onsdag 25 juni 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Pontus Frithiof lanserar Matmanifest – ny milstolpe i Hållbarhet 360
    • Visita – en viss ökning på hotellmarknaden i maj
    • Swedish Lapland – ny flyglinje mellan Zürich och Luleå
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 25 -25
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
    • Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Nätverket Hållbar Besöksnäring logga
    2024-12-15 19:35

    Bristen på en nationell turismpolitisk vision hindrar hållbar tillväxt i Sverige

    Turism och besöksnäring har en unik möjlighet att spela en viktig roll i omställningen till ett mer hållbart samhälle och med det, till ett Sverige i framkant! Detta är ett upprop från Nätverket Hållbar Besöksnäring.

    I dag har turismen i Sverige en ojämn spridning

    Branschen är en av de snabbast växande ekonomiska sektorerna i världen och Sverige har länge betraktats som en perifer aktör på den globala turistmarknaden. Trots att besöksnäringen i Sverige sysselsätter över 200 000 medborgare (varav 30% under 26 år) och omsätter cirka 250 miljarder kronor utgör den bara 1,9 procent av vår BNP (motsvarande siffra för hela EU är 10 %).

    Sverige är ett land rikt på natur, kultur och historia. Naturskatter och Sveriges immateriella kulturarv i kombination med vår unika livsstil och starka innovationskultur, har en fantastisk möjlighet att attrahera turister från hela världen. I dag har turismen i Sverige en väldigt ojämn spridning. I stora delar av landet har vi en underturism, turismens potential för ekonomisk tillväxt tas helt enkelt inte tillvara. Samtidigt brottas vi med överturism i andra delar av landet under tidpunkter med ett för högt besökstryck, vilket sliter på både miljö, kulturarv och lokalsamhällen.

    Trots våra fantastiska resurser och möjligheter står vi inför en avgörande utmaning: bristen på en tydlig nationell turismpolitisk vision med mål och program för att aktivt utveckla en hållbar turism för tillväxt.

    Underturism – en outnyttjad potential

    Många destinationer saknar en plan för hur destinationen ska utvecklas hållbart och samtidigt locka svenska och internationella turister. I jämförelse med våra grannländer har Sverige inte fullt ut lyckats att dra nytta av sitt natur- och kulturlandskap. Turism kan skapa nya intäktsströmmar genom att attrahera medvetna besökare som spenderar på boende, mat, aktiviteter och lokala produkter. Detta kan leda till nya jobb och företagstillväxt, vilket stärker hela den lokala ekonomin. Men det krävs en strategi för att distribuera besökare så att fler platser gynnas, och för att undvika att vissa destinationer blir överbelastade.

    Överturism – när framgång blir en börda

    Samtidigt finns platser där besökstrycket under delar av dygn eller säsong inte är hållbart över tid. Överturism leder regelmässigt till överbelastning av naturresurser, vilket hotar att skada ekosystem, djurarter och leda till erosion av känsliga områden. När en plats blir överexploaterad av turister kan den lokala kulturen hotas. Lokalsamhällena tvingas anpassa sig till turisternas krav, vilket kan resultera i en förlust av autentiska kulturella uttryck och traditioner samt att lokalbefolkningen ofta och med rätta blir negativt inställd till turismen. Sist men inte minst ökar den ekonomiska ojämlikheten mellan olika delar av landet.

    Avsaknaden av en nationell vision och strategi

    För att lösa dessa utmaningar behövs en sammanhållen nationell turismstrategi. En strategi för hållbar turism som väger in klimatpåverkan, miljöhänsyn, socialt ansvar och ekonomisk tillväxt. Utan ett nationellt mål för turismen riskerar vi att missa chansen att utveckla Sverige till en ledande destination för hållbar turism. Global mobilitet och intresset för hållbara resmål ökar för var dag, Sverige har fantastiska förutsättningar att erbjuda just detta. Om vi inte är förberedda riskerar vi att både missa såväl ekonomiskt välstånd, som möjligheten att skydda våra mest sårbara och eftertraktade destinationer.

    Lösningen – en aktiv turismpolitik

    Det som behövs är en långsiktig och sammanhållen politik som utvecklar och förvaltar turismen som en strategisk sektor, ja ett helt ekosystem, och som tar tillvara turismens potential och samtidigt skyddar våra mest känsliga miljöer.

    En sådan politik bör:

    1. Främja hållbar utveckling – resurser bör avsättas för att utveckla infrastruktur och utbildning inom hållbar turism, så att vi kan hantera ökade turistströmmar utan att skada miljön eller lokalsamhällena. Här kan artificiell intelligens utgöra en betydande del.

    2. Långsiktighet och resurseffektivitet – sätt tydliga mål, formulera en strategi och säkerställ långsiktig finansiering för turismutveckling i hela landet. Dagens kortsiktiga projektfinansiering utan större koordinering, där hjulet uppfinns på många ställen, är inte resurseffektivt.

    3. Stärka och främja bilden av ett land som inspirerar till hållbart leverne – öka resurserna för marknadsföring. Jämfört med våra grannländer investerar Sverige långt mycket mindre resurser. Vi behöver förmedla en lockande bild som attraherar den medvetne besökaren att lära mer om Sverige och detta på såväl välkända, som mindre kända men hållbara resmål. Sverige har en unik möjlighet att bli den ledande nationen inom hållbar turism och därmed långsiktigt stärka vår ekonomi.

    Ett tydligt turismpolitiskt mål och ett nationellt samarbete behövs

    För att lyckas med detta krävs en vision, ett tydligt turismpolitiskt mål och ett nationellt samarbete som garanterar att vi förvaltar våra natur- och kulturresurser på ett långsiktigt och hållbart sätt.

