-
Astrid Lindgrens Värld korat till Sveriges starkaste varumärke
När årets vinnare tillkännagavs den tredje oktober, stod det klart att Astrid Lindgrens Värld är det svenska varumärke som lyser starkast, både inom sin kategori ”Nöjesattraktioner” och totalt sett alla kategorier.
Swedish Brand Award-undersökningen baseras på Nöjd Kund Index (NKI) som sedan vägs mot graden av varumärkeskännedom för att få fram ett mått på varumärkets styrka och position. På så sätt blir det möjligt att jämföra olika varumärken med varandra oberoende av storlek och ger ett rättvisande resultat som tar hänsyn till hur omtyckt och välkänt ett varumärke är.
Starka nominerade varumärken
I kategorin Nöjesattraktioner var anläggningen nominerad tillsammans med Kolmården och Liseberg. I totalkategorin ställdes de mot IKEA och Systembolaget. Utmärkelsen väckte givetvis stor glädje hos vinnaren.
”Det är fantastiskt roligt att få ett sådant här pris där konsumenterna har sagt sitt. Det är också ett glädjande kvitto på att vår strategiska plan att öka varumärkeskännedomen och vårt arbete med värdskapet har varit lyckosamt. Det här är ett pris som vi har alla våra medarbetare att tacka för. Alla från djurskötare till skådespelare, parkvärdar och restaurangpersonal har verkligen lagt ned ett jättejobb för att leverera fina gästupplevelser.” Säger Lena Möller, marknad- och försäljningschef på Astrid Lindgrens Värld.
- Text: Astrid Lindgrens Värld
- Foto: Astrid Lindgrens Värld
-
Guideutbildning för snöskoter bidrar till tryggare skotersafari
Ett fokus inom BOHST har varit att höja kompetensen bland snöskoterguider via utbildning. Det skapar en säkrare skotersafari.
-
Hjortviken Country Club öppnar hotell utan TV på rummen
Nu öppnar ESS Group nya destination Hjortviken upp dörrarna till en värld utan TV-apparater på hotellrummen.
-
Visita – ökad efterfrågan på hotellrum i december
Efter månader där efterfrågan minskade på hotellrum i Sverige ökade den i december, trots fler klämdagar än normalt, enligt Visita.
-
Stockholm bland världens topp-destinationer 2025
Med erbjudande om både skärgård och stadspuls har Stockholm etablerat sig som en av världens mest eftertraktade resmål 2025.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Mest om Boende, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang, Museer/utställningar samt Konstateranden/Beslut/Rapporter
-
Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum
Nu byter personalen på Nationalmuseum sina jackor. I ett samarbete med Beskow von Post får kläder nytt liv genom ett cirkulärt koncept.
-
Vy Norge lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö
Vy tar ytterligare ett steg i sin satsning på internationell trafik och lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö i sommar.
-
Vrak – Museum of wrecks i samarbete med The museum of World War II i Gdansk
Vrak - Museum of wrecks samarbetar med The museum of World War II i Gdansk och deltar i ett konferensevent den 25 januari.
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag presenterar Thérèse Liljeqvist som ny VD. Med en bakgrund inom besöksnäringen tar hon med sig erfarenhet.
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser. Trots det har efterfrågan på stora möten ökat enligt Svenska Möten.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan ganska jämnt fördelat på många kategorier så...
-
Fler hittar till Marinmuseum året runt – så gick det 2024
Under 2024 välkomnade Marinmuseum i Karlskrona 215 174 besökare och ser en positiv utveckling me...
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag har glädjen att presentera Thérèse Liljeqvist som ny verkställande direktör för Artipe...
-
Göta Kanal – nya kryssningsupplevelser lockar
Allt fler resenärer söker autentiska och minnesvärda upplevelser. Göta kanal erbjuder en helt un...
-
-
Gästbloggare
-