-
Besöksnäringen allt viktigare för Skåne
Skånes besöksnäring är under stor tillväxt. Tillväxten presenterades häromveckan i en årsrapport från Business Region Skåne*.
Samarbete – nyckeln
Under 2016 har man lyckats locka både investeringar, filmproduktioner, fler besökare och evenemang till Skåne.Detta mycket tack vare att dotterbolagen, Event in Skåne, Film i Skåne, Invest in Skåne och Tourism in Skåne, har samarbetat.
”- I takt med att den internationella konkurrensen tilltar i en globaliserad värld blir Business Region Skånes roll allt mer väsentlig för Skånes tillväxt. Skåne måste visa framfötterna. Vi arbetar aktivt för att säkra upp den internationella närvaron i Skåne”, säger Anders Karlsson, ordförande för Business Region Skåne.
Detta gav intäkter –
Bara en filmproduktion i Skåne omsätter 3-4 gånger de investerade medlen och ett event ger i regel tio gånger insatsen i form av turismekonomisk omsättning.och arbetstillfällen
Besöksnäringen i Skåne omfattar idag tiotusentals anställda och branschen innebär för många unga och nyanlända det allra första jobbet.”- The Greater Copenhagen & Skåne Committee-samarbetet har stor potential för Skånes tillväxt och Business Region Skånes tydliga och sedan länge inarbetade roll som marknadsföringsorganisation har visat sig vara en framgångsfaktor för arbetet”, säger Anders Karlsson.
Samarbetet The Greater Copenhagen & Skåne Committee
”- Samarbetet inom The Greater Copenhagen & Skåne Committee ger Business Region Skåne nya affärsmöjligheter kring den internationella närvaron i Skåne”, säger Pia Jönsson Rajgård, VD Tourism in Skåne.På koncernnivå har Business Region Skåne haft i uppdrag att implementera varumärket Greater Copenhagen i Skåne.Film används i marknadsföring
Under 2016 blev Southern Sweden Film Commission (tidigare Öresund Film Commission) det nya namnet på organisationen inom Film i Skåne som marknadsför Skåne som en attraktiv inspelningsplats för film. Skånsk film spreds över biodukar världen över.Bland de många framgångsrika filmer där Film i Skåne var involverade i produktionen av märktes Yarden, dokumentären Blodssystrar och dokumentären Den unge Zlatan lite extra mycket. Även MonaLisa Story, om en till synes helt vanlig kvinna som hamnar i missbruk, rönte stora framgångar på internationella festivaler.
”- Skånsk film är starkare än någonsin och även ett ypperligt sätt att sprida bilden av Skåne över världen”, säger Ralf Ivarsson, VD på Film i Skåne.”- Vi driver just nu åtta delvis EU-finansierade projekt. Dessa ger oss extra resurser att stärka vår affär genom alltifrån extra exportfrämjande insatser till internationell marknadsföring av Skånes forskningsinfrastruktur i ett bredare perspektiv”, säger Stefan Johansson, VD för Invest in Skåne.Eurorando 2016 lockade många
Vandringsevenemanget Eurorando arrangerades i Skåne under 2016.Tusentals vandrare kom till Skåne för att vandra, besökare från såväl Kina som Storbritannien och andra länder strömmade in, och vi fick en hel del nya företagsetableringar hit.
Event in Skåne värvade och projektledde Eurorando 2016 där skånska och danska kommuner samverkade tillsammans med flera andra partners som till exempel Tourism in Skåne och Region Skåne (i form av Kultur Skåne och Regional utveckling). Under sju dagar i september vandrade över 3.000 deltagare från 24 nationer i Skåne.
”- Eurorando har positionerat Skåne som en attraktiv internationell och hållbar vandringsdestination”, säger Pehr Palm, VD Event in Skåne.Pressresor anordnades
Genom Tourism in Skånes arbete har även 120 journalister och bloggare från internationella medier besökt Skåne på pressresor under 2016.Flera nya projekt på gång
Under 2016 startade Tourism in Skåne två stora projekt. Det ena är ett projekt för hållbar produktutveckling av natur och kulturprodukter.Primärt fokus blir ledbaserad turism: mer koncentrerat på Skåneleden och cykellederna Kattegattleden och Sydostleden.
Det andra, ”Competence Academy Tourism”, ska stärka kompetensen hos företag inom besöksnäringen. Fokus ligger på innovation och tjänsteutveckling för att bygga jämställda och digitaliserade företag med internationell attraktivitet.
Utvecklingen går vidare
Sedan 2015 har Tourism in Skåne drivit processer för ambitionsdriven destinationsutveckling av Skåne som destination. 2016 blev en intensiv period för besöksnäringen i de tolv medverkande kommunerna för att utveckla hållbara koncept och produkter för utlandsmarknaderna. Omfattande kompetenshöjande insatser och ett gediget inventeringsarbete har genomförts.Event in Skåne har de senaste åren strategiskt satsat på kartläggning och värvning av mat- och dryckesevenemang, ett arbete som nu ger resultat. Årets Kock, Livsmedelsforum och en internationell vinkongress är några av de mat- och dryckesevent som kommer till Skåne de kommande åren. Generellt ser man även en trend att event och möten som vanligtvis äger rum i Stockholm nu kommer till Skåne.*Business Region Skåne är Skånes marknadskoncern med uppdraget att marknadsföra Skåne. Dess arbete genererar såväl internationellt som nationellt kapital till regionen och bidrar aktivt till att göra Skåne attraktivt i världen.
Källa: Event in Skåne AB
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Business Region Skåne
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Vilka är husbilsgästerna vid Hornborgasjön? Insikter som formar vägen mot en resilient plats
Under 2023 tog Visit Hornborgasjön initiativet att ta reda på vilka husbilsgästerna är som varje år besöker sjön under transäsongen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Mest under Destination, Boende, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Utmärkelser
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
För första gången prisas tre av ESS Group hotelldestinationer i Condé Nasts årliga läsarundersökning för "The Worlds Best Hotels".
-
MDA och Rate Parity: Hur du tar kontroll över prissättningen
Vad innebär MDA och hur ska man hantera att OTA ibland sätter priser vi inte har kontroll över? Det går Taktikon igenom i detta blogginlägg.
-
Norrköping visar en ökning av gästnätter sommaren 2024
Sommaren 2024 blev en framgångsrik säsong för besöksnäringen i Norrköping, med en ökning av det totala antalet gästnätter.
-
JHT söker turismutvecklare med fokus på export och upplevelser
Vill du vara med och forma Jämtland Härjedalens turistiska utbud? De söker en turismutvecklare med fokus på export och upplevelser.
-
Upplevelseinstitutet lanserar nytt utvecklingsbolag för destinationer
Upplevelseinstitutet presenterar sin senaste satsning. Ett bolag inom plats & destinationsutveckling som kommer erbjuda analyser.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och har funnits sedan 1972. Funäsf...
-
Skåne Food Fest lyfte skånskt mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Matfestival med skånska mat- och dryckesproducenter och panelsamtal om gårdsförsäljning Den för...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 39 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Tillväxtverket – fortsatt stark sommarturism i Sverige
Antalet gästnätter på kommersiella turistboenden i Sverige under juni, juli och augusti uppgick till cirka 30 mil...
-
-
Gästbloggare
-