-
Allergiker – är det någon målgrupp att satsa på?
För de som har glutenintolerans eller har matallergier kan det vara svårt att hitta en restaurang eller ett boende på semestern som kan möta behoven av rätt mat som man inte blir sjuk av (eller till och med dör).
Det finns många skrämmande exempel på att vår bransch långt ifrån bemöter behoven av att gästen får veta vad som finns i maten. Här kan branschen göra gott både genom att rädda människolidande och död samt genom att ta sig an en ny målgrupp.
Målgruppen jag talar om är allergikerna…
Visste du att 40% av Sveriges befolkning har allergisymptom? De flesta är allergiska mot pollen men också många mot olika slags livsmedel.
Om en allergiker blir bra bemött och serverad god mat på en restaurang så blir personen den bästa ambassadör man kan tänka sig. Nätverken för allergiker är många i Sverige och vad pratas det mest om? Jo, var man kan njuta av mat utan att bli sjuk..
Men hur många marknadsför sig mot allergiker? Inte många, vill jag påstå. En del hotellkedjor gör några tappra försök med sin frukostbuffé men annars är det illa ställt i branschen.
Ett exempel är i glasskiosken då man använder samma skopa till glassen som innehåller nötter som den som bara innehåller vanilj… En dödsfälla för allergiker.
En allergiker är ”van” att betala mer för god mat och service än den som inte är allergisk. Titta bara i livsmedelsaffären vad glutenfritt bröd kostar jämfört med vanligt bröd.
Här är några tips för er som vill nå ut till målgruppen allergiker:
- erbjud speciella allergihelger på ditt hotell där maten anpassas efter gästens allergier
- många med allergier är barn – anordna helgvistelser för barnfamiljer
- ha alltid en innehållsförteckning över alla maträtter som gästerna kan läsa
- förbjud personalen att ha parfym på sig
- försök att ha fritt från insekter om ni har uteplatser
- ha information på er hemsida att ”vi tar hand om dig som har allergier”
- samarbeta med allergiföreningar. De kan ge er information och kunder
- möt allergiker med respekt – du kan inte veta hur svår allergi en person har
- Text: Maria Lindqvist
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Den första advent startade Vinterköping, Norrköpings nya satsning som samlar och utvecklar vintertraditioner med nya inslag.
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Stockholm blir värdstad för gruppspel i dam-EM basket 2027. SBBF och staden intensifierar sin satsning på basket och trygghet.
-
Visita anmäler Umeå kommun till Konkurrensverket
Umeå Folkets Hus ägs 98 procent av kommunen. Trots detta bedriver de verksamheter i konkurrens med privata näringslivet. Visita har anmält dem till Konkurrensverket.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november 2024 bjöd Destination Jönköping in lokala mötes- och evenemangsambassadörer till...
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Krönika: Sverige får den tillgänglighet (med flyg) som vi förtjänar
I torsdags hade jag nöjet att vara med på ett lunchseminarium, eller kanske snarare hearing, hos Stockholms Hande...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
-
Gästbloggare
-