fredag 9 maj 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
    • Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts
    • Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
    • Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
    • Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 51 -24
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Besöksnäringen får 100 miljoner
    2021-09-04 11:34

    Besöksnäringen får hundra nya miljoner i höstbudgeten

    Hundra miljoner kan låta mycket men när man inser att det bara är några promille av landsbygdssatsningen känns det lite futtigt.

    Vid en pressträff på Bjelkesta gård i Örsundsbro i fredags presenterade näringsminister Ibrahim Baylan och infrastrukturminister Tomas Eneroth fler satsningar ur höstens budgetproposition.

    Regeringen tillför ytterligare resurser i budgetpropositionen till landsbygden. Man ska kunna leva och utvecklas även i landsbygden, lyfte de två ministrarna fram. Därför satsar man flera tiotals miljarder kronor (lite beroende på hur man räknar) inom olika områden som ska kunna bidra till en grön återstart.

    Regeringen vill att vi ska ha en växande och levande landsbygd och skapa fler jobb. Man ska kunna förverkliga sina drömmar i alla delar av landet, men det är tuffa utmaningar att göra det hållbart.

    Infrastrukturministern menade att det måste vara rättvist och alla delar av landet ska få del av det som görs. Därför görs stora satsningar på tågsystemen, men även laddinfrastruktur, elvägar, sjöfart och flyg.

    Förutom stöd till jordbruket och de gröna näringarna på olika sätt, alltifrån fler veterinärer till vildsvins- och granbarkborrebekämpning, handlar det även om stöd till bensinmackar i glesbygd och driftstöd till dagligvarubutiker samt satsningar på företagsklimatet i landsbygden.

    Besöksnäringens roll för landsbygden är viktig

    På pressträffen lyfte näringsministern också besöksnäringens viktiga roll för landsbygden och nämnde bland annat att den sysselsätter fler i på landsbygden än någon annan näring. I det perspektivet kan man tycka att de hundra miljoner som man i budgeten satsar på besöksnäringen känns lite snålt, särskilt när branschen har drabbats så hårt av pandemin.

    Han nämnde också besöksnäringens behov av utveckling och att det är en bransch som har stor potential. Av de hundra miljonerna skall 80 miljoner gå ”direkt till besöksnäringen” och 20 i tillskott till Visit Sweden. Vad de menar med ”direkt” återstår att se.

    Det ska tilläggas att man också satsar nästan 83 miljoner på upprustning av Göta Kanal som ju är en del av besöksnäringen och att flera av de andra satsningarna som bredbandsutbyggnad, förbättrat vägunderhåll, utbyggd infrastruktur och stöd till mackar och butiker också kommer besöksnäringen till del. Ändå håller nog de flesta av er som verkar i besöksnäringen med om att en bransch som bidrar så starkt till att landsbygden kan leva och utvecklas borde få mer stöd efter den tuffa pandemiperioden. Branschen bidrar ju inte bara till sysselsättningen utan också till att fler vill och kan på sikt bosätta sig där och skapa underlag för både kommunal ekonomi och bibehållen service.

    I en kommentar till budgetutspelet säger Visitas VD Jonas Siljhammar – Att Visit Sweden ska jobba mot hemmamarknaden har vi sagt länge och dagens besked är ett steg i den riktningen. Men Visit Sweden saknar fortsatt tillräckliga resurser för att svensk besöksnäring ska kunna nå sin fulla potential som jobbskapare och grundanslaget behöver höjas rejält.

    – Det är oerhört glädjande att vi får fortsatt förtroende att ytterligare ett år bedriva marknadsföring i Sverige då det under lång tid kommer att vara oerhört viktigt för att bidra till den svenska besöksnäringens återstart efter pandemin, säger Visit Swedens VD Susanne Andersson.

    Såhär skriver Visit Sweden vidare i ett pressmeddelande

    –Investeringarna har stor betydelse för hela besöksnäringen utmed Göta kanal och säkerställer därmed många arbetstillfällen, säger Roger Altsäter vd på AB Göta kanalbolag om stödet till den fortsatta upprustningen av kanalen. Framförallt möjliggör de en trygg och säker vistelse för våra tre miljoner besökare.

