-
Äntligen premiär för Lisebergs nya attraktion – Valkyria
Efter nästan två år av förväntan och spänning är det äntligen dags för Liseberg att visa upp den mäktiga åkattraktionen Valkyria. Fredag 10 augusti är det officiellt premiär för Valkyrias tåg att kasta sig ner för det 50 meter höga stupet – i 105 km/h.
Arbetet med Lisebergs största, dyraste och mest komplicerade attraktionssatsning någonsin har pågått sedan september 2016. Prislappen för attraktionen överstiger 300 mkr. Markarbetet har tagit sin tid och sedan veckor tillbaks har Valkyria testkörts och besiktigats.
”Det har varit ett tufft projekt, men resultatet är värt all väntan i världen. Det är en fantastisk åkupplevelse vi ser fram emot att låta våra gäster få prova.” Säger Lisebergs vd Andreas Andersen.
En ny Lisebergikon
På fredag invigs Valkyria officiellt med bandklippning och öppnas för allmänheten. Det finns dock en möjlighet att attraktionen ”mjuköppnas” tidigare i veckan. Så besöker ni Liseberg innan fredag kan det vara möjligt att ni kan åka en tur.
Investeringen är det största Liseberg har satsat på men Andreas Andersen är säker på att attraktionen kommer att bli en ny Lisebergsikon som lockar besökare från alla håll många år framöver. Det är en attraktion som kommer att få Liseberg och Göteborg att lysa på kartan.
För att få åka Valkyria krävs det att man är minst 132 cm lång, är minst 7 år gammal och har ett Stora Åkpasset eller 4 åkkuponger.
Se hela åkturen här i videoform
- Text: Isa Mörk
- Foto: Liseberg
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg och positivt omdöme som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekon...
-
-
Gästbloggare
-