-
Så här går det för den nationella strategin 2020
Svensk Turism har gjort en avstämning av hur långt man har nått när det gäller den nationella strategin 2020.
Alla med på tåget
Avstämningen visar att man har lyckats med att få både företagen, de offentliga aktörerna och beslutsfattarna att arbeta mot målen för att skapa arbetstillfällen och tillväxt.Ligger efter när det gäller omsättning och exportvärde
I strategin står det att branschen skall fördubbla både omsättning och exportvärde. Exportvärdet har ökat med 30% vilket betyder att man har 70% kvar till målet. En ökning av tempot måste ske nu.
Ger arbetstillfällen
Antal arbetstillfällen inom besöksnäringen har ökat med 11% – att jämföra med ökning för Sverige på 4%. Många av de nya jobben har gått till ungdomar och utlandsfödda.
Detta behöver företagen
- ökad tillgång till statistik
- ökad spridning av nya finansieringsmodeller
- ökad näringslivsinvolvering i utbildningsinnehåll
- ökad professionalisering av näringen
- ökad kunskap om tjänstesektorn för rätt bedömning hos stödstrukturerna
Detta behövs nationellt
- en sammanhållen besöksnäringspolitik
- ökade grundanslag till VisitSweden
- incitament för företagen att anställa
- genomlysning av besöksnäringens infrastruktur- och transportbehov
- digital tillgänglighet i hela landet
Detta behöver regionerna och kommunerna
- en målmedveten satsning på evenemang och möten
- optimering av offentliga medel
- besöksnäringsperspektiv i översikts- och utvecklingsplaner
- fortsatt arbete för regelförenkling
- ökad näringslivsinvolveringe i utbildningsinnehåll
Detta behöver myndigheter och verk
- ökad tillgång till relevant och jämförbar statistik
- hjälp att navigera bland tillgängliga medel och stödstrukturer
- optimering av offentliga medel
- ökat antal utbildningsplatser och ökad attraktionskraft
- nyttjande av potentialen i närliggande internationella flygplatser
Detta har hänt sedan lanseringen av strategin 2010
- bildandet av Svensk Destinationsutveckling AB.
Syftet var att skapa fler exportmogna destinationer och bidra till ett strategiskt och strukturerat arbete med destinationsutveckling hos kommunerna. Bolaget drivs idag i egen regi. - det har skapats ett ökat fokus på besöksnäringsfrågor på regional, lokal och branschspecifik nivå.
- regeringen gav Tillväxtverket i uppdrag att stärka och utveckla hållbara turistdestinationer för att kunna locka fler utländska besökare.
- strategi för internationella idrottsevenemang är framtagen av Riksidrottsförbundet och besöksnäringen.
- ökad dialog med kulturella och kreativa näringar.
- strategi för mötesindustrin är påbörjad.
- ökat fokus på shoppingturism.
Källa: Svensk Turism
- Text: Maria Lindqvist
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
De har kommit ett steg längre i jakten på att förstå samhällsvärdet av evenemang genom att mäta mjuka värden i kronor och ören
-
Topp 5 populäraste plattformarna för drömboende i Åre
Var bokar vi helst våra Åre-äventyr? Här listar vi de fem mest populära bokningsplattformarna just nu
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering samt Konstateranden/Rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabordssamtal kring framtidens resande.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
SM-veckan i Norrköping certifieras som hållbart evenemang
I tisdags den 24 juni fick kom de glada nyheterna att SM-veckan i Norrköping uppfyller kriterier...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna
I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Oavsett om du driver en ...
-
-
Gästbloggare
-