-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – november 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär data från Benchmarking Alliance. Analysen fokuserar bland annat på antalet gästnätter, beläggningsgrad, resmönster och snittpris på hotell för att fånga en helhetsbild av månaden. Läs tidigare analyser på Turismnytt här.
En halv julmånad och tandläkare bidrog till bra beläggning
Julsäsongen startade redan i november bland annat med att Jul på Liseberg öppnade. Det bidrog till att hotellen i Göteborgsregionen lördagen 16 november hade 86 procents beläggning. Sammanlagt visade månaden på en ökning med 3 procent i antal belagda rum enligt data från Benchmarking Alliance.
Helgerna fortsätter präglas av stor efterfrågan, precis som tidigare år. I genomsnitt var beläggningen 81 procent på helger och 67 procent på vardagar. Den stora tandvårdsstämman Odontologisk riksstämma samt mässan Swedental fyllde Svenska Mässan 13 – 15 november och lockade närmare 9 000 besök.
Prognosen för 2024 pekar mot 5,6 miljoner gästnätter vilket är i nivå med förra årets rekordresultat. Även om efterfrågan varit hög är hotellens intjänandeförmåga (Revpar) något lägre än förra året, på grund av lägre genomsnittspriser. Den stora ökningen av boendekapacitet de senaste åren har ökat konkurrensen. De mindre hotellen har sänkt sina priser i högre grad vilket speglas i utvecklingen av deras Revpar.
Bokningsläget framåt och ett ökat intresse för Sverige
Bokningsläget i december är på en mer normal nivå. Helgerna är väl bokade ända fram till jul. Därefter sker en tydlig minskning i mellandagarna. Detta beror på att Göteborg för ett år sedan var värdstad för JVM i ishockey som gav en stor ökning av bokningar under en normalt låg period. Inledningen av 2025 visar ett liknande mönster med bra bokat på helgerna, men lägre under vardagarna.
Över 80 miljoner globala resenärer är intresserade av att besöka Sverige. Visit Swedens målgruppsanalys visar att majoriteten av de potentiella besökarna från Göteborgs prioriterade utlandsmarknader – Norge, Tyskland, Danmark, Storbritannien och USA – lockas av att uppleva städer under en semesterresa i Sverige.
Göteborg, tillsammans med närliggande destinationer, har näst starkast dragningskraft efter Stockholm. Valet av destination påverkas av olika faktorer, för norrmän är tidigare positiva semesterupplevelser den mest avgörande faktorn, medan rekommendationer från vänner och familj spelar en större roll för resenärer från övriga marknader.
Lansering av Göteborgs Destinationsbarometer
Under våren 2025 planerar Göteborg & Co att lansera ett nytt verktyg som tar tempen på besöksnäringen; Destinationsbarometern.
I november inleddes rekryteringen av deltagare till en panel som ska bestå av ett representativt urval av verksamheter i destinationen. Syftet är att fånga stämningsläget och förväntningarna på den närmsta framtiden hos besöksnäringens aktörer. De första barometerfrågorna skickas ut i december och rekryteringen till panelen fortsätter löpande under nästa år.
Fakta:
◆ Gästnätterna under oktober visar en stark utveckling med en ökning på 12 procent jämfört med samma månad förra året och hela 22 procent jämfört med 2019.
◆ Helger och höstlov har varit starkt drivande för efterfrågan, där utländska resenärer har bidragit betydligt. Samtliga prioriterade utlandsmarknader uppvisar en kraftig tillväxt jämfört med oktober föregående år.
◆ Norge visar en rekordstark utveckling under månaden.
◆ Under perioden januari–oktober har gästnätterna ökat med 2 procent i både Göteborgsregionen och Stockholms län jämfört med samma period förra året.
◆ Det totala passagerarantalet på Landvetter ligger på ungefär samma nivå som förra året under oktober. Resandet till och från Europa fortsätter att öka (+3 %). Medan en minskning noteras både för inrikestrafiken och för långväga marknader sett till antalet flygpassagerare.

Källor och merläsning:
◈ Benchmarking Alliance – hotellnyckeltal för ett urval av hotellen i Göteborgsregionen.
◈ SCB/ Tillväxtverket – preliminär statistik 2024.
◈ Hotel Market Update Annordia November 2024.indd
◈ Hotellmarknadens Konjunkturbarometer november 2024.indd
◈ Den senaste målgruppsanalysen från Visit Sweden.- Text: Göteborg & Co
- Foto: Natalie Greppi
-
Biancas Trendrapport 2026 – Måltidsturismens stora genombrottsår
I detta uttömmande blogginlägg siar Bianca Brandon-Cox om framtiden…
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 2025
Mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering samt Konstateranden
-
Restaurangfamilj lanserar Food Family – Service Inifrån och Ut
Food Family är ett nytt samlingsnamn med några av Sveriges mest uppskattade restauranger, mötesplatser och hotell.
-
Vasamuseet och Lidl Sverige samarbetar för att stötta skeppet Vasa
Skeppet har överlevt i snart 400 år – men nu behöver hon ny stöttning. Vasamuseet och Lidl Sverige samarbetar för det ändamålet.
-
Swedavia – Arlandas tillgänglighet behöver stärkas
Stockholmsregionens antal flygförbindelser har minskat mellan åren 2023 och 2025. Det visar årets rapport från Copenhagen Economics.
-
Moder-Bokun-partnerskapet – En ny definition av upplevelsedriven gästfrihet
Partnerskapet möjliggör att förena rumshantering, upplevelser och global distribution i ett enda sömlöst flöde
-
Johanna Hemming blir ny vd för Visit Dalarna
Tillträder den 1 mars 2026
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – oktober 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild av besöksnäringen. Utvecklingen för destinationen fortsätter att vara positiv.
-
Upplevelser som utvecklar platser – slutkonferens för Interreg-projektet Upplevelsenäring
Projektet har varit ett gränsöverskridande samarbete mellan Trollhättan, Lysekil och Fredrikstad
-
Starkt bokningstryck inför SkiStars säsongsöppning – rekordintresse för jul och nyår i fjällen – uppdaterad
Gynnsam kalender som ger många skiddagar på få semesterdagar i jul och nyår märks i bokningsläget på Skistars destinationer
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Från synlighet till lönsamhet – så bygger du en digital närvaro som säljer
Gästerna säger att de älskar din plats, men när du googlar ditt eget företag syns du inte. Samtidigt pratar alla ...
-
Biancas Trendrapport 2026 – Måltidsturismens stora genombrottsår
Bianca Brandon-Cox siar om framtiden… Observera: Detta är ett önskat framtida scenario base...
-
Starkt bokningstryck inför SkiStars säsongsöppning – rekordintresse för jul och nyår i fjällen – uppdaterad
SkiStar går in i vintersäsongen med ett rekordstort intresse för jul- och nyårsresor till fjällen. Den gynnsamma...
-
Johanna Hemming blir ny vd för Visit Dalarna
Nu är det klart att Johanna Hemming från och med den 1 mars 2026 blir ny vd för destinationsbolaget Visi...
-
-
Gästbloggare
-