tisdag 8 juli 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Stockholm kommer införa en miljözon klass 3 den 31 december 2024. En viktig fråga, som politikerna inte har varit lyhörda för, är hur turist- och beställningstrafiken med buss påverkas, enligt Sveriges Bussföretag.
    2024-11-28 14:58

    Sveriges Bussföretag – hur påverkas besöksnäringen av miljözoner?

    Uppdaterat den 30 november 17:19.

    Stockholm kommer som första kommun i Sverige införa en miljözon klass 3 den 31 december 2024. En viktig fråga, som politikerna i Stockholm inte har varit lyhörda för, är hur turist- och beställningstrafiken med buss påverkas, enligt Sveriges Bussföretag.

    Svensk Handel och Visita välkomnar nu länsstyrelsens beslut om att tillfälligt stoppa införandet av miljözon klass 3 i Stockholms innerstad. De hoppas att beslutet blir permanent. Detta rapporterade Svensk Handel den 29 november.

    Vad är en miljözon?

    Miljözoner är ett verktyg som kommuner kan använda för att förbättra luftkvaliteten i särskilt miljökänsliga områden. Det vill säga områden med för höga halter av luftföroreningar. Det finns tre olika kategorier, och den strängaste är miljözon klass 3.

    Ingen kommun har infört en miljözon klass 3 än, men Stockholms stad har beslutat att införa en från och med den 31 december 2024 i en del av city. För bussar innebär det att endast elfordon, bränslecellsfordon och gasfordon får köra. Med tillägget att för gasfordon gäller även utsläppskrav Euro VI. Även laddhybrider får köra om fordonet uppfyller utsläppskraven för Euro VI.

    Elbussar för turist- och beställningstrafik

    Sedan Stockholms Stad aviserade sina planer på att införa en miljözon klass 3 har Sveriges Bussföretag försökt föra en dialog med Staden. För att särskilt belysa hur detta påverkar bussar som körs i turist- och beställningstrafik.

    Av de klass III bussar (den bussklass som används i turist- och beställningstrafik) som var i trafik hösten 2023 var enbart 1 av 1794 bussar eldriven, och det fanns en handfull gasbussar som uppfyllde kraven. Elbussen användes inte ens för detta syfte, utan kördes i linjetrafik. Anledningen till att det enbart finns en elbuss är att just klass III bussar är de som är svårast att elektrifiera. Då de har oregelbundna- och långa körmönster. En buss i linjetrafik har ett fast omlopp, och kan laddas nattetid i depå. Det alternativet finns inte för klass III bussar.

    Att införa en miljözon klass 3 innebär därför i dagsläget ett förbud för trafik med turist- och beställningstrafik. Den enda eldrivna klass III bussen som finns på  marknaden är idag från en kinesisk tillverkare, vilket skapar andra problem. Bussar används ofta i fler syften, förutom att köra grupper med turister används de ofta i upphandlad trafik. Många upphandlande myndigheter ställer idag sociala hållbarhetskrav som gör att kinesiskt tillverkade bussar inte får användas. Detta begränsar den ekonomiska lönsamheten i att investera i en elbuss.

    Hur påverkas turist- och besöksnäringen?

    Beställningstrafiken med buss har enligt en rapport från EY en direkt och indirekt påverkan på Stockholms turismekonomi som uppgår till 5,8 miljarder kronor. Cirka 2,8 miljoner besökare transporteras i Stockholms beställningstrafik med buss årligen. Detta är något som Sveriges Bussföretag har lyft fram till politikerna i Stockholms Stad. Bland annat i direkt dialog med ansvarigt borgarråd, Lars Strömgren (MP). Det parti som normalt sett vill värna det kollektiva resandet har i detta fall tyvärr valt att bortse från vilket slag detta kommer att vara mot bussresandet.

    Detta till skillnad från politikerna i Göteborgs stad. De har aviserat att man planerar att införa en miljözon klass 3 där bussarna är undantagna från regelverket.

    Bussrundtur och panelsamtal

    Den 21 november samlade Sveriges Bussföretag branschorganisationer och förtroendevalda i Stockholm, för att genom en guidad busstur belysa de svårigheter som den kommande miljözonen innebär, och för panelsamtal och debatt om miljözonen.

    I panelsamtalet deltog förutom Sveriges bussföretag Svensk Handel, Visita, Företagarna, Svenska Taxiförbundet och Småföretagarna. Det samlade budskapet var att beslutet om att införa Mijözon klass 3 i Stockholm har gått alldeles för fort. Att det inte tagits hänsyn till berörda aktörer. Samt att ingen ordentlig konsekvensanalys har utförts.

    Även politiken var närvarande och fick lägga fram sina argument, det var Lars Strömgren (MP) trafikborgarråd, Dennis Wedin (M) trafiknämnden, Joakim Runnedal (SD) trafiknämnden, och Nike Örbrink (KD) gruppledare samt Sten Bergheden (M) från trafikutskottet i riksdagen.

