-
Bra sommar för besöksnäringen i Värmland trots vädret
Värmland fortsätter att locka besökare. I år har regionen sett en boom av danska besökare och de östasiatiska gästerna börjar återvända. Besöksnäringen klarade sig bra under sommaren, trots en svag krona och regnigt väder som ledde till färre gästnätter.
Gästnätter från danskar och asiater har ökat
Antalet danska gästnätter i Värmland har ökat med hela 85 procent mellan januari och september i år jämfört med förra året enligt siffor från Tillväxtverket. Även under sommaren (juni, juli och augusti) valde många danskar regionen som semesterdestination – antalet gästnätter ökade med 16 procent.
”Det är oerhört glädjande att se att fler danska gäster väljer att semestra i Värmland. Vi jobbar mycket med att marknadsföra Värmland på den danska marknaden och kommer att fortsätta med detta för att trenden ska hålla i sig.” Säger Mia Landin, VD på Visit Värmland.
En annan positiv nyhet är återkomsten av gäster från Asien, som sedan pandemin legat på obefintliga nivåer. Majoriteten av övernattningarna sker i Karlstad, främst på hotell. Men även exempelvis Eda har sett en ökning av gästnätter från Asien.
I överlag ökade de internationella hotellnätterna i regionen med 13 procent under sommaren. Medan campingarna tappade fjorton procent på grund av vädret.
Väder och inflation påverkade statistiken
Sommarens gästnätter i Värmland påverkades både av det regniga vädret och den svaga kronan. Totalt minskade gästnätterna med sex procent jämfört med förra årets kanonsommar. För riket är minskningen tre procent. En orsak till att regionen minskat mer än riket är att campingar utgör en stor del av gästnätterna.
”Att antalet gästnätter i sommar inte blev lika många som under förra sommaren var väntat med tanke på det ekonomiska läget och vädret.” Säger Mia Landin.
Våra norska grannar utgör den största gruppen av utländska turister i Värmland. I somras minskade de norska gästnätterna med en femtedel jämfört med förra sommaren. September visade däremot på en ökning med 42 procent jämfört med september 2022.
”Norge är en betydande marknad för oss men också en stabil sådan. Vi kommer att fortsätta att arbeta med att lyfta vårt fantastiska utbud och marknadsföra Värmland i Norge.” Säger Mia Landin.
En minskning av övernattningar av nationella gästnätter
Efter flera år av semestrande på hemmaplan har svenskarnas utlandsresande tagit fart igen – inte minst till soligare destinationer. Därför ser vi också en minskning av övernattningar av nationella gästnätter med fem procent under sommaren.
”Trots lite tapp så vittnar våra näringsidkare om en helt okej sommar och vi ser att vi i Värmland även följer den nationella trenden. Nu ser vi fram emot en förhoppningsvis finfin vinter.” Avslutar Mia Landin.
Visit Värmland arbetar med att analysera statistiken för 2023 och kommer att ta med sig insikterna och kunskaperna in i planeringen för 2024. Insikterna är viktiga för regionens marknadsföring och för insatser som kan stärka företagen inom den värmländska besöksnäringen.
All statistik hittar du här hos Tillväxtverket.
Läs mer om Värmland på Turismnytt här.
- Text: Visit Värmland
- Foto: Visit Värmland
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
-
Gästbloggare
-