    Sverige har länge stått i skuggan av Europas stora turistländer. Nu är det dags att vi intar vår rättmätiga plats – på ett sätt som gynnar alla!

    Nätverket Hållbar Besöksnäring
    Kontakt, ordförande Kristin Lundén: [email protected]

    Faktaruta:

    Nätverket Hållbar Besöksnäring är ett expertnätverk för verksamma inom besöksnäringens organisationer. Allt med syfte att öka takten för den hållbara omställningen. Medlemmars engagerade arbete, utmaningar och generösa delande av erfarenhet och kunskap är ryggraden i nätverket.

    Den ideella föreningen bildades för mer än 14 år sedan. Den samlar engagemang från hela branschen samt akademin och offentlig sektor med medlemmar från Sveriges alla hörn.
    Vi ser att en omställning för en hållbar utveckling är en nödvändighet. Samt en fantastisk möjlighet att skapa affärsnytta och mervärde för gäster och besökare.

    Vårt mål är att utveckla besöksnäringen positivt genom att påvisa kraften i hållbarhetsfrågorna som avgörande och nödvändig faktor för långsiktig framgång. En årlig aktivitet är vår BarCamp som är en ”unconference” där hållbarhetstänkande frodas och framtidens hållbara lösningar formas.

    Läs mer om en hållbar besöksnäring på Turismnytt här.

    Statistik från Visita och Tillväxtverket via ChatGTP november 2024 avser huvudsakligen hotell- och restaurangverksamhet.
    • Text: Nätverket Hållbar Besöksnäring
    • Foto: Nätverket Hållbar Besöksnäring
    Tweet
  • Pontus Frithiof som besöker Menhammar Gård och deras kreatur.
    2025-06-24 22:33

    Pontus Frithiof lanserar Matmanifest – ny milstolpe i Hållbarhet 360

    Pontus Group, ledd av entreprenören Pontus Frithiof, tar ett stort kliv i sitt hållbarhetsarbete genom lanseringen av ett Matmanifest.

  • Visita logga.
    2025-06-24 22:27

    Visita – en viss ökning på hotellmarknaden i maj

    Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i maj med 2 procent samtidigt som hotellrumspriserna minskade. Det visar statistik från Visita.

  • I vinter kommer det bli enklare för schweizare att uppleva norra Sverige. Flyglinjen Zürich-Luleå kommer trafikeras av flygbolaget Edelweiss.
    2025-06-24 22:22

    Swedish Lapland – ny flyglinje mellan Zürich och Luleå

    Schweiziska flygbolaget Edelweiss etablerar en ny flyglinje från Zürich till Luleå Airport under vintersäsongen 2025/2026.

  • Ros - besöksnäring
    2025-06-23 05:39

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 25 -25

    Mest om Destination, Hållbarhet/Tillgänglighet, Rapporter och Stöd/Utmärkelser/Initiativ

  • Cykelleden Skåne har utsetts till vinnare av Cykelplaneringspriset 2025.
    2025-06-22 17:11

    Cykelleden Skåne får pris för tillgänglighet och nytänkande

    Cykelleden Skåne är vinnare av Cykelplaneringspriset 2025. Utmärkelsen delas ut årligen av föreningen Svenska Cykelstäder.

  • Fjällcykling på fyra fjäll är ett nytt paket framtaget av två destinationer, fyra anläggningar och sex företag i Härjedalen via samverkan.
    2025-06-21 16:08

    Fjällcykling på fyra fjäll – ett resultat av samverkan

    Två destinationer, fyra anläggningar och sex företag i Härjedalen har med hjälp av samverkan skapat ett unikt paket.

  • Maj 2025 blev en stark månad för Göteborg hotellnäring och besöksnäring.
    2025-06-20 21:35

    Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025

    Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på statistik. Maj hade en hög hotellbeläggning.

  • Kittelfältet Naturreservat, Värmland. Sverige är populärt när det kommer till Coolcation trenden.
    2025-06-20 20:51

    Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna

    Förra sommarens kanske hetaste resetrend Coolcation har inte svalnat visar en undersökning från Visit Sweden.

  • I det rådande marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare som möter de krav staden ställt. Processen att sälja Stockholmsmässan har avbrutits och staden fortsätter nu utveckla mässan i egen regi.
    2025-06-20 14:18

    Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo

    I marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare till Stockholmsmässan. Processen att sälja har avbrutits och staden fortsätter att utveckla den i egen regi.

  • Naturen lockar svenskarnas sommarplaner – en av tre vill vandra i fjällen visar en undersökning från SkiStar/Infostat.
    2025-06-20 01:05

    Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen

    En ny undersökning från SkiStar visar att svenskarnas sommarplaner i präglas av ett intresse för natur och tid med familjen

  • Veckans profil

    Anu Ala-Outinen, COO på Moder

    Anu Ala-Outinen

    Operativ chef på Moder

    Hon tog steget från att vara toppjurist till att bli operativ startup-chef och nominerad för titeln Nordic Women in Tech 2025

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 maj

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-06-15 23:18

      Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser

      Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt s...

    • 2025-06-17 15:03

      Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten

      Efter drygt två decennier som en samlande kraft för besöksnäring och regional utveckling i Sörmland, har styrelse...

    • 2025-06-16 06:14

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhe...

    • 2025-06-15 22:26

      Nature Travels erbjuder paket hos Nordic Husky Farm

      Det brittiska företaget Nature Travels har introducerat ett nytt paket i sin repertoir. Detta tack vare kontakter...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet