söndag 7 december 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Förenklade och förbättrade regler för delägare i fåmansföretag – Hur berörs du?
    • Debatt – Enklare tillstånd kan få camping att blomstra ytterligare
    • Outdoor Festival satsar på destinationer och naturturism i Sverige
    • Stena Line, SkiStar och Sembo lanserar nya skidsemesterlösningar
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025
    • +Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25
    • Stockholm söker en projektledare kompetensförsörjning och internationell talangattraktion
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 33 -25
    • Projektledare möte och kongresser sökes till Helsingborg Arena
    • Stark efterfrågan – SkiStar rekryterar tusentals nya medarbetare
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Stockholm kommer införa en miljözon klass 3 den 31 december 2024. En viktig fråga, som politikerna inte har varit lyhörda för, är hur turist- och beställningstrafiken med buss påverkas, enligt Sveriges Bussföretag.
    2024-11-28 14:58

    Sveriges Bussföretag – hur påverkas besöksnäringen av miljözoner?

    Uppdaterat den 30 november 17:19.

    Stockholm kommer som första kommun i Sverige införa en miljözon klass 3 den 31 december 2024. En viktig fråga, som politikerna i Stockholm inte har varit lyhörda för, är hur turist- och beställningstrafiken med buss påverkas, enligt Sveriges Bussföretag.

    Svensk Handel och Visita välkomnar nu länsstyrelsens beslut om att tillfälligt stoppa införandet av miljözon klass 3 i Stockholms innerstad. De hoppas att beslutet blir permanent. Detta rapporterade Svensk Handel den 29 november.

    Vad är en miljözon?

    Miljözoner är ett verktyg som kommuner kan använda för att förbättra luftkvaliteten i särskilt miljökänsliga områden. Det vill säga områden med för höga halter av luftföroreningar. Det finns tre olika kategorier, och den strängaste är miljözon klass 3.

    Ingen kommun har infört en miljözon klass 3 än, men Stockholms stad har beslutat att införa en från och med den 31 december 2024 i en del av city. För bussar innebär det att endast elfordon, bränslecellsfordon och gasfordon får köra. Med tillägget att för gasfordon gäller även utsläppskrav Euro VI. Även laddhybrider får köra om fordonet uppfyller utsläppskraven för Euro VI.

    Elbussar för turist- och beställningstrafik

    Sedan Stockholms Stad aviserade sina planer på att införa en miljözon klass 3 har Sveriges Bussföretag försökt föra en dialog med Staden. För att särskilt belysa hur detta påverkar bussar som körs i turist- och beställningstrafik.

    Av de klass III bussar (den bussklass som används i turist- och beställningstrafik) som var i trafik hösten 2023 var enbart 1 av 1794 bussar eldriven, och det fanns en handfull gasbussar som uppfyllde kraven. Elbussen användes inte ens för detta syfte, utan kördes i linjetrafik. Anledningen till att det enbart finns en elbuss är att just klass III bussar är de som är svårast att elektrifiera. Då de har oregelbundna- och långa körmönster. En buss i linjetrafik har ett fast omlopp, och kan laddas nattetid i depå. Det alternativet finns inte för klass III bussar.

    Att införa en miljözon klass 3 innebär därför i dagsläget ett förbud för trafik med turist- och beställningstrafik. Den enda eldrivna klass III bussen som finns på  marknaden är idag från en kinesisk tillverkare, vilket skapar andra problem. Bussar används ofta i fler syften, förutom att köra grupper med turister används de ofta i upphandlad trafik. Många upphandlande myndigheter ställer idag sociala hållbarhetskrav som gör att kinesiskt tillverkade bussar inte får användas. Detta begränsar den ekonomiska lönsamheten i att investera i en elbuss.

    Hur påverkas turist- och besöksnäringen?

    Beställningstrafiken med buss har enligt en rapport från EY en direkt och indirekt påverkan på Stockholms turismekonomi som uppgår till 5,8 miljarder kronor. Cirka 2,8 miljoner besökare transporteras i Stockholms beställningstrafik med buss årligen. Detta är något som Sveriges Bussföretag har lyft fram till politikerna i Stockholms Stad. Bland annat i direkt dialog med ansvarigt borgarråd, Lars Strömgren (MP). Det parti som normalt sett vill värna det kollektiva resandet har i detta fall tyvärr valt att bortse från vilket slag detta kommer att vara mot bussresandet.

    Detta till skillnad från politikerna i Göteborgs stad. De har aviserat att man planerar att införa en miljözon klass 3 där bussarna är undantagna från regelverket.

    Bussrundtur och panelsamtal

    Den 21 november samlade Sveriges Bussföretag branschorganisationer och förtroendevalda i Stockholm, för att genom en guidad busstur belysa de svårigheter som den kommande miljözonen innebär, och för panelsamtal och debatt om miljözonen.

