fredag 4 juli 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
    • Topp 5 populäraste plattformarna för drömboende i Åre
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
    • Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
    • Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • 2015-10-13 07:07

    All turism är inte bra

    Det här har varit ett återkommande tema för en del av mina blogginlägg. Vi saknar Wistleblowers i turistnäringen. Företag, organisationer, konsumenter som vågar bryta mönster och tala om när det inte står rätt till i vårt allt mer globala resande. Den här gången ställer sig Swedewatch upp på arbetarnas sida i Dubai och avslöjar arbetsförhållanden och kontrakt som vi normalt inte vill komma i kontakt med. Oavsett vilken vara eller tjänst vi köper. Att vara företagare i turistnäringen är förvisso långt mer än ett heltidsarbete men vi anställer inte personal med slavliknande förhållanden.

    Eller förhoppningsvis inte. Och förhoppningsvis samarbetar vi inte direkt med de den typen av företag heller. Den nu aktuella avslöjandet från Swedewatch om arbetsförhållanden i Dubai är förmodligen ganska lågt hängande frukt i ämnet att all turism inte är bra. Det finns dock inte någon definition på vad som är dålig turism. Det finns inga wistleblowers. Det finns inga kritiskt granskande journalister om vad som är dålig turism. Samtliga dagstidningar i Sverige har minst en extrabilaga varje vecka om nya resor och nya resmål men det skrivs sällan eller aldrig om att vi kanske inte borde åka till alla känsliga miljöer och ibland också ställa om vårt beteende i de flesta miljöer. 1000-tals bloggare och journalister lever på att skriva positivt om det som nu är en av världens största näringar och även den snabbast växande.

    Att turism har negativa effekter brukar oftast diskuteras i form av förflyttningens påverkan på miljön. Där pågår stora miljöarbeten och det finns ett internationellt fokus på att lösa uppgiften. Våra resor kommer att bli allt mindre belastande på miljön och en bit in i framtiden till och med utan belastning. Det finns all anledning att flytta över det fokuset till vår konsumtion och miljöbelastning på de orter vi besöker. Att våra pengar hamnar och bidrar till en lokalt positiv ekonomi och att miljöpåverkan av vår närvaro är minimal eller till och med positiv är knappast helt överskådligt för konsumenten. I värsta fall köper vi hela paketet av resan i förväg av en arrangör där i slutändan ingenting av den pengen blir kvar på orten förutom emballaget av de varor vi konsumerade och tog hem.

    Att lägga över ansvaret på konsumenten att faktiskt bidra till lokal ekonomi och schyssta arbetsvillkor kan inte vara lösningen. En ny märkning kan vara helt verkningslös om den inte får internationellt genomslag Det finns dessutom redan den typen av arbeten hos charterbolagen. Att belasta kunden med samvetsfrågan innan resan genom att försöka få dem att ställa frågor om hur pengarna kommer den lokala ekonomin tillgodo kommer ingen att vilja eller orka att göra. En mindre arrangören som kan tycka att detta blir problematiskt eller till och med negativt för varumärket.

    Arrangörer, charterbolag, flygbolag, rederier och alla andra aktörer av nationella och internationella resor kan och behöver ta ansvar i detta. Är helt säker på att det dessutom går att förstärka sin profil genom att göra det och därmed också stärkt lönsamhet. Dessutom behöver vi ha fler journalister, bloggare och ”whistleblowers” som granskar, belyser och varnar. Som vilken grundläggande journalism som helst egentligen.

    Under tiden reser vi mer än någonsin

    Mer att läsa:

    Swedewatch rapport http://www.swedwatch.org/sv/rapporter/bakom-drommen-om-dubai

    UNWTO on sustainable tourism http://icr.unwto.org/publication/tourism-and-sustainable-development-goals

    En tidigare blogg om whistleblowers https://razorbjorn.wordpress.com/2014/02/19/whistleblowers-i-turistnaringen/

    Eller bara slå en signal: 0740-5941930 eller [email protected]

    • Text: Maria Lindqvist
    Tweet
  • Storsjöyran är ett av de evenemang man har testat att mäta
    2025-07-02 23:45

    Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara

    De har kommit ett steg längre i jakten på att förstå samhällsvärdet av evenemang genom att mäta mjuka värden i kronor och ören

  • 2025-07-01 23:54

    Topp 5 populäraste plattformarna för drömboende i Åre

    Var bokar vi helst våra Åre-äventyr? Här listar vi de fem mest populära bokningsplattformarna just nu

  • Motala Besöksnäring
    2025-06-30 06:11

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25

    Mest om Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering samt Konstateranden/Rapporter

  • Almedalsveckan 2025
    2025-06-30 04:51

    Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1

    Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna

  • Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabordssamtal kring framtidens resande.
    2025-06-29 21:59

    SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande

    Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabordssamtal kring framtidens resande.

  • När vi spanar ut över fjället förstår vi värdet av att kunna vistas i naturen. Vandringsled i Jämtland Härjedalen.
    2025-06-28 23:48

    Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen

    Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen. Trots detta är finansieringen av skötsel av lederna sårbar.

  • Svenska Möten fortsätter sitt långsiktiga arbete inom hållbarhet och inkludering genom att tillgänglighetsanpassa sin hemsida.
    2025-06-28 23:42

    Svenska Möten tillgänglighetsanpassar sin webbplats

    Svenska Möten fortsätter sitt hållbarhetsarbete och stärker sin position som en drivande kraft för ökad inkludering inom mötesbranschen.

  • Visby Airport landningsbana. En av Swedavia flygplatser.
    2025-06-28 23:37

    Swedavia – tre nya flygplatser når högsta klimatcertifieringen

    Visby Airport, Åre Östersund Airport och Kiruna Airport har nått Airport Carbon Accreditations nivå 5. Sju av tio Swedavia-flygplatser är certifierade på den högsta nivån.

  • Läjet Camping & Resort i Halland på Västkusten.
    2025-06-28 23:28

    Västkusten fortsatt i topp som campingdestination

    Ny statistik visar att 6 kommuner på Västkusten finns med på topp 10-listan gällande antalet gästnätter på Sveriges campingplatser.

  • Oavsett om du driver en global portfölj eller en regional kedja är behovet av att arbeta smartare och mer hållbart lika stort. BirchStreet Systems kan hjälpa till med det.
    2025-06-27 00:09

    Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna

    I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Det kan BirchStreet Systems hjälpa dig med.

  • Veckans profil

    Anu Ala-Outinen, COO på Moder

    Anu Ala-Outinen

    Operativ chef på Moder

    Hon tog steget från att vara toppjurist till att bli operativ startup-chef och nominerad för titeln Nordic Women in Tech 2025

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 juni

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-06-26 23:59

      SM-veckan i Norrköping certifieras som hållbart evenemang

      I tisdags den 24 juni fick kom de glada nyheterna att SM-veckan i Norrköping uppfyller kriterier...

    • 2025-06-27 00:09

      Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna

      I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Oavsett om du driver en ...

    • 2025-06-30 04:51

      Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1

      Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...

    • 2025-06-28 23:28

      Västkusten fortsatt i topp som campingdestination

      Ny statistik från Tillväxtverket/SCB visar att 6 kommuner på Västkusten finns med på topp 10-listan när det gälle...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet