-
Bristen på en nationell turismpolitisk vision hindrar hållbar tillväxt i Sverige
Turism och besöksnäring har en unik möjlighet att spela en viktig roll i omställningen till ett mer hållbart samhälle och med det, till ett Sverige i framkant! Detta är ett upprop från Nätverket Hållbar Besöksnäring.
I dag har turismen i Sverige en ojämn spridning
Branschen är en av de snabbast växande ekonomiska sektorerna i världen och Sverige har länge betraktats som en perifer aktör på den globala turistmarknaden. Trots att besöksnäringen i Sverige sysselsätter över 200 000 medborgare (varav 30% under 26 år) och omsätter cirka 250 miljarder kronor utgör den bara 1,9 procent av vår BNP (motsvarande siffra för hela EU är 10 %).
Sverige är ett land rikt på natur, kultur och historia. Naturskatter och Sveriges immateriella kulturarv i kombination med vår unika livsstil och starka innovationskultur, har en fantastisk möjlighet att attrahera turister från hela världen. I dag har turismen i Sverige en väldigt ojämn spridning. I stora delar av landet har vi en underturism, turismens potential för ekonomisk tillväxt tas helt enkelt inte tillvara. Samtidigt brottas vi med överturism i andra delar av landet under tidpunkter med ett för högt besökstryck, vilket sliter på både miljö, kulturarv och lokalsamhällen.
Trots våra fantastiska resurser och möjligheter står vi inför en avgörande utmaning: bristen på en tydlig nationell turismpolitisk vision med mål och program för att aktivt utveckla en hållbar turism för tillväxt.
Underturism – en outnyttjad potential
Många destinationer saknar en plan för hur destinationen ska utvecklas hållbart och samtidigt locka svenska och internationella turister. I jämförelse med våra grannländer har Sverige inte fullt ut lyckats att dra nytta av sitt natur- och kulturlandskap. Turism kan skapa nya intäktsströmmar genom att attrahera medvetna besökare som spenderar på boende, mat, aktiviteter och lokala produkter. Detta kan leda till nya jobb och företagstillväxt, vilket stärker hela den lokala ekonomin. Men det krävs en strategi för att distribuera besökare så att fler platser gynnas, och för att undvika att vissa destinationer blir överbelastade.
Överturism – när framgång blir en börda
Samtidigt finns platser där besökstrycket under delar av dygn eller säsong inte är hållbart över tid. Överturism leder regelmässigt till överbelastning av naturresurser, vilket hotar att skada ekosystem, djurarter och leda till erosion av känsliga områden. När en plats blir överexploaterad av turister kan den lokala kulturen hotas. Lokalsamhällena tvingas anpassa sig till turisternas krav, vilket kan resultera i en förlust av autentiska kulturella uttryck och traditioner samt att lokalbefolkningen ofta och med rätta blir negativt inställd till turismen. Sist men inte minst ökar den ekonomiska ojämlikheten mellan olika delar av landet.
Avsaknaden av en nationell vision och strategi
För att lösa dessa utmaningar behövs en sammanhållen nationell turismstrategi. En strategi för hållbar turism som väger in klimatpåverkan, miljöhänsyn, socialt ansvar och ekonomisk tillväxt. Utan ett nationellt mål för turismen riskerar vi att missa chansen att utveckla Sverige till en ledande destination för hållbar turism. Global mobilitet och intresset för hållbara resmål ökar för var dag, Sverige har fantastiska förutsättningar att erbjuda just detta. Om vi inte är förberedda riskerar vi att både missa såväl ekonomiskt välstånd, som möjligheten att skydda våra mest sårbara och eftertraktade destinationer.
Lösningen – en aktiv turismpolitik
Det som behövs är en långsiktig och sammanhållen politik som utvecklar och förvaltar turismen som en strategisk sektor, ja ett helt ekosystem, och som tar tillvara turismens potential och samtidigt skyddar våra mest känsliga miljöer.
En sådan politik bör:
1. Främja hållbar utveckling – resurser bör avsättas för att utveckla infrastruktur och utbildning inom hållbar turism, så att vi kan hantera ökade turistströmmar utan att skada miljön eller lokalsamhällena. Här kan artificiell intelligens utgöra en betydande del.
2. Långsiktighet och resurseffektivitet – sätt tydliga mål, formulera en strategi och säkerställ långsiktig finansiering för turismutveckling i hela landet. Dagens kortsiktiga projektfinansiering utan större koordinering, där hjulet uppfinns på många ställen, är inte resurseffektivt.
