-
Besöksnäringens bästa företag inom platsmarknadsföring
Surfbukten i Östersund vann Placebrander* of the Year 2016 – det stod klart under kvällen när platsmarknadsförare från hela landet samlats på restaurangen PM & Vänner i Växjö.
Det är första gången som priset går till en privat entreprenör – Simon Jaktlund, Surfbukten.
Surfbukten erbjuder stans bästa häng under devisen från ”adrenlinjunkee till hängmattekung”. Här finns det en wakeboardanläggning som drivs på el – en eldriven kabel möjliggör för alla att lära sig åka vattenskidor eller wakeboard. Ett billigt pris och all utrustning samt en coach ingår. I övrigt erbjuds allt detta gratis: slacklines, stand up paddle boards, longboards, skateramp, beachvolley, hängmattor, surfkojjor, badbrygga, hopptorn, 8 gratis yogapass, konserter och zumba.
Motiveringen löd:
”För att på ett nytänkande och inspirerande sätt ha stärkt ett platsvarumärke genom att göra. Den vinnande insatsen har skapat stolthet bland invånarna, minskat klyftorna bland ungdomsgrupper, fyllt en medelstor svensk plats med ett kreativt innehåll och uppvisat en förmåga att nå ut med den bubblande känslan över hela landet. Kärleken till platsen går inte att ta miste på och vinnaren är en förebild för många”.
Vinnaren var mycket glad och uttalade sig så här:
”- Det kokar mellan broarna i Östersund. Vi har påverkat en stadsplanering och en image av en stad. Att vi nu får det här priset betyder jättemycket för alla oss som jobbat hårt med den här satsningen”.
Så såg juryn ut
I juryn satt Charlotte Sundåker som är tf VD på Hyper Island, instagramproffset Christoffer Collin, Hej Främlings grundare Emma Arnesson och spelstudioentreprenören Martin Sahlin.Så går röstningen till
Juryn tar fram finalister som sedan allmänheten kan rösta på.De var finalister
- Surfbukten Östersund, Kite&Cable
- Sörmland vs Stockholm, Sörmlands Turismutveckling och You Are Here
- En Flotte Skellefteå, For Events
- This is Sweden, Svenska institutet
- The Luleå Way, Visit Luleå
Läs också:
Bloggare – ett marknadsföringsknep?
*Priset Placebrander of the Year instiftades 2013 och premierar imponerande insatser inom platsmarknadsföring.
Källa: Placebrander
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Destination Östersund
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
De har kommit ett steg längre i jakten på att förstå samhällsvärdet av evenemang genom att mäta mjuka värden i kronor och ören
-
Topp 5 populäraste plattformarna för drömboende i Åre
Var bokar vi helst våra Åre-äventyr? Här listar vi de fem mest populära bokningsplattformarna just nu
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering samt Konstateranden/Rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabordssamtal kring framtidens resande.
-
Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen
Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen. Trots detta är finansieringen av skötsel av lederna sårbar.
-
Svenska Möten tillgänglighetsanpassar sin webbplats
Svenska Möten fortsätter sitt hållbarhetsarbete och stärker sin position som en drivande kraft för ökad inkludering inom mötesbranschen.
-
Swedavia – tre nya flygplatser når högsta klimatcertifieringen
Visby Airport, Åre Östersund Airport och Kiruna Airport har nått Airport Carbon Accreditations nivå 5. Sju av tio Swedavia-flygplatser är certifierade på den högsta nivån.
-
Västkusten fortsatt i topp som campingdestination
Ny statistik visar att 6 kommuner på Västkusten finns med på topp 10-listan gällande antalet gästnätter på Sveriges campingplatser.
-
Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna
I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Det kan BirchStreet Systems hjälpa dig med.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
SM-veckan i Norrköping certifieras som hållbart evenemang
I tisdags den 24 juni fick kom de glada nyheterna att SM-veckan i Norrköping uppfyller kriterier...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna
I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Oavsett om du driver en ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
-
Gästbloggare
-