-
Antalet möten och idrottsevenemang i Uppsala ökar
För sjätte året i rad har Uppsala Convention Bureau tagit fram en årsrapport med statistik över de möten och idrottsevenemang som arrangeras i staden. Under 2018 ser man en stadig ökning av dessa arrangemang.
Under förra året genomfördes 194 föreningsmöten med omkring 29 700 medverkande mötesdelegater och tack vare de nya arenaförutsättningarna i staden kunde också totalt 48 mästerskap och större idrottscuper genomföras.
“Jämfört med andra städer i Sverige så presterar Uppsala jättebra. Som mötesstad så fortsätter vi att ligga i den absoluta toppen av den nationella rankingen, och är dessutom enda staden i landet som konsekvent ökat i antal möten per år de senaste fyra åren.” Säger Anna Lindström, chef för enheten möten och evenemang på Destination Uppsala.
Ett gott värdskap är viktigt
De vetenskapliga och medicinska mötena fortsätter som tidigare år att dominera i antal. Man ser också en positiv utveckling av andelen kommunalt kopplade möten och idrottsevenemang. Aktiviteter i form av möten och evenemang är otvivelaktigt positiva för besöksnäringen. Det ger goda förutsättningar för ett bra urval av restauranger, handel och hotell året om.
“Ofta är ett möte eller ett evenemang också våra besökares första möte med vår stad. Genom ett gott värdskap under ett första besök ökar chanserna att få välkomna en mötesdelegat eller evenemangsbesökare hit igen, men som fritidsturister.” Avslutar Anna Lindström.
Årsrapporten finns att läsa att läsa och ladda ner här.
- Text: Destination Uppsala
- Foto: Destination Uppsala
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
-
Gästbloggare
-