-
Bra sommar för besöksnäringen i Värmland trots vädret
Värmland fortsätter att locka besökare. I år har regionen sett en boom av danska besökare och de östasiatiska gästerna börjar återvända. Besöksnäringen klarade sig bra under sommaren, trots en svag krona och regnigt väder som ledde till färre gästnätter.
Gästnätter från danskar och asiater har ökat
Antalet danska gästnätter i Värmland har ökat med hela 85 procent mellan januari och september i år jämfört med förra året enligt siffor från Tillväxtverket. Även under sommaren (juni, juli och augusti) valde många danskar regionen som semesterdestination – antalet gästnätter ökade med 16 procent.
”Det är oerhört glädjande att se att fler danska gäster väljer att semestra i Värmland. Vi jobbar mycket med att marknadsföra Värmland på den danska marknaden och kommer att fortsätta med detta för att trenden ska hålla i sig.” Säger Mia Landin, VD på Visit Värmland.
En annan positiv nyhet är återkomsten av gäster från Asien, som sedan pandemin legat på obefintliga nivåer. Majoriteten av övernattningarna sker i Karlstad, främst på hotell. Men även exempelvis Eda har sett en ökning av gästnätter från Asien.
I överlag ökade de internationella hotellnätterna i regionen med 13 procent under sommaren. Medan campingarna tappade fjorton procent på grund av vädret.
Väder och inflation påverkade statistiken
Sommarens gästnätter i Värmland påverkades både av det regniga vädret och den svaga kronan. Totalt minskade gästnätterna med sex procent jämfört med förra årets kanonsommar. För riket är minskningen tre procent. En orsak till att regionen minskat mer än riket är att campingar utgör en stor del av gästnätterna.
”Att antalet gästnätter i sommar inte blev lika många som under förra sommaren var väntat med tanke på det ekonomiska läget och vädret.” Säger Mia Landin.
Våra norska grannar utgör den största gruppen av utländska turister i Värmland. I somras minskade de norska gästnätterna med en femtedel jämfört med förra sommaren. September visade däremot på en ökning med 42 procent jämfört med september 2022.
”Norge är en betydande marknad för oss men också en stabil sådan. Vi kommer att fortsätta att arbeta med att lyfta vårt fantastiska utbud och marknadsföra Värmland i Norge.” Säger Mia Landin.
En minskning av övernattningar av nationella gästnätter
Efter flera år av semestrande på hemmaplan har svenskarnas utlandsresande tagit fart igen – inte minst till soligare destinationer. Därför ser vi också en minskning av övernattningar av nationella gästnätter med fem procent under sommaren.
”Trots lite tapp så vittnar våra näringsidkare om en helt okej sommar och vi ser att vi i Värmland även följer den nationella trenden. Nu ser vi fram emot en förhoppningsvis finfin vinter.” Avslutar Mia Landin.
Visit Värmland arbetar med att analysera statistiken för 2023 och kommer att ta med sig insikterna och kunskaperna in i planeringen för 2024. Insikterna är viktiga för regionens marknadsföring och för insatser som kan stärka företagen inom den värmländska besöksnäringen.
All statistik hittar du här hos Tillväxtverket.
Läs mer om Värmland på Turismnytt här.
- Text: Visit Värmland
- Foto: Visit Värmland
-
Kalmar och Karlskrona ska sätta Sverige på den internationella cykelkartan
Tillsammans med Svenska Cykelförbundet har Kalmar och Karlskrona undertecknat en avsiktsförklaring om ett nytt internationellt lopp.
-
Turismens roll i en osäker värld – en förändringskraft för fred?
I dessa dagar, när vi översköljs av tunga nyheter, tänker Sylvia Nylin på sambandet mellan turism och fredsbyggande.
-
Pressvisning för Halloween på Gröna Lund – Bland katter och zombies
Den 9 oktober var Turismnytt på plats för att testa nyheterna och ta del av den magiska miljön som Gröna Lund erbjuder.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – september 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delas en analys. Det blev som en fortsättning på sommaren under september.
-
Naturturismföretagen – tema ledturism under Forum för naturturism
Naturturismföretagens branschträff Forum för naturturism är utbyggd till en hel naturturismvecka som ger möjligheter till inspiration.
-
Mikaela Håkansson från Färna Herrgård vann Copper Skillet 2024
Färna Herrgård är stolta över att meddela att deras sous chef, Mikaela Håkansson, vann den prestigefyllda tävlingen Copper Skillet.
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Prissättning av aktiviteter – Fem saker att tänka på
Marcus Eldh guidar i prissättning av olika upplevelser och aktiviteter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
Condé Nast är det amerikanska förlaget som står bakom Vogue, Vanity Fair, The New Yorker och inte minst Condé Nas...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende, Konstate...
-
Upplevelseinstitutet lanserar nytt utvecklingsbolag för destinationer
Upplevelseinstitutet (UI), ledande inom analyser av upplevelser och turismeffekter, presenterar ...
-
JHT söker turismutvecklare med fokus på export och upplevelser
Är du en passionerad och driven turismutvecklare som är intresserad av upplevelser och hållbarhet? Vill du vara m...
-
-
Gästbloggare
-