    Se Sveriges Bussföretags rapport från rundresan och panelsamtalen här.

    Överklagan och avvaktan på dom

    Sveriges Bussföretag valde att överklaga Stockholms Stads beslut om att införa en miljözon klass 3. Framförallt utifrån den bristfälliga konsekvensanalys som låg till grund för beslutet, som inte alls tog i beaktande hur busstrafiken påverkas. I avvaktan på att dom meddelas i målet kommer Sveriges Bussföretag att arbeta för att informera medlemmarna om hur de påverkas, och framförallt försöka påverka den planerade utvidgningen av den kommande miljözonen.

    Stockholms stads plan är att besluta om en utvidgning innan den första zonen har införts och kunnat utvärderas. Med tanke på att det är den första i sitt slag anser vi att det är viktigt att effekterna av ett införande undersöks innan en utvidgning.

    Här kan ni läsa mer om Sveriges Bussföretag på Turismnytt.

    Sveriges Bussföretag - hur påverkas besöksnäringen av miljözoner?
    Källa: Svensk Handel & Visita.

    Svensk Handel – en delseger i frågan om Stockholms miljözon

    Svensk Handel, Visita och andra aktörer har tidigare överklagat Stockholms stads beslut att införa trafikföreskrifter om miljözon klass III till Länsstyrelsen i Stockholm.

    Den 28 november beslutade länsstyrelsen, på eget initiativ, att miljözonen inte får införas under tiden som länsstyrelsen prövar de överklaganden som kommit in, så kallad inhibition. Länsstyrelsens motivering till beslutet är frågorna om den korta tiden för ikraftträdandet. Samt om det aktuella området ska betraktas som särskilt miljökänsligt eller inte.

    ”Det här är ett välkommet beslut som visar att Visitas långsiktiga arbete med frågan gjort skillnad. Det är nu viktigt att svensk besöksnäring får klarhet kring vad som gäller. Vi kan inte ha en situation där 290 kommuner kan göra egna tolkningar av hur miljözon klass 3 ska införas.” Säger Anna Wallén, näringspolitisk chef på Visita.

    Miljözon 3 är ren och skär plakatpolitik

    Svensk Handel och Visita konstaterar att kraven för beslut om inhibition är höga och att det är ytterst ovanligt att en överprövande myndighet fattar ett sådant beslut utan att någon av de klagande har yrkat på det. Detta talar för att beslutet inte har varit korrekt. Det är också glädjande att länsstyrelsen lyfter frågan om området som omfattas av miljözonen ska betraktas som ”särskilt miljökänsligt” trots att luftkvaliteten i området uppfyller kraven enligt de nationella miljökvalitetsnormerna.

    ”Omställningen mot klimat- och miljövänliga transporter är oerhört viktig. Men den pågår för fullt och kommer inte att påskyndas av en åtgärd som kraftigt försämrar förutsättningarna att bo och verka i några kvarter i centrala Stockholm. Miljözon 3 är ren och skär plakatpolitik.” Säger Martin Kits, chef för näringspolitik och opinionsbildning på Svensk Handel.

    • Text: Sveriges Bussföretag & Svensk Handel
    • Foto: Sveriges Bussföretag
    Tweet
  • Off Grid Fine Dining
    2025-07-07 05:48

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25

    Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet

  • Almedalen 2025 - Donners plats
    2025-07-07 05:05

    Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2

    Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...

  • Nu söker Destination Läckö-Kinnekulle två nya kollegor - en operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
    2025-07-07 00:58

    Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare

    Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.

  • Projektet Norrbottniska smakvägar – för en stärkt matdestination.
    2025-07-07 00:49

    Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer

    Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.

  • Genom bilder på boendemöjligheter vill kampanjen få fler att upptäcka livet i Katrineholm.
    2025-07-07 00:44

    Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen

    I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.

  • Stockholm får ett mycket positivt omdöme som värdstad för Ishockey-VM.
    2025-07-05 01:50

    Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm

    Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.

  • Kollage för reseguider Hitta ditt Järvsö.
    2025-07-05 01:44

    Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö

    Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.

  • The Crane Hotel kommer att ligga intill Aktivitetsfabriken i Hudiksvall.
    2025-07-05 01:39

    The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall

    Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.

  • Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan. Bakom utbildningen står YH Akademin.
    2025-07-05 01:33

    Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus

    Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.

  • Var idén om ett OS i Göteborg det som startade utvecklingen mot den evenemangsstad vi ser idag?
    2025-07-05 01:13

    Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden

    Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag

  • Veckans profil

    Anu Ala-Outinen, COO på Moder

    Anu Ala-Outinen

    Operativ chef på Moder

    Hon tog steget från att vara toppjurist till att bli operativ startup-chef och nominerad för titeln Nordic Women in Tech 2025

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 juni

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-06-30 04:51

      Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1

      Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...

    • 2025-06-30 06:11

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...

    • 2025-06-29 21:59

      SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande

      Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...

    • 2025-07-02 23:45

      Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara

      I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet