lördag 25 juni 2022
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Världsarv och biosfärområden ska arbeta med hållbar platsutveckling
    • Nya projekt i Dalarna ska utveckla besöksnäringen ytterligare
    • Södra Ädla investerar i naturturism – blir delägare i Happie Nation
    • Nya adjektiv och upplevelser ska locka fler besökare till Nykvarn
  • Platsannonser:
    • Restaurangchef sökes till Sigtunahöjden
    • Destination Sigtuna söker en erfaren projektledare inom evenemang
    • Vill du jobba med incoming till hela Skandinavien?
    • Besöksverket söker en hotelldirektör (VD) för ICEHOTEL AB
    • Destination Kalmar AB söker en verkställande direktör
    • Skogshem & Wijk söker nya medarbetare till sin unika anläggning
    • Sommarsatsning skapar nya arbetstillfällen hos SkiStar
    • Lasätter Gård utanför Nyköping söker en engagerad driftchef
    • Sales Manager sökes till Paradox Museum Stockholm
    • Hållbar personal på Skogshem & Wijk – Christoffer Frances: 38 år i tjänst
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • hållbarhetssymbol
    2021-12-03 18:04

    Booking.com lanserar nu en unik hållbarhetssymbol

    Booking.com, en av världens ledande digitala reseplattformar, har nu lanserat sin hållbarhetssymbol för boenden. Symbolen representerar pålitlig och globalt relevant information om hållbarhet. Något som är mycket eftertraktat bland resenärer världen över som vill göra mer hållbara val när de reser.

    Symbolen är tillgänglig för alla typer av boenden som har implementerat hållbara åtgärder som uppfyller de nödvändiga kriterierna, för deras specifika resmål. Den är utformad för att passa många olika typer av boenden och kan anpassas till lokala förhållanden och faktorer.

    Framsteg är möjliga genom fortsatt innovation

    Det här initiativet är det första av sitt slag inom branschen. Syftet med hållbarhetssymbolen är att ge ett trovärdigt erkännande av effektiva hållbarhetsåtgärder för fler boenden över hela världen. Samt att ge resenärer ett transparent, konsekvent och lättförståeligt sätt att identifiera ett bredare utbud av mer hållbara boenden, oavsett vart de ska resa.

    Symbolen för hållbara boenden är också ett konkret svar till en stor del av resenärer som förväntar sig att branschen ska erbjuda mer hållbara alternativ. Många skulle vara mer benägna att välja ett specifikt boende om de visste att det hade implementerat hållbara åtgärder.

    ”Att bygga en verkligt hållbar resebransch kommer att ta tid, samordning och samlade ansträngningar. Men framsteg är möjliga genom fortsatt innovation, partnersupport och samarbete inom branschen. Med vårt program och vår symbol för hållbara boenden uppmärksammar vi hållbarhetsarbetet bland ett bredare utbud av boenden runt om i världen på ett trovärdigt och öppet sätt för konsumenterna.” Säger Marianne Gybels, hållbarhetschef på Booking.com.

    Har samarbetat med branschexperter

    Företagets ambition är att skapa ett universellt och transparent mått för hållbarhetsinformation för boende, över hela branschen. Den nya hållbarhetssymbolen fokuserar på att lyfta fram de mest relevanta åtgärderna för ett brett urval av boendetyper samt deras eventuella effekt.

    Med utgångspunkt i standarderna för hållbara boenden som redan finns på plats, har Booking.com samarbetat med branschexperter för att identifiera en uppsättning av de mest effektiva åtgärderna inom 5 nyckelområden: avfall, energi och växthusgaser, vatten, stöd till lokalsamhället och naturskydd.

    Detta grundläggande ramverk är för närvarande uppdelat i ytterligare 32 specifika hållbarhetsåtgärder som boenden kan implementera. Detta omfattar allt från att ta bort toalettartiklar av engångsplast eller byta till LED-lampor. Till att ha 100 % förnybara energikällor eller investera en viss procent av vinsten i lokalsamhället och bevarandeprojekt.

