-
Avsiktsförklaring tecknad för observationsdäck i Karlatornet
Karlatornet AB och eventbolaget Bottaccio har tecknat en avsiktsförklaring gällande uthyrning av observationsdäcket i Karlatornet. Avsiktsförklaringen omfattar även försäljning av de två resterande penthouse-lägenheterna i toppen av tornet.
Bottaccio har för avsikt att driva besöks-, event- och restaurangverksamhet i lokalerna.
Stolta att få vara en del av utvecklingen i Karlastaden
Bottaccio är ett eventbolag med bas i London som verkar på en internationell arena. De bedriver verksamhet i egna lokaler i London, Milano, Florens, Rom och Madrid och arrangerar stora internationella event runt om i världen. Nu blir Karlatornet på Lindholmen i Göteborg nästa adress för bolagets verksamhet.
Det är innebörden av den avsiktsförklaring som nu tecknats med Karlatornet AB. Ett joint-venture mellan Serneke och Fastighets AB Balder. Avsiktsförklaringen innebär att parterna ska formalisera ett avtal för ett 20-årigt hyreskontrakt gällande de två plan i Karlatornet (vån 68 och 69) som är avsedda för observationsdäck med restaurangverksamhet där allmänheten har tillgång. Hyresavtalet omfattar även lokaler avsedda för bland annat entréytor i de nedre våningarna i tornet.
“Vi är väldigt glada och stolta att få vara en del av den utveckling som sker i Karlastaden. Det finns ett stort intresse bland våra internationella kunder för Göteborg, en stad som erbjuder en rad spännande upplevelser. Nu ser vi stora möjligheter att tillföra ytterligare attraktion genom att skapa något riktigt bra i Karlatornet. Detta är ytterligare en milstolpe för Bottaccio i vår expansion i intressanta städer och länder. Vi har stor tilltro till Göteborg.” Säger Joseph D’Anna, styrelseordförande i Bottaccio Group.
En sorts upplevelse som kommer att bli riktigt unik
Vidare omfattar avsiktsförklaringen ett överlåtelseavtal gällande två penthouse-lägenheter i toppen av tornet på våning 71 – 73. De två ska nyttjas av Bottaccio för deras evenemangsverksamhet. Firman ESNY och Niklas Berntzon har agerat mäklare för avsiktsförklaringen gällande de två penthouse-lägenheterna.
Överenskommen bashyra är 35 miljoner kronor per år för lokalen, med möjlighet till omsättningshyra. Det totala fastighetsvärdet för de två penthouse-lägenheterna uppgår till 129 miljoner kronor.
“Vi har under senaste året diskuterat en möjlig affär med Bottaccio, som har erfarenhet av dessa typer av anläggningar, och vi känner att detta är en part som vi vill skapa en framtid tillsammans med i Karlatornet. Extra kul är det såklart att en internationellt erkänd aktör inom branschen vill vara med och skapa en attraktiv besöksdestination i Karlatornet. Detta ger förutsättningar för en sorts upplevelse som kommer att bli riktigt unik, för göteborgarna såväl som för alla besökare utifrån.” Säger Ola Serneke, VD Serneke Invest.
Observationsdäcket (planerat att innehålla utsiktplats, restaurang och skybar) och eventytorna i toppen av tornet beräknas stå klara för gäster till sommaren 2024.
- Text: Serneke Group AB
- Foto: Serneke Group AB
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
-
Gästbloggare
-