-
BRA anpassar verksamheten utifrån ökade kostnadskrav och efterfrågan
Inrikesflygbolaget BRA ser över och anpassar sin verksamhet för att möta de ökade kostnadskraven som hela inrikesflygbranschen ställs inför i och med nya flygskatten, svenska kronans tappade värde mot euro och dollar, ökade bränslepriser, ökade start- och landningsavgifter samt stigande priser för utsläppsrätter inom EU ETS.
”Det är en utmanande omvärld vi verkar i och vi anpassar oss. Vi har en bra plan och agerar kontrollerat för att stå starka både på kort och lång sikt.” Säger Christian Clemens, VD för inrikesflygbolaget BRA.
BRA planerar att utöka samarbetet med ytterligare sju av de 17 flygplatser som trafikeras i Sverige. Detta innebär att personlig service, till exempel lokal check-in som BRA gjort i egen regi fram till nu, från och med oktober/november ska skötas av flygplatsens egen personal – på samma sätt som hos andra flygbolag. Redan idag görs detta på fem av BRAs flygplatsdestinationer. De flygplatser som nu omfattas av planerna är Ronneby, Kalmar, Växjö, Halmstad, Sundsvall, Östersund och Umeå. Förändringarna berör 40 heltidsanställda och knappt 30 timtidsanställda på själva flygplatserna av bolagets totalt 1200 medarbetare.
Ökade externa kostnader
BRA anpassar sin flygtrafik mellan Umeå och Bromma och minskar antalet dagliga avgångar från 6-7 till fyra i vardera riktningen. Ett jetflyg med 112 stolar sätts in på den mest attraktiva dagliga avgången för att öka kapaciteten då efterfrågan är som störst.
Samtidigt startar BRA i höst tre nya flyglinjer: Jönköping-Bromma, Kristianstad-Bromma och Sundsvall-Göteborg som bolaget ser är lönsamma och som kompletterar redan existerande flyglinjer.
Anledningen till utvecklingen är framförallt ökade externa kostnader, som inga bolag styr över, men måste anpassa sig till: nya flygskatten, svenska kronans tappade värde mot euro och dollar, ökade bränslepriser, ökade start- och landningsavgifter och stigande priser för utsläppsrätter inom EU ETS. Totalt beräknas BRAs externa kostnader öka med cirka 220 miljoner kronor under 2018 jämfört med 2017. Cirka 150 miljoner kan härledas till den nya flygskatten.
Samtidigt som flygskattens effekter nu börjar märkas genom framförallt minskat privat inrikesflygande, där varje tur och returresa inom Sverige blivit 126 kronor dyrare, samtidigt som Kanarieöflygresan blivit 60 kronor dyrare, har svenska kronan tappat i värde mot dollar och euro.
”Ökade valutakostnader slår hårt mot ett bolag som oss, med alla intäkter i svenska kronor och kostnader för bränsle, flygplansunderhåll och hyra av flygplan i utländsk valuta.” Fortsätter Christian Clemens.
Nya möjligheter lanserade under året
Under våren lanserade BRA som första flygbolag i världen möjlighet för alla resenärer att förhandsboka sin flygresa med biobränsle, något som kommer att utvecklas under hösten. Under sommaren infördes ett nytt, internt sätt att planera flygtrafiken på som redan ger stabil regularitet. 99,7 procent av flygen gick i sommar som de skulle till följd av den nya planeringen. Under hösten lanserar bolaget BRA Bank för sina resenärer vilket, tillsammans med flera andra aktiviteter, ska göra bokning och resa smidigare och enklare.
Idag flyger BRA till flest orter av alla inrikesflygbolag. Nätverket av orter är viktigt för både regionerna och BRA som flygbolag, eftersom många resenärer väljer att flyga vidare inom nätverket, där Bromma är navet.
- Text: BRA
- Foto: Jonas Borg
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
-
Gästbloggare
-