    Läs mer om innehållet i denna del av propositionen här

    • Text: Jakob Norrby
    • Foto: Regeringen.se
    Tweet
  • SJ arbetar för att sätta in fler avgångar och snabbtåg mellan Stockholm och Åre. SkiStar möter därmed gästens behov bättre.
    2025-05-07 14:44

    SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen

    SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.

  • Gränslandet erbjuder mycket. Exempelvis flytande igloos utanför Årjäng. Krappeto i norska Haldenkanalen. Eller vandring i Finnskogen.
    2025-05-07 14:12

    Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts

    Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.

  • Den 22 september besöker både rederiet Birka Gotland och Hapag Lloyd Härnösand i Höga Kusten.
    2025-05-07 12:25

    Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten

    De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det åtta kryssningsanlöp under säsongen.

  • Destination Östersunds Mikael Jonsson och Elisabeth Richardsson tog emot priset inför en stor publik på Visitadagen.
    2025-05-07 00:10

    Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider

    Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024” för sina målgruppsanpassade AI-guider.

  • Göta Kanal - Så semestrar svensken i svensk besöksnäring
    2025-05-05 03:39

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25

    Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter

  • Bastun i Jubileumsparken, Göteborg. En av pärlorna som Visit Sweden tipsar om.
    2025-05-05 00:06

    Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu

    Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.

  • En artikel från Östersundsposten om Jämtland Härjedalen Turism start på Vemdalsskalet år 1994.
    2025-05-03 23:58

    Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år – så startade föreningen

    Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år som organisation. Men hur startade föreningen? Det går JHT igenom i den här artikeln.

  • För cykelturisten innebär Sweden by Bike Förmånskort exklusiva rabatter på boende, cykeluthyrning, mat och dryck samt sevärdheter och aktiviteter.
    2025-05-03 23:36

    Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025

    Intresserade företag kan vara med i kortet och få digital synlighet. Ett extra värde i Sweden by Bike Förmånskort är en komma-fram-garanti.

  • En gång fanns det en gräns som stängde ut allmänheten från Djurgården. Idag står Blå porten öppen. Kungliga Djurgårdens Intressenter arbetar gemensamt för en hållbar utveckling.
    2025-05-03 00:45

    Kungliga Djurgårdens Intressenter tar sikte på 2030

    Kungliga Djurgårdens Intressenter tar ett nytt kliv framåt i sin utveckling. Nya hållbarhetsmål har antagits och sätter riktningen mot 2030.

  • Melodifestivalen deltävling 5 i Jönköping, som arrangerades den 28 februari - 1 mars 2025 i Husqvarna Garden, lockade 14 359 besökare.
    2025-05-03 00:10

    Melodifestivalen i Jönköping får högt betyg

    En turistekonomisk undersökning av Melodifestivalen deltävling 5 i Jönköping visar att besökarna var väldigt nöjda med evenemanget.

  • Veckans profil

    Teres Gärdin, VD Jämtland Härjedalen Turism

    Teres Gärdin

    VD för Jämtland Härjedalen Turism

    Efter fem år på posten berättar Teres hur hon jobbar, vad som är viktigt för destinationen och var hon får sin energi

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 29 april

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Delta på Swedish Workshop Storbritannien 2025

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Svenska Resebranschföreningens vårmöte
      2025-05-13
      • Stockholm
    • Besöksnäringsforum – Destination Eskilstuna
      2025-05-22
      • Eskilstuna
      • form.apsis.one
    • Almedalsveckan 23-27 juni
      2025-06-23
      • Visby
      • www.almedalsveckan.info/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-05-02 00:47

      Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige

      Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...

    • 2025-05-05 00:06

      Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu

      I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...

    • 2025-05-03 23:36

      Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025

      En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...

    • 2025-05-05 03:39

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet