-
Svenska Destinationsnätverkets Höstmöte 2024
Den 8-10 oktober genomfördes Svenska Destinationsnätverkets (tidigare SNDMO) höstmöte i härliga Östersund. Mötet samlade ca 50 deltagare från ett 30-tal destinationer, från Skellefteå i norr till Lund i söder.
Destination Östersunds VD, tillika ordförande i Svenska Destinationsnätverket, Mikael Jonsson, är nöjd med dagarna:
“Våra årliga mötesplatser fungerar som inspirations-, kunskaps- och energihöjare för alla oss som jobbar i ledande positioner inom landets destinationsorganisationer. Vi hjälper varandra att utvecklas och bli bättre på ett prestigelöst och familjärt sätt. Jag känner mig otroligt nöjd och glad över att ha fått ta hand om mina kollegor från hela landet och visa dem en del av Östersund under dessa dagar.”
Intressanta samtal kring platsutveckling
Programmet innehöll bland annat erfarenhetsdelning kopplat till parasport och hållbar destinationsutveckling i Östersund. Samt intressanta samtal kring platsutveckling, AI och värdeskapande i samverkan. I programmet deltog också Fredrik Junkka, Statistiker på Tillväxtverket. Han kom med goda nyheter gällande utvecklingen av inkvarterings- och konsumtionsstatistik kommande år.
Även Susanne Andersson, VD på Visit Sweden, deltog under mötet och delade sin omvärldsanalys. Där bland annat ändrade resmönster och ett stort fokus på AI lyftes fram.
Om Svenska Destinationsnätverket
Svenska Destinationsnätverket är en icke-vinstdrivande, opolitisk organisation som utvecklar den svenska besöksnäringen genom att samla destinationsorganisationer och städer från Sveriges större kommuner.
Föreningen fungerar som ett påverkansorgan för nationella besöksnäringsfrågor mot relevanta intressenter och parter i svensk besöksnäring. Föreningen agerar även som ett gemensamt forum för kunskapsöverföring mellan organisationer för marknadsföring och destinationsutveckling.
Här kan ni läsa mer om Svenska Destinationsnätverket på Turismnytt.
- Text: Destination Östersund
- Foto: Destination Östersund
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Konstateranden/beslut/rapporter
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Var tredje förare är över 60 år, samtidigt som återväxten av yngre är svag. Sveriges Bussföretag larmar om risk för en akut bussförarbrist i framtiden.
-
Resonans – lyssna och reflektera i naturen längs Prins Bertils Stig
Konstnären Rickard Fredborg bjuder in till en unik audioguide längs Prins Bertils Stig i Halmstad. Upplev naturen med hela kroppen.
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort genomför just nu sin största satsning någonsin. Totalt investeras 80 miljoner i en ny restaurang och en ny boendeetapp.
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Det blir destinationsbolaget +Katrineholm som tar över arbetet med innehållsproduktion och marknadsföring av Visit Sörmland.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-