-
Allt fler svenskar nöjda med att semestra hemma
Hela 60 procent av svenskarna uppger att de gärna tillbringar semestern hemma. Det är en ökning med 18 procent jämfört med 2018. Detta visar en ny undersökning som Novus gjort på uppdrag av Landshypotek Bank.
På ett år har andelen svenskar som svarar att de instämmer helt eller delvis i påståendet ”jag tillbringar gärna semestern hemma” gått från 51 procent till 60 procent. Ökningen är störst bland dem som bor i bostadsrätt.
”Det är en markant ökning på bara ett år. Den senaste tidens klimatdebatt och den allt svagare kronan kan vara något av det som ligger bakom den stora förändringen och att allt fler är positiva till att tillbringa semestern hemma.” Säger Catharina Åbjörnsson Lindgren, affärschef med ansvar för bolån och sparande på Landshypotek Bank.
Skiljer sig åt utifrån vilket boende man har
Viljan att semestra hemma skiljer sig åt utifrån vilket boende man har. Nästan sju av tio villaägare (67 procent) uppger att de gärna tillbringar semestern i villan. Samtidigt kan många som bor i bostadsrätt också de tänka sig att spendera semestern hemmavid. Nästan hälften (46 procent) säger att de gärna tillbringar semestern hemma. Det är en ökning med 35 procent jämfört med året innan.
”Jag tillbringar gärna min semester hemma”. Andel som svarat ”instämmer helt” eller ”instämmer delvis”:
2018 2019 Totalt 51 % 60 % Villa 58 % 67 % Bostadsrätt 34 % 46 % Fakta om undersökningen:
Novus Sverigepanel, webbenkät med ett representativt urval för befolkningen. År 2018 svarade 2915 personer på undersökningen och år 2019 svarade 2945 personer. Fältperiod 30 april – 19 maj 2019
- Text: Landshypotek Bank
- Foto: Landshypotek Bank
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
-
Gästbloggare
-