    I panelsamtalet deltog förutom Sveriges bussföretag Svensk Handel, Visita, Företagarna, Svenska Taxiförbundet och Småföretagarna. Det samlade budskapet var att beslutet om att införa Mijözon klass 3 i Stockholm har gått alldeles för fort. Att det inte tagits hänsyn till berörda aktörer. Samt att ingen ordentlig konsekvensanalys har utförts.

    Även politiken var närvarande och fick lägga fram sina argument, det var Lars Strömgren (MP) trafikborgarråd, Dennis Wedin (M) trafiknämnden, Joakim Runnedal (SD) trafiknämnden, och Nike Örbrink (KD) gruppledare samt Sten Bergheden (M) från trafikutskottet i riksdagen.

    Se Sveriges Bussföretags rapport från rundresan och panelsamtalen här.

    Överklagan och avvaktan på dom

    Sveriges Bussföretag valde att överklaga Stockholms Stads beslut om att införa en miljözon klass 3. Framförallt utifrån den bristfälliga konsekvensanalys som låg till grund för beslutet, som inte alls tog i beaktande hur busstrafiken påverkas. I avvaktan på att dom meddelas i målet kommer Sveriges Bussföretag att arbeta för att informera medlemmarna om hur de påverkas, och framförallt försöka påverka den planerade utvidgningen av den kommande miljözonen.

    Stockholms stads plan är att besluta om en utvidgning innan den första zonen har införts och kunnat utvärderas. Med tanke på att det är den första i sitt slag anser vi att det är viktigt att effekterna av ett införande undersöks innan en utvidgning.

    Här kan ni läsa mer om Sveriges Bussföretag på Turismnytt.

    Sveriges Bussföretag - hur påverkas besöksnäringen av miljözoner?
    Källa: Svensk Handel & Visita.

    Svensk Handel – en delseger i frågan om Stockholms miljözon

    Svensk Handel, Visita och andra aktörer har tidigare överklagat Stockholms stads beslut att införa trafikföreskrifter om miljözon klass III till Länsstyrelsen i Stockholm.

    Den 28 november beslutade länsstyrelsen, på eget initiativ, att miljözonen inte får införas under tiden som länsstyrelsen prövar de överklaganden som kommit in, så kallad inhibition. Länsstyrelsens motivering till beslutet är frågorna om den korta tiden för ikraftträdandet. Samt om det aktuella området ska betraktas som särskilt miljökänsligt eller inte.

    ”Det här är ett välkommet beslut som visar att Visitas långsiktiga arbete med frågan gjort skillnad. Det är nu viktigt att svensk besöksnäring får klarhet kring vad som gäller. Vi kan inte ha en situation där 290 kommuner kan göra egna tolkningar av hur miljözon klass 3 ska införas.” Säger Anna Wallén, näringspolitisk chef på Visita.

    Miljözon 3 är ren och skär plakatpolitik

    Svensk Handel och Visita konstaterar att kraven för beslut om inhibition är höga och att det är ytterst ovanligt att en överprövande myndighet fattar ett sådant beslut utan att någon av de klagande har yrkat på det. Detta talar för att beslutet inte har varit korrekt. Det är också glädjande att länsstyrelsen lyfter frågan om området som omfattas av miljözonen ska betraktas som ”särskilt miljökänsligt” trots att luftkvaliteten i området uppfyller kraven enligt de nationella miljökvalitetsnormerna.

    ”Omställningen mot klimat- och miljövänliga transporter är oerhört viktig. Men den pågår för fullt och kommer inte att påskyndas av en åtgärd som kraftigt försämrar förutsättningarna att bo och verka i några kvarter i centrala Stockholm. Miljözon 3 är ren och skär plakatpolitik.” Säger Martin Kits, chef för näringspolitik och opinionsbildning på Svensk Handel.

    • Text: Sveriges Bussföretag & Svensk Handel
    • Foto: Sveriges Bussföretag
    Tweet
  • Grant Thornton hjälper dig med 3:12-regeln
    2025-12-07 00:55

    Förenklade och förbättrade regler för delägare i fåmansföretag – Hur berörs du?

    Från årsskiftet införs nya regler - Om du undrar om och hur du påverkas finns svaren här

  • Campingnätverket i Riksdagen tillsammans med Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund, Svensk Camping och First Camp, önskar en tydlighet och enkelhet i regler och lagar.
    2025-12-06 02:01

    Debatt – Enklare tillstånd kan få camping att blomstra ytterligare

    Trots alla positiva effekter som svensk camping ger ser Camping nätverket i Riksdagen, HRF, SCR och First Camp hinder som skapats i onödan.

  • Outdoor festival 2025
    2025-12-05 10:36

    Outdoor Festival satsar på destinationer och naturturism i Sverige

    Festivalen går nu in på sitt femte år på Djurgården i Stockholm och tar samtidigt ett strategiskt kliv framåt

  • Danskarna strömmar till de svenska fjällen – nu lanserar Stena Line, SkiStar och Sembo nya kompletta skidsemesterlösningar.
    2025-12-05 01:38

    Stena Line, SkiStar och Sembo lanserar nya skidsemesterlösningar

    Nu gör Stena Line, SkiStar och Sembo det lättare för danskar att resa till Sverige under vintern genom att lansera skidsemesterlösningar.

