-
Blogginlägg från Marcus Ståhl – Så bokar svensken sin semester
10 000-kronorsfrågan är hur lyckas man attrahera nya gäster? Fjällbyrån har frågat riktiga resenärer om hur de bokar sin resa och här delar Marcus Ståhl med sig av svaren.
Med hjälp av två duktiga studenter på utbildningen Affärsutvecklare besöksnäringen (Tack Julia och Moa) har vi lyckats kartlägga hur en svensk resenär går tillväga när man ska boka sin semester. Även om alla inte gör likadant kan man dra många intressanta slutsatser kring trender och vilka tillvägagångssätt som är vanligast.
För dig som marknadsförare är det här en guldgruva till nya insikter vilket vi hoppas ska underlätta när du ska prioritera hur ni ska arbeta, i vilka kanaler och var ni ska investera er tid och annonsbudget mm.
Vilka källor var de viktigaste inspirationskällorna inför er resa?
Google, rekommendationer från vänner/familj och sociala medier är de tre största inspirationskällorna i drömstadiet av kundresan. Drygt 40% uppger att de hade Google som största inspirationskälla inför sin senaste semesterresa, tätt följt av rekommendationer från vänner och sedan sociala medier.
När vi ställde följdfrågan; ”Använde du Google för att söka information inför din senaste resa” uppger så mycket som 70% att de använde den globala sökmotorn. Google har helt enkelt blivit den plattformen där vi har störst chans att träffa våra potentiella gäster innan de fattar sitt beslut.
Vad skulle du säga är den viktigaste reseanledningen när du ska resa privat?
Inte överraskande är resmålet i sig oftast den avgörande faktorn. Det går alltså inte att sälja allt med mördande reklam.😊 Ni måste först och främst säkerställa att ni har era reseanledningar på plats och att upplevelsen för gästen blir enligt (eller ännu hellre överträffar) förväntningarna.
När vi frågade resenärerna ”vad som inspirerar dem mest när de besöker företags hemsidor inför en resa” uppger 82% att bilder är viktigast och förvånande nog säger endast 2% att video är viktigast. (Hät skulle jag gärna vilja höra om ni läst andra undersökningar inom detta område?) Jag blev väldigt förvånad att så få ville ha video men samtidigt kanske det är just på hemsidan. I steget innan, på sociala medier uppgav istället 29% att video är det som inspirerar mest. Men även på sociala medier vann bilder på 61%.
Hur ligger det till med sociala medier och hashtags?
Vi frågade också huruvida man ”följer hashtags på sociala medier för att inspireras inför en resa”, det var 13% av de svarande som uppgav att de väljer att följa hashtags. Då var det betydligt populärare att följa lokala företag direkt på sociala medier inför och under resan, 41% av respondenterna uppgav att de gör så när de reser.
Vi frågade också ”vilka sociala medier de hämtar mest inspiration på”. Inte så förvånande var det Instagram och Facebook som med stor marginal var mest populärt. Endast ett fåtal uppgav exempelvis Youtube, TikTok m.fl. Här kan ju åldern hos de svarande påverka utfallet ganska kraftigt och vi hade sannolikt få under 20. Men ålder var inte en av våra bakgrundsfrågor.
Eftersom Instagram och Facebook har en helt unik särställning sett till antalet användare kan jag ändå med stor säkerhet säga att viktningen känns relevant. Man kan då välja att se det som att det är i de största kanalerna man ska finnas. Men man kan samtidigt argumentera för att det är där den största konkurrensen finns. Därför är min rekommendation istället att du arbetar med de sociala medier som du själv gillar och tycker är roligast/lättast. Där har du sannolikt störst chans att lyckas.
Så vad tar vi med oss från detta?
1. Använd mer inspirerande bilder. Både på sociala medier men även på hemsidan.
2. Se över er synlighet i Googles sökresultat och använd de resurser ni har till ert förfogande (Google Ads, Google Företagsprofil och arbeta med sökmotoroptimering av er sajt).
3. Fokusera på det du får energi av/är duktig på.
4. Använd hashtags men försök också optimera er profil relaterat till ert resmål.
Hoppas att du hittade några spännande insikter och att det leder till utveckling av er marknadsföring!
