-
Fjällcykling på fyra fjäll – ett resultat av samverkan
Fjällcykling på fyra fjäll är ett nytt paket framtaget av två destinationer, fyra anläggningar och sex företag. Projektet Sustainable Arctic and Peripheral biking tourism som JHT är en del av hjälpte dem med samverkan.
Det började med att en tanke om en gemensam cykeldestination väcktes. Flera av anläggningarna bestämde sig för att arbeta tillsammans för att knyta samman cyklingen i området. Resultatet är ett nytt paket och förhoppningen är att det ska locka fler till regionen.
Marknadsför en komplett produkt tillsammans
En del i det internationella projektet Sustainable Arctic and Peripheral biking tourism är att arbeta för samverkan och nätverkande transnationellt och inom regionen. Målet är att företag och destinationer tillsammans ska arbeta för att utveckla cyklingen.
Samverkan är något som många pratar om men som inte alltid omsätts i praktiska handlingar. Därför är det en del som JHT har fokuserat lite extra på. Det är en utmaning att få fler gäster att hitta till cykelupplevelsen i Härjedalen, och det måste samtidigt vara ekonomiskt hållbart för företagen.
Två av företagen själva insåg att de kunde marknadsföra en mer komplett cykelprodukt genom att samverka över ett större geografiskt område. De såg fördelarna med att kunna lyfta varandra och samtidigt lyfta Härjedalen som en cykeldestination.
Har skapat ett långsiktigt samarbete
“Min roll blev att ta tag i den önskan och göra den till något praktiskt genom att bjuda in till möten och få alla företag och personer in i samma rum. Jag landade i att en bra start är att samverka kring paket riktade till gäster, både nationella och internationella, som vill komma upp och cykla. Då fick företagen något handfast att börja arbeta med som skulle kunna leda till att utmaningen med för få gäster kan lösas.” Säger Mia Wiktor Lunde från Jämtland Härjedalen Turism.
Till en början diskuterades det främst mål med paketet, upplägg, ekonomi och innehåll. Sedan togs det vidare till bokning och marknadsföring. Paketet som nu är färdigt, har skapat ett långsiktigt samarbete mellan företagen och destinationerna.
Samverkan gynnar hela Härjedalens cykelturism
Det är inte lätt att som olika destinationer och anläggningar skapa en produkt som alla kommer överrens om. Företagen behöver känna att de levererar samma standard och att de kan lita på varandra. Men med hjälp av JHT har de vågat satsa på en unik cykelprodukt och en starkare samverkan. Det kommer att gynna hela Härjedalens cykelturism.
“Detta är ett praktexempel på att samverkan kan leda till nya spännande idéer.” Avslutar Mia Wiktor Lunde stolt.
Paketet säljs i sin helhet på destinationernas hemsidor och på Sweden by bike.
Projektet Sustainable Arctic and Peripheral biking tourism
Projektet Hållbar arktisk och perifer cykelturism (Sustainable Arctic and Peripheral Biking Tourism) sträcker sig från 1 juni 2023 till 31 maj 2026. Jämtland Härjedalen utgör en del i ett större internationellt projekt där The Local Federation of East Lapland i Finland är projektägare. Övriga projektpartners finns i Finland, på Island, Färöarna och Irland.
Detta är ett unikt internationellt projekt som syftar till att skapa samverkan, utveckla entreprenörskap och skapa nya hållbara affärsmodeller inom cykelturism. Det är även länets första stora internationella projekt inom hållbar cykelturism.
För Jämtland Härjedalen Turism ska projektet leda till att öka möjligheten till nya affärer och nya logistikmöjligheter. Men det ska också ge information om hur aktörer kan locka nya gäster och målgrupper.
Som en del av projektet anordnas även studieresor till länderna som deltar. JHT har lärt sig mycket från exempelvis Irlands och Finlands kunskaper om cykelturism.
Här kan ni läsa mer om Jämtland Härjedalen på Turismnytt.
- Text: Mia Wiktor Lunde & Isa Mörk
- Foto: Jämtland Härjedalen Turism
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg och positivt omdöme som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekon...
-
-
Gästbloggare
-