-
Besöksnäringen får hundra nya miljoner i höstbudgeten
Hundra miljoner kan låta mycket men när man inser att det bara är några promille av landsbygdssatsningen känns det lite futtigt.
Vid en pressträff på Bjelkesta gård i Örsundsbro i fredags presenterade näringsminister Ibrahim Baylan och infrastrukturminister Tomas Eneroth fler satsningar ur höstens budgetproposition.
Regeringen tillför ytterligare resurser i budgetpropositionen till landsbygden. Man ska kunna leva och utvecklas även i landsbygden, lyfte de två ministrarna fram. Därför satsar man flera tiotals miljarder kronor (lite beroende på hur man räknar) inom olika områden som ska kunna bidra till en grön återstart.
Regeringen vill att vi ska ha en växande och levande landsbygd och skapa fler jobb. Man ska kunna förverkliga sina drömmar i alla delar av landet, men det är tuffa utmaningar att göra det hållbart.
Infrastrukturministern menade att det måste vara rättvist och alla delar av landet ska få del av det som görs. Därför görs stora satsningar på tågsystemen, men även laddinfrastruktur, elvägar, sjöfart och flyg.
Förutom stöd till jordbruket och de gröna näringarna på olika sätt, alltifrån fler veterinärer till vildsvins- och granbarkborrebekämpning, handlar det även om stöd till bensinmackar i glesbygd och driftstöd till dagligvarubutiker samt satsningar på företagsklimatet i landsbygden.
Besöksnäringens roll för landsbygden är viktig
På pressträffen lyfte näringsministern också besöksnäringens viktiga roll för landsbygden och nämnde bland annat att den sysselsätter fler i på landsbygden än någon annan näring. I det perspektivet kan man tycka att de hundra miljoner som man i budgeten satsar på besöksnäringen känns lite snålt, särskilt när branschen har drabbats så hårt av pandemin.
Han nämnde också besöksnäringens behov av utveckling och att det är en bransch som har stor potential. Av de hundra miljonerna skall 80 miljoner gå ”direkt till besöksnäringen” och 20 i tillskott till Visit Sweden. Vad de menar med ”direkt” återstår att se.
Det ska tilläggas att man också satsar nästan 83 miljoner på upprustning av Göta Kanal som ju är en del av besöksnäringen och att flera av de andra satsningarna som bredbandsutbyggnad, förbättrat vägunderhåll, utbyggd infrastruktur och stöd till mackar och butiker också kommer besöksnäringen till del. Ändå håller nog de flesta av er som verkar i besöksnäringen med om att en bransch som bidrar så starkt till att landsbygden kan leva och utvecklas borde få mer stöd efter den tuffa pandemiperioden. Branschen bidrar ju inte bara till sysselsättningen utan också till att fler vill och kan på sikt bosätta sig där och skapa underlag för både kommunal ekonomi och bibehållen service.
I en kommentar till budgetutspelet säger Visitas VD Jonas Siljhammar – Att Visit Sweden ska jobba mot hemmamarknaden har vi sagt länge och dagens besked är ett steg i den riktningen. Men Visit Sweden saknar fortsatt tillräckliga resurser för att svensk besöksnäring ska kunna nå sin fulla potential som jobbskapare och grundanslaget behöver höjas rejält.
– Det är oerhört glädjande att vi får fortsatt förtroende att ytterligare ett år bedriva marknadsföring i Sverige då det under lång tid kommer att vara oerhört viktigt för att bidra till den svenska besöksnäringens återstart efter pandemin, säger Visit Swedens VD Susanne Andersson.
Såhär skriver Visit Sweden vidare i ett pressmeddelande
–Investeringarna har stor betydelse för hela besöksnäringen utmed Göta kanal och säkerställer därmed många arbetstillfällen, säger Roger Altsäter vd på AB Göta kanalbolag om stödet till den fortsatta upprustningen av kanalen. Framförallt möjliggör de en trygg och säker vistelse för våra tre miljoner besökare.
Läs mer om innehållet i denna del av propositionen här
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Regeringen.se
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts
Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det åtta kryssningsanlöp under säsongen.
-
Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider
Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024” för sina målgruppsanpassade AI-guider.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.
-
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år – så startade föreningen
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år som organisation. Men hur startade föreningen? Det går JHT igenom i den här artikeln.
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
Intresserade företag kan vara med i kortet och få digital synlighet. Ett extra värde i Sweden by Bike Förmånskort är en komma-fram-garanti.
-
Kungliga Djurgårdens Intressenter tar sikte på 2030
Kungliga Djurgårdens Intressenter tar ett nytt kliv framåt i sin utveckling. Nya hållbarhetsmål har antagits och sätter riktningen mot 2030.
-
Melodifestivalen i Jönköping får högt betyg
En turistekonomisk undersökning av Melodifestivalen deltävling 5 i Jönköping visar att besökarna var väldigt nöjda med evenemanget.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...
-
-
Gästbloggare
-