    Beräkningen tar hänsyn till lokala faktorer

    För var och en av dessa åtgärder har Booking.com samarbetat med hållbarhetsföretaget Sustainalize för att utveckla en metodik för att bedöma åtgärders relativa betydelse i modellen. Beräkningen tar också hänsyn till boendets läge och storlek, vilket förbättrar modellens noggrannhet. Den tar hänsyn till lokala faktorer för att skapa ett övergripande betyg för boendets hållbarhetsåtgärder. Samtidigt som målet har varit att skapa en universell modell, så kan ett hållbart boende betyda olika saker på olika marknader.

    Listan över mätbara hållbarhetsåtgärder kommer att fortsätta utvecklas och expandera. Samt bli allt mer lokalt relevant, samtidigt som en nödvändig global nivå bibehålls.

    “Utöver att uppmuntra boenden att sträva efter att få symbolen, anser vi att det är viktigt att visa att det finns ett spektrum för hållbarhet och att det finns ett värde i att visa upp det ökande antalet boenden som befinner sig i olika skeden av sina individuella hållbarhetsresor. Att visa upp de åtgärder som de har på plats gör det lättare för alla att göra ett mer informerat val inför nästa resa. Detta inspirerar också fler att ta nästa steg och driva sin verksamhet på ett mer hållbart sätt.” Säger Marianne Gybels.

    Ger stor trovärdighet till ramverket

    Boenden som uppfyller kriterierna får den första versionen av symbolen för hållbara boenden. Inklusive de som har befintliga certifieringar och symboler. Till exempel boenden som är officiellt godkända av Global Sustainable Tourism Council (GSTC).

    ”Booking.com har systematiskt utvecklat, testat och förfinat denna metodik utifrån GSTC:s expertis och de globalt erkända GSTC-kriterierna.” Säger GSTC:s VD, Randy Durand. ”Detta ger stor trovärdighet till ramverket eftersom det har utformats så omsorgsfullt.”

    Du hittar mer information om Booking.coms hållbarhetsarbete här.

    • Text: Booking.com
    • Foto: Booking.com
    • Tweet
  • hållbar platsutveckling
    2022-06-23 17:03

    Världsarv och biosfärområden ska arbeta med hållbar platsutveckling

    Tillväxtverket har fattat beslut om 13 projekt som beviljas totalt 19 miljoner kr inom ”Fördjupat arbete kring hållbar platsutveckling”.

  • besöksnäringen
    2022-06-22 17:48

    Nya projekt i Dalarna ska utveckla besöksnäringen ytterligare

    Två nya projekt i Dalarna ska utveckla länets besöksnäring. Dels handlar det om digital kompetens, dels om hållbara upplevelser.

  • Södra Ädla
    2022-06-22 17:21

    Södra Ädla investerar i naturturism – blir delägare i Happie Nation

    Den 15 juni blev Södra Ädla delägare i naturturismbolaget Happie Nation med en investering på tre miljoner kronor.

  • Nykvarn
    2022-06-22 16:59

    Nya adjektiv och upplevelser ska locka fler besökare till Nykvarn

    Kommunen sätter Nykvarn på kartan i en ny digital kampanj. Med nykvarnska ord är målet att skapa kännedom om platsen.

  • Destination Kalmar
    2022-06-22 16:27

    Sylvia Nylin blir ny VD för Destination Kalmar

    Sylvia Nylin blir ny VD för Destination Kalmar. Hon ser fram emot att bidra med sina erfarenheter och utveckla destinationen.

  • Näckrospaddeln
    2022-06-21 18:37

    Katrineholm har lanserat Näckrospaddeln i Hjälmaren

    Destionationsbolaget +Katrineholm har lanserat Näckrospaddeln. En paddelled i Hjälmaren som utgår ifrån Fiskeboda.

