-
AMF investerar i Gröna Lund och Parks and Resorts fortsatta tillväxtresa
Den kommande utbyggnaden av Gröna Lund som inleds 2024 kommer att skapa ett utökat tivoliområde med spännande nya attraktioner och förbättrade offentliga miljöer. Genom detta projekt kommer besökare erbjudas en ännu mer storartad tivoliupplevelse. Som en del av finansieringen av denna utveckling och för att möjliggöra fortsatt tillväxt i samtliga av koncernens parker välkomnar vi nu AMF som delägare i Parks and Resorts. AMF kommer att vara investerade genom både stamaktier och preferensaktier, vilket ger dem en ägarandel på cirka 19 procent.
– Johan Tidstrand, Helena Tidstrand och jag är långsiktiga ägare med ett stort personligt engagemang. Visionen är att skapa världens bästa parker som vi kan lämna över till kommande generationer.Vår strävan är att erbjuda den bästa tänkbara parkupplevelsen och vi har en uttalad ambition att kontinuerligt bidra till den ständigt växande besöksnäringen för att skapa jobb och tillväxt för hela landet. Därför är vi glada över att AMF delar den ambitionen med oss, och vi ser fram emot vår gemensamma resa att fortsätta utveckla hela koncernen. Vi är övertygade om att AMF:s engagemang och resurser kommer att bidra till att förverkliga vår vision, säger Mattias Banker, styrelseordförande och en av ägarna till Parks and Resorts.
AMF är imponerade av bolagets ambition och tydliga potential
– Vi har följt Parks and Resorts och bidragit med finansiering sedan vår investering i preferensaktier i samband med utmaningarna kopplade till pandemin 2020. Vi har imponerats av bolagets ambition och tydliga potential att fortsätta växa och utvecklas. Parks and Resorts har en viktig position inom den svenska besöksnäringen och vi ser fram emot möjligheten att vara med på deras fortsatta tillväxtresa, säger Anders Oscarsson, Aktiechef och Ägaransvarig AMF.
Parks and Resorts är Nordens ledande aktör inom upplevelseindustrin. I gruppen ingår några av Sveriges mest populära resmål såsom Gröna Lund, Kolmården, Furuvik och Skara Sommarland. Bolaget omsätter runt 1.6 miljarder kronor per år och anläggningarna välkomnar nästan tre miljoner gäster årligen.
AMF:s investering görs genom en nyemission av stamaktier, som motsvarar en ägarandel om ca 19 procent. Återstående preferensaktier som AMF investerade i 2020 finns kvar.
Läs mer om Parks and Resorts på Turismnytt
- Text: Parks and Resorts
- Foto: Gröna Lund
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
-
Gästbloggare
-