-
Vad händer med Göteborgs evenemangs- och arenabolag?
Efter miljonförlusterna från Ridsports-EM 2017 i Göteborg så tvingas styrelsen i evenemangs- och arenabolaget Got Event att upprätta en kontrollbalansräkning. Enligt lag måste bolag som misstänker att det egna kapitalet är mindre än hälften av bolagets registrerade aktiekapital upprätta en kontrollbalansräkning.
Kontrollbalansräkningen kommer att visa hur illa ställt det är med ekonomin i bolaget.
”- Styrelsen har tagit sitt ansvar genom att besluta om denna säkerhetsåtgärd”, säger Got Events, styrelseordförande Bettan Andersson i ett pressmeddelande.
Event- och arenabolaget har tidigare haft underskott
Got Event har tidigare haft underskott i ekonomin, men har klarat av det tack vare att de haft framgångsrika events under några år.
”- Hittills har Got Event kunnat hantera underskottet inom den egna ekonomin, tack vare flera framgångsrika evenemangsår, och det är fortfarande vår ambition. Men baserat på bolagets prognos, utestående risker och stadens beslutsordning, så tar styrelsen sitt ansvar genom att besluta om denna säkerhetsåtgärd”, säger Got Events styrelseordförande Bettan Andersson.
Skattebetalarna är förlorarna
Redan innan Ridsport-EM arrangerades stod det klart att evenemanget inte skulle gå plus. Nu är många kritiska till att man genomför ett så stort evenemang när det ändå inte gagnar stadens invånare ekonomiskt.
Just nu verkar det som att Ridsport-EM gick med underskott på 55 miljoner men än är summan inte färdigräknad. Främst var det biljettförsäljningen som blev sämre än förväntat, högre hotellkostnader, ökade säkerhetskostnader och att kostnaderna för att återställa parker och idrottsplatser blev högre än man beräknat. Det är skattebetalarna som kommer att få stå för den största delen av kostnaderna.
”- Vi i Got Event går in och tar en väldigt stor del av den här kostnaden, det har varit dealen från början. Sedan kommer vi till ett läge där vi naturligtvis får gå till vår moder, Göteborg & Co och säga att här får nog staden hjälpa till, framför allt då vi inte sålde fullt så mycket biljetter. Vi står för så mycket som möjligt, men sedan förväntar vi oss att staden går in eftersom evenemanget är stadens, men placerat hos Got Event”, Säger Bettan Andersson
Andra värden
De som försvarar att evenemang anordnas tycker att förlusterna täcks upp av att stadens företag får göra fler affärer. Got Event själva hävdar att evenemanget samlade en mindre publik än den gjort förut. På Ridsport-EM kunde man konstatera att evenemanget lockade många flickor och kvinnor. Detta kan ses som en stor framgång för evenemangens Sverige.
Förklaringen till förlusten: det kostar mer att arrangera evenemang idag än förut
”- Det här mästerskapet har lärt Göteborgs stad att det ser helt annorlunda ut i dag när vi arrangerar mästerskap än det såg ut för några år sedan. Det kan man säga att vi fått lära oss den hårda vägen. Ska vi fortsätta göra evenemang är kostnaden en helt annan än den var förut”, säger Bettan Andersson.
Nu återstår det att se om Got Event kan fortsätta bedriva sin verksamhet. Ägaren – Göteborgs Stad – skall ta ställning till hur underskottet skall hanteras.
I ett pressmeddelande meddelar dock Got Event att varken ordinarie verksamhet och arenadrift kommer att påverkas.
Källa: Got Event
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: GotEvent
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
-
Gästbloggare
-