-
Cityindex – mat och hotell lyfter Östersund till nya höjder
Nyligen presenterades Cityindex för Östersund, den nationella rapporten som beskriver omsättningsutvecklingen för detaljhandel, hotell- och restaurang samt kommersiell service i Sveriges 104 stadskärnor under det senaste året (2023). Ni hittar rapporten här.
”För att skapa en livskraftig stadskärna måste vi fortsätta utveckla unika upplevelser, nya mötesplatser och en trygg miljö som lockar både invånare och besökare. Jag tror att Östersund kommer att fortsätta den positiva trenden. Inte minst tack vare växande kulturutbud och ökat intresse för hållbarhet.” Säger Daniel Wangerud, näringspolitiskt ansvarig på Fastighetsägarna Jämtland.
Mat och hotell lyfter Östersund
Omsättningen för Östersunds stadskärna ökade med 4 procent under 2023. Vilket är högre än snittet för jämförbara städer som landade på 3 procent.
Den största ökningen kommer från hotell (+10 procent) och dagligvaruhandel (+16 procent). Däremot har beklädnadshandeln tappat något med -2 procent. Det visar den senaste rapporten från Cityindex, ett samarbete mellan Fastighetsägarna och HUI Research.
”Det