3. Stärka och främja bilden av ett land som inspirerar till hållbart leverne – öka resurserna för marknadsföring. Jämfört med våra grannländer investerar Sverige långt mycket mindre resurser. Vi behöver förmedla en lockande bild som attraherar den medvetne besökaren att lära mer om Sverige och detta på såväl välkända, som mindre kända men hållbara resmål. Sverige har en unik möjlighet att bli den ledande nationen inom hållbar turism och därmed långsiktigt stärka vår ekonomi.
Ett tydligt turismpolitiskt mål och ett nationellt samarbete behövs
För att lyckas med detta krävs en vision, ett tydligt turismpolitiskt mål och ett nationellt samarbete som garanterar att vi förvaltar våra natur- och kulturresurser på ett långsiktigt och hållbart sätt.
Sverige har länge stått i skuggan av Europas stora turistländer. Nu är det dags att vi intar vår rättmätiga plats – på ett sätt som gynnar alla!
Nätverket Hållbar Besöksnäring
Kontakt, ordförande Kristin Lundén: [email protected]Faktaruta:
Nätverket Hållbar Besöksnäring är ett expertnätverk för verksamma inom besöksnäringens organisationer. Allt med syfte att öka takten för den hållbara omställningen. Medlemmars engagerade arbete, utmaningar och generösa delande av erfarenhet och kunskap är ryggraden i nätverket.
Den ideella föreningen bildades för mer än 14 år sedan. Den samlar engagemang från hela branschen samt akademin och offentlig sektor med medlemmar från Sveriges alla hörn.
Vi ser att en omställning för en hållbar utveckling är en nödvändighet. Samt en fantastisk möjlighet att skapa affärsnytta och mervärde för gäster och besökare.Vårt mål är att utveckla besöksnäringen positivt genom att påvisa kraften i hållbarhetsfrågorna som avgörande och nödvändig faktor för långsiktig framgång. En årlig aktivitet är vår BarCamp som är en ”unconference” där hållbarhetstänkande frodas och framtidens hållbara lösningar formas.
Läs mer om en hållbar besöksnäring på Turismnytt här.
Statistik från Visita och Tillväxtverket via ChatGTP november 2024 avser huvudsakligen hotell- och restaurangverksamhet.
- Text: Nätverket Hållbar Besöksnäring
- Foto: Nätverket Hållbar Besöksnäring
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Besöksnäringen har gång på gång visat sig vara en avgörande resurs i tider av kris
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – december 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen. Det blev ett bra slut på året med positiva utsikter för framtiden.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Ganska jämnt fördelat på många kategorier som Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang samt Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat invändningar. Därmed kan regeringens beslut att tillåta gårdsförsäljning börja gälla i sommar.
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då flyger den svenska röda stugan till månen. Skapad av konstnären Mikael Genberg.
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Visit Hornborgasjön hoppas kunna inspirera andra destinationer att ta steget mot en mer hållbar framtid.
-
Hertz Sverige når historisk milstolpe: 1,5 miljarder i omsättning
Hertz Sverige meddelar stolt att de, som första biluthyrningsföretag i Sverige, har nått över 1,5 miljarder kronor i omsättning.
-
Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
Göteborg & Co söker nu efter en kollega till sitt affärsområde Marknad & Kommunikation, med fokus på bolagskommunikation.
-
Jul- och nyårsrekord för SkiStar – 99 procent boendebeläggning
Under jul- och nyår nådde SkiStar en beläggning på 99 procent. Antalet skiddagar ökade med 6 procent mot föregående år.
-
Dansmuseet – välkommen på en kopp kaffe alla kulturpolitiker!
Med anledning av Dansmuseets flytt bjuder museet in samtliga riksdagspartiers kulturpolitiska talespersoner på en pratstund.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Trendspaning 2025: En era för måltidsupplevelser och hållbar platsutveckling
Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyper...
-
Byggstart för det unika Hotell Polishuset i Göteborg
Under våren 2025 påbörjas restaurering och ombyggnation av Hotell Polishuset på Tredje Långgatan 18. Göteborgskon...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 1 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Konstateran...
-
Nyårshelg på flygplatshotell anpassad för hundägare blev succé
När vi på Turismnytt lade ut artikeln på sociala medier om att tre Swedaviaflygplatser erbjuder gratis parkering ...
-
-
Gästbloggare
-