-
Campingföretagen diskuterade framtid
Förra veckan träffades Sveriges campingföretag i Skellefteå för att diskutera framtidsutveckling och ledarskapsfrågor.
I samband med konferensen delades också priser ut till de som bidragit till utvecklingen i branschen.
Pristagarna var:
- Årets marknadsförare: Daftö Camping Resort i Strömstad med motiveringen”Årets pristagare präglas av ett modigt marknadsledarskap, där pristagaren vågat göra satsningar som sticker ut. I över 30 år har de strävat efter att hela tiden bli lite bättre, inte vara riktigt nöjd och att springa fort. Väldigt fort. I dag är anläggningen inte ledande bara i Sverige utan även i Europa. Framgångsfaktorerna är många. De har ansträngt sig att hitta sina rötter, därifrån skapa ett tydligt koncept och sedan löpa linan fullt ut. Längs vägen har de gjort få kompromisser. Detta är storytelling på hög nivå. Att anläggningen har anor visar inte minst att tre generationer byggt upp campingplatsen till vad den är i dag.”.
- Årets ledare är Reine Flodin, vd på Sunne Swecamp i Värmland, med motiveringen:”Årets ledare har ett stort personligt engagemang för alla verksamheter som han är involverad i och har förmågan att på ett enkelt och självklart sätt få sina medarbetare lika hängivna och ansvarstagande som han själv är. Samma entusiasm finns när det gäller att få med kollegorna i arbetet med att utveckla campingbranschen både regionalt och nationellt. Pristagaren har ständigt många strängar på sin lyra men klarar av det genom en hög arbetskapacitet och naturlig talang att använda sitt ledarskap. Pristagaren arbetar på ett konsekvent och övertygande sätt att visa vägen och får alla runt om kring sig vara delaktiga, på ett naturligt sätt.”
- Årets unga företagare, stipendiet ”Tummen upp”, gick till Emma Hermansson på Swecamp med motiveringen:”Årets pristagare är relativt ny inom vår bransch! Pristagaren har på kort tid visat stor framåtanda och handlingskraft i sitt arbetssätt. Pristagarens roll som en spindel i nätet ställer höga krav på snabba svar samt långa arbetsdagar, vilket inte hindrat pristagaren att gå från klarhet till klarhet. Som ung och ett relativt oprövat kort inom vår bransch har pristagaren inte alla svaren men med sin entusiasm och vilja att finna lösningar ser pristagaren till att saker fixas.
Det är Swecamp är som är Sveriges största kedja av anläggningar för camping och utomhusupplevelser som varje år delar ut priserna.
- Text: Maria Lindqvist
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
I en intervju i Besöksliv berättar Visitas vd Jonas Siljhammar att han efter åtta år väljer att sluta. Han sitter...
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
Det svenska campinglivet fortsätter att blomstra. Intresset för att upptäcka Sverige är rekordstort, och allt fle...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-