Unikt paket för besöksnäringsföretag
Fjällbyrån har på senaste tiden hamnat i diskussioner med kunder som gärna skulle vilja outsourca mer och mer av sin vardagliga marknadsföring. Man känner sig otillräcklig och hinner inte med. Det är sådant som uppdatering av hemsida, sökmotoroptimering, inlägg till sociala medier osv. Därför har jag (Marcus Ståhl) klurat på ett helt unikt paket som jag vill erbjuda Turismnytts läsare först. Det vore superkul att höra vad ni tycker om det!
Erbjudande: Mer effekt, mindre stress!
Uppstart
Det brukar krävas ungefär 5-10 timmar för oss i ett uppstartsskede för att komma igång och lära känna en kund och förstå era behov. I dessa timmar ingår ett inledande uppstartsmöte med dig där vi talar om er strategi, era mål och behov mm. Har ni inte Google Ads startar vi upp det inom ramen för dessa timmar.Fast pris uppstart: 7500:-
Innehåll:
◆ Löpande optimering av Google Ads (3 timmar per månad)
◆ 8 inlägg per månad till sociala medier. Ni skickar bilder/filmer, vi skapar det kreativa, redigerar och publicerar på Insta och Facebook (3 timmar per månad)
◆ Sökmotoroptimering – optimerar innehåll på er sajt samt skapar nya länkar till er hemsida (1 timme per månad)Sammanlagt 7 timmar per månad
Pris: 5900:-/månad ex moms.Vi har bara möjlighet att ta på oss ett begränsat antal nya kunder men det vore kul att höra från dig!
Uppge att du hittat oss via Turismnytt så får Jakob & Co 10% på vår första faktura. På det sättet är vi tillsammans med och stöttar journalistik med fokus på besöksnäringen.
Läs mer om Marcus Ståhl och hans tidigare inlägg på Turismnytt här.
- Text: Marcus Ståhl
- Foto: Marcus Ståhl
-
Turismpris får nytt namn – Arctic Sweden Tourism Award öppet för nomineringar
Swedish Lapland Visitors Boards eget turismpris har fått nytt namn. Det heter nu Arctic Sweden Tourism Award, och nomineringen står öppen.
-
Liseberg kommenterar Statens Haverikommissions rapport om branden på Oceana
Statens Haverikommission har avslutat utredningen av branden på Oceana 2024 och har presenterat sin slutrapport. Liseberg kommenterar den.
-
Efter rekordåret – Finnlines utökar upplevelsen ombord
Finnlines fartyg satte nytt passagerarrekord i 2024. Nu lanserar de nya kulinariska upplevelser och ett utökat underhållningsutbud.
-
SkiStar ansluter sig till Nästa generation Sverige
SkiStar är stolta över att delta i det ideella initiativet Nästa generation Sverige genom att erbjuda SAO-jobb till ungdomar.
-
Pandox förvärvar nybyggda Elite Hotel Frost i Kiruna
Pandox AB har tecknat ett avtal om förvärv av nybyggda Elite Hotel Frost i centrala Kiruna. Hotellet beräknas öppna i juni 2025.
-
Ny restaurang på Garveriet – matupplevelser i hjärtat av Floda
Garveriet i Lerum får nytt liv när en ny restaurang öppnar sina dörrar i sommar. Bakom satsningen står ett team med rötter i Floda.
-
Countryside Hotels – Nynäs Havsbad erbjuder Stockholmsupplevelser
Countryside Hotels stärker nu sitt utbud i Stockholmsområdet med Nynäs Havsbad, som blir en del av organisationen.
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Inom besöksnäringen kan psykologisk prissättning spela en stor roll för kundens beslut. Taktikon går igenom strategier i detta blogginlägg.
-
Preliminär ansökan inlämnad om att arrangera Fotbolls EM för damer 2029
SvFF och DBU har lämnat in en preliminär ansökan för att arrangera Fotbolls EM 2029. En av de tilltänka värdstäderna är Göteborg.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Mest under Destination och Insatser/Utmärkelser/Initiativ samt Evenemang, men även Boende
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Prissättning handlar inte bara om siffror, det handlar om perception, känslor och beteende. Detta blogginlägg frå...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Stöd/Insatser/Utm...
-
Hagabadet i Göteborg utses till ett av världens främsta spa
Luxury Lifestyle Awards har utsett Hagabadet till ett av världens 100 främsta spa – en prestigef...
-
SkiStar vinner Business Model Awards – Årets Affärsmodell
SkiStar har tilldelats det prestigefyllda priset Business Model Awards 2025 i kategorin Årets Af...
-
-
Gästbloggare
-