  • Region Örebro
    2022-06-21 17:54

    Goda betyg när Region Örebro län sammanfattar satsning på besöksnäringen

    Region Örebro läns projekt att stötta besöksnäringsföretag har genomförts. Resultatet är positivt och de fortsätter nu med insatsen.

  • Winter Wonderland
    2022-06-21 17:24

    Gröna Lund storsatsar på vintersäsongen med nya Winter Wonderland

    Gröna Lund storsatsar på att skapa en vintersäsong. De lanserar en upplevelse man aldrig tidigare skådat – Winter Wonderland.

  • SHR-Hoteliers Playbook ökar hotellets intäkter
    2022-06-21 08:59

    Hotellägarens guide för att öka intäkterna och engagemanget under gästresan

    SHR har tagit fram en guide som ska hjälpa hotellägare att öka intäkterna

  • stadskärna
    2022-06-20 17:08

    Svenska Stadskärnor – kampanj belyser vikten av en levande stadskärna

    ”Ingen puls utan din” är ett initiativ för att uppmärksamma vikten av människor i en stadskärna. 46 städer i Sverige står bakom uppropet.

  • Veckans profil

    Fredrik Reinfeldt

    Fredrik Reinfeldt

    Ordförande för Visita

    Fredrik Reinfeldt har tagit över ordförandeskapet i Visita. Turismnytt har intervjuat honom om hur han ser på olika besöksnäringsfrågor.

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tretton nya projekt ska främja hållbar platsutveckling

    • Uppsving för vinterturismen efter pandemin

    • Kunskapsbank för turism och besöksnäring (kunskapbesoksnaring.se)

    • Läs mer om vårt arbete med turism och besöksnäring

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 1 juni 2022

    • Föreläsning om paketreselagen

    • Hur tänker svenska resenärer om sitt resande, maj 2022?

    • Prenumerera på Visit Swedens nyhetsbrev

  • Händelser i branschen

    • Kick-off för innovationsprogrammet för upplevelseindustrin – Xperience Next
      2022-09-01
      • Göteborg
      • www.lindholmen.se/XperienceNext
    • Östra Mellansveriges kunskapsdag för en hållbar besöksnäring (save the date)
      2022-10-27
      • Uppsala
      • www.destinationsutveckling.com/events/ostra-mellansveriges-kunskapsdag/
    • Turistrådsdagen Västsverige (save the date)
      2022-11-10
      • Göteborg
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2022-06-23 17:03

      Världsarv och biosfärområden ska arbeta med hållbar platsutveckling

      Tillväxtverket har fattat beslut om tretton olika projekt som beviljas totalt 19 miljoner kronor inom utlysningen...

    • 2022-06-20 02:17

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 13-17 juni 2022

      Den här veckan med mycket om infrastrukturplanen och reaktioner på den (Under rubriken Konstateranden…) men även ...

    • 2022-06-16 08:10

      Marie Herrey tillträder som ny VD för Icehotel i september

      Med en gedigen bakgrund från hotellbranschen tar Marie Herrey över som VD på Icehotel i Jukkasjärvi. Marie har en...

    • 2022-06-16 14:48

      Utmaningar och möjligheter när Sveg blir hub för elbilsladdning

      Att möta behovet av en utbyggd laddinfrastruktur kommer att ändra hela samhällsbilden i Sveg. Det menar Per Palag...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Du har skapat en ny upplevelse som du lagt upp på hemsidan. Du har gjort flera inlägg på Facebook och Instagram… men ingen bokar.<...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Åre hemslöjds slogan är himla bra: Ta med dig en bit av Åre hem. Varumärket Åre står högt i kurs och säljer idag allt från skidåkni...

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      I teorin kan det låta enkelt men det här är kanske bland det svåraste man kan hålla på med inom marknadsföring och kommunikation. Men dagen...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • kontakt@turismnytt.se
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2022 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet