-
Branäsgruppen ser tillbaka på en lyckad cykelsäsong under sommaren
Branäs har nu stängt för säsongen på sina anläggningar och ser tillbaka på en lyckad sommar. Trots begränsade förutsättningar så har anläggningarna i stort sett tangerat fjolårets lyckade resultat. Responsen från Branäs olika gäster har också varit genomgående positiv.
Branäs – Solsvängen mycket populär
Branäs öppnade sin cykelsäsong på midsommarafton och presenterade då en rad nyheter inför sommaren. Anläggningen stängde för säsongen den 13 augusti. Sedan premiären har responsen varit god från anläggningens gäster.
”Familjerna gillar Solsvängen väldigt mycket! Vi har lagt stora resurser på att göra leden roligare med svängar, hopp och gupp, så det är jätteroligt att våra gäster uppskattar resultatet av det hårda arbetet. Cross country-leden, som fick sig ett stort lyft inför säsongen, har också varit väldigt uppskattad.” Säger Patrik Buhrkall-Nilsson, sportchef Branäsgruppen.
Branäs har under sommaren levererat en produkt som erbjuder mycket utöver cykling. Exempelvis padel, discgolf och basket samt en ny lekpark på Soltorget.
”Lekparken på Soltorget har verkligen gått hem hos familjerna, barnen älskar den och Soltorget som samlingsplats blir bara bättre och bättre.” Fortsätter Patrik Buhrkall-Nilsson.
Kungsberget – har attraherat fler familjer
Kungsberget öppnade upp för cykling lite tidigare än Branäs, den 10 juni. De presenterade då sina nyheter inför sommaren. Anläggningen stängde den 13 augusti efter en drygt två månader lång cykelsäsong. Liksom hos Branäs så har responsen hos Kungsbergets gäster varit god.
”Familjerna har uppskattat Kungsleden väldigt mycket! Den har fått bättre flyt, är riktigt lång och passar verkligen alla. De mer erfarna cyklisterna som besökt oss har trivts riktigt bra i Flipper som blev klar lagom till säsongspremiären och som verkligen är en rolig och utmanande led med många hopp.” Säger Johnny Jernqvist, platschef Kungsberget. ”Det är extra kul att vi attraherat fler familjer och inte bara de traditionella cyklisterna.”
Kungsberget har under sommaren erbjudit mer än bara cykling. Exempelvis padel, beachvolleyboll och basket. Samt den nya vandringsleden som lanserades inför säsongen – vilket lockat en ny typ av gäster till Gästrikland.
I sammanhanget är resultatet en utmärkande prestation
När Branäsgruppen sammanfattar sin cykelsäsong så ser man att sommarverksamheterna gått i mål med nästan identiska siffror gentemot fjolårets säsong. Vilket i sammanhanget är en utmärkande prestation. Då förutsättningarna rent vädermässigt inte har varit de bästa under sommaren.
”Vi bedriver en verksamhet utomhus vilket gör att vi är känsliga för väder och vind. Att vi i stort sett tangerat fjolårets lyckade resultat ser jag som en bedrift denna sommar.” Säger Mikael Elford, kommersiell chef Branäsgruppen.
Läs mer om Branäs på Turismnytt här.
Läs mer om Kungsberget på Turismnytt här.- Text: Branäsgruppen
- Foto: Branäsgruppen
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
-
Gästbloggare
-