  • Hotell Kung Carl
    2025-12-04 17:34

    Supersatsningen mitt under pandemin – så lyckades Hotel Kung Carl

    Mitt i pandemin valde ledningen för Hotel Kung Carl att expandera genom att överta hörnlokalen mot Stureplan

  • Konstupplevelse - ENESS Modern Guru Eslite Taiwan
    2025-12-03 22:42

    Prisbelönt internationell konstupplevelse gästar Kalmar Slott

    Nästa år gästas Kalmar Slott av en prisbelönt konstupplevelse, som aldrig har visats i Sverige ”Modern Guru and the Path to Artificial Happiness"

  • Invite och Visit blir partners
    2025-12-03 06:44

    Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan

    Samarbetet skapar ett ekosystem som stärker både verksamheters effektivitet och gästernas upplevelse

  • Den 1 december lanserar Destination Jönköping julkalendern ”24 Ping till jul”.
    2025-12-01 23:00

    Destination Jönköping lanserar julkalender som berättar historia

    Den 1 december lanserar Destination Jönköping julkalendern ”24 Ping till jul”, en micropodd med historiska berättelser om Jönköping.

  • Siljan Geopark Styggforsen - besöksnäring
    2025-12-01 06:05

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025

    Mest under Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet samt Nöjesparker och upplevelseföretag/skidanläggningar

  • Evenemangs- och mötesambassadörer i Jönköping kommun 2025.
    2025-11-30 23:18

    Destination Jönköping – ambassadörer för möten och evenemang hyllas

    Den 26 november samlade Destination Jönköping lokala mötes- och evenemangsambassadörer på Länsresidenset.

  • Veckans profil

    Joel Salo, Utvecklingschef på r360

    Joel Salo

    Utvecklingschef på r360

    Snart är det vinter och fjälldestinationerna förbereder sig inför öppning. Det gör även r360 Resorts Systems, som systemleverantör till fjälldestinationerna

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet

    • Inspelat webbinarium: Visit Sweden 2026

    • Inspelat webbinarium: Kunskap och analys inom måltidsturism

    • Anmäl dig till Swedish Workshop Kiruna 2026

  • Visit Sweden delar kunskaper

    • Visit Sweden hjälper dig förstå framtidens besökare

    • Från synlighet till lönsamhet – så bygger du en digital närvaro som säljer

    • Visa fler inlägg från Visit Sweden

  • Händelser i branschen

    • FFCR (Fastfood & Café & Restaurant Expo) 28-29 januari
      2026-01-28
      • Stockholm (Kista)
      • www.ffcr-stockholm.com/
    • Regional kunskapsdag för turism- och besöksnäring i Örebro län
      2026-01-28
      • Grythyttan
      • orta.regionorebrolan.se/sv/tillsammans-skapar-vi-fler-besoksanledningar/regional-kunskapsdag-for-turism--och-besoksnaringen-i-orebro-lan/
    • Global Revenue Forum
      2026-01-29
      • Stockholm
    • Destination Jönköping – Destinationsdagen 2026 – Save the date
      2026-03-05
      • Jönköping
    • Ö – och Skärgårdsriksdagen – Save the date
      2026-03-18
      • ??
    • Svenska Destinationsdagarna 2026 19-20 mars 2026
      2026-03-19
      • Norrköping
      • norrkoping/inbjudan-destinationsdagarna-2026
    • Busstorget 16-17 april
      2026-04-16
      • Halmstad (Tylösand)
      • nmevents.se/busstorget/
    • Swedish Workshop i Kiruna 21-22 april
      2026-04-21
      • Kiruna
      • corporate.visitsweden.com/erbjudanden/events-och-roadshows/swedish-workshop-2026/
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-11-28 00:03

      Sänkt moms på livsmedel – Hur hanterar och redovisar man det

      En tillfällig sänkning livsmedelsmomsen påverkar både prissättning och erbjudanden Regeringen fö...

    • 2025-11-28 20:01

      Norrköping blir Vinterköping igen – här är årets program

      Snart är det första advent och Industrilandskapet i Norrköping kommer återigen vinterpyntas och fyllas med roliga...

    • 2025-11-28 21:01

      Öresundslinjen vill skapa en grön korridor

      Med konverteringen av den tredje färjan till batteridrift fortsätter Öresundslinjen sin ambition att skapa en grö...

    • 2025-12-01 06:05

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Boende, Evene...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      När jag föreläser om naturturism brukar jag prata om hur man lyckas. Men nu delar jag med mig av vad som inte fungerat.

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Under årets Exportdag med STUA pratade jag om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attrakt...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Jag är utbildad fjälledare, med två år på Turistsportlinjen i Kiruna. 25 veckoprojekt i fält, karta, kompass, bivack, turer i alla väder. Ja...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, AI-verktyg, trender och hållbara måltidskoncept

      Bianca Brandon-Cox siar om framtiden… Observera: Detta är ett önskat framtida scenario baserat på min profession inom ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet