-
Chatboten Swea lanseras på Swedavias flygplatser
Nu närmar sig julen som är en av årets mest hektiska reseperioder på Swedavia. För att underlätta för alla resenärer inför resan och även på flygplatsen lanserar Swedavia nu den AI-baserade chatboten Swea, som är först ut bland alla skandinaviska flygplatser.
Möjlighet att prenumerera på sitt flyg
Swea nås via webb, Facebook samt Messenger och kan dygnet runt svara på frågor om ditt flyg, ankomsttid för bagage, aktuella väntetider i säkerhetskontrollerna och utbudet på flygplatsen. Det är enkelt att prenumerera på sitt flyg och då skickas uppdateringar automatiskt till resenären. Med hjälp av text och bild får resenärerna svar på vanliga frågor på både svenska och engelska. Swea blir successivt mer träffsäker i svaren ju fler interaktioner chatboten får.
”Vår nya chatbot är en viktig del av vårt innovations- och digitaliseringsarbete som ska förenkla för resenärer att ställa frågor och få vägledning och ge en smidigare start på resan. Vi arbetar kontinuerligt med ett nytänkande för att skapa bättre kundupplevelser och ta tillvara på de möjligheter som digitalisering erbjuder.” Säger Karin Gylin, innovationschef på Swedavia.
Chatboten Swea har utvecklats tillsammans med Airport.ai som är specialiserade på att utveckla digitala lösningar för flygplatser.
- Text: Swedavia
- Foto: Frida Weberg
-
Guideutbildning för snöskoter bidrar till tryggare skotersafari
Ett fokus inom BOHST har varit att höja kompetensen bland snöskoterguider via utbildning. Det skapar en säkrare skotersafari.
-
Hjortviken Country Club öppnar hotell utan TV på rummen
Nu öppnar ESS Group nya destination Hjortviken upp dörrarna till en värld utan TV-apparater på hotellrummen.
-
Visita – ökad efterfrågan på hotellrum i december
Efter månader där efterfrågan minskade på hotellrum i Sverige ökade den i december, trots fler klämdagar än normalt, enligt Visita.
-
Stockholm bland världens topp-destinationer 2025
Med erbjudande om både skärgård och stadspuls har Stockholm etablerat sig som en av världens mest eftertraktade resmål 2025.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Mest om Boende, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang, Museer/utställningar samt Konstateranden/Beslut/Rapporter
-
Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum
Nu byter personalen på Nationalmuseum sina jackor. I ett samarbete med Beskow von Post får kläder nytt liv genom ett cirkulärt koncept.
-
Vy Norge lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö
Vy tar ytterligare ett steg i sin satsning på internationell trafik och lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö i sommar.
-
Vrak – Museum of wrecks i samarbete med The museum of World War II i Gdansk
Vrak - Museum of wrecks samarbetar med The museum of World War II i Gdansk och deltar i ett konferensevent den 25 januari.
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag presenterar Thérèse Liljeqvist som ny VD. Med en bakgrund inom besöksnäringen tar hon med sig erfarenhet.
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser. Trots det har efterfrågan på stora möten ökat enligt Svenska Möten.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan ganska jämnt fördelat på många kategorier så...
-
Fler hittar till Marinmuseum året runt – så gick det 2024
Under 2024 välkomnade Marinmuseum i Karlskrona 215 174 besökare och ser en positiv utveckling me...
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag har glädjen att presentera Thérèse Liljeqvist som ny verkställande direktör för Artipe...
-
Göta Kanal – nya kryssningsupplevelser lockar
Allt fler resenärer söker autentiska och minnesvärda upplevelser. Göta kanal erbjuder en helt un...
-
-
Gästbloggare
-