-
Besöksnäringslunch hos Stockholms Handelskammare
Stockholms Handelskammare håller regelbundet en besöksnäringslunch för medlemmar och inbjudna. Under en och en halv timme får man en bit mat och sedan får några inbjudna talare berätta om sin verksamhet eller projekt som är på gång. Det är högt tempo men oftast både intressant och informativt. Extra intressant var det på den senaste lunchen som vi kan rapportera lite om här.
Den nya majoriteten i Stockholm satsar på besöksnäringen
Först ut var Jonas Naddebo, nytillträtt stadsmiljö- och kulturborgarråd i Stockholm som berättade om hur den nya blå-gröna majoriteten i Stockholm ser på besöksnäringen och vad man tänker satsa på i den nyss framlagda budgeten och under mandatperioden som ligger framför oss.
Man ser Stockholm som en kultur- och evenemangsstad med stora möjligheter för besöksnäringen. Man har fokus på att Stockholm skall bli en ännu renare stad, en grön stad, och satsar därför bland annat på stadens parker. Man har också tagit fram en ”kaj-strategi” som skall göra det lättare att ”möta vattnet”. Majoriteten har också en ambition att kulturen skall komma med tidigt i stadsplaneringen och att man skall samarbeta med näringen. Integrationen är viktig att få med även när det gäller kultur och besöksnäring. Man vill fortsätta att trycka på Stockholm som ”The open city” och vill visa på stadens progressiva värderingar.Shoppingturismen viktig för detaljhandeln
Elisabeth Elmsäter Vegsö från Svensk Handel berättade att shoppingturismen utgör 12 % av detaljhandels omsättning. Man satsar mycket för att behålla kunderna i butikerna och jobbar mycket på att göra dem attraktiva och intressanta för att hålla tillbaka flykten till e-handeln. Det är också viktigt för städer och stadskärnor att klustra handel så att platsen blir attraktiv. Turismen blir allt viktigare för handeln men handeln är också viktig för stadens attraktionskraft. Här kan ni läsa rapporten.
Designupplevelser för alla
Jörgen Eriksson från Stockholm Design Week presenterade veckan, 2019 är det 4-10 februari, och framför allt nyheten ”25 hour design”. Det är ett stort antal medverkande aktörer som håller öppet för alla och inget får kosta. Det hela skall bli en designfestival i hela Stockholm under hela fredagen den 8 februari och lite till. Man har skapat en digital plattform för detta där alla intresserade företag och verksamheter kan medverka för endast 1.500:-. Läs mer här.
ABBA drar besökare till Stockholm
Per Sundin, VD för Universal i Sverige och styrelseledamot i Pop House Sweden, berättade om vad som är på gång med ABBA The Museum och inte minst ABBA. Pop House inklusive museet har 500.000 besökare per år och för många av de utländska besökarna är det huvudanledningen att besöka Sverige. Bland annat nämnde han också att då de kinesiska besökarna blir allt fler blir det också viktigt att anpassa betalningsmöjligheterna och därför kommer man inom kort att börja acceptera Alipay. Han berättade också om planerna för Cirkus som man tog över för ett år sedan. Bland annat kommer man renovera i sommar och förbättra restaurangutbudet. Det finns också planer och förhoppningar på ytterligare expansion i området. Bland annat har man köpt grannfastigheten till Pop House och hoppas där få bygglov för en helt ny byggnad för att expandera både hotell- och museiverksamheten. Dock tyckte han att det var synd att processen gick långsamt och gjorde en liten passning till fösta talaren som torde ha ett visst inflytande i ämnet.
När det gäller ABBA som grupp kommer de att ge sig ut på världsturné som hologram, så kallade ABBAtarer! Dessutom är två helt nya låtar på gång. Men det visste ni ju redan…Filmprojekten drar in stora pengar till staden
Anette Mattsson från Film Capital Stockholm visade på hur mycket olika filmprojekt betyder för Stockholm och regionen. Millennium-effekten känner de flesta till – filmerna har resulterat i 1,3 miljarder i intäkter till Stockholm. Nu tar man fram en ny filmstrategi som skall göra det enklare att spela in film i Stockholm och Stockholmsregionen. Man hoppas också kunna erbjuda liknande produktionsrabatt som övriga Europeiska länder ger (utom Danmark och Sverige).
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Stockholms Handelskammare
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
-
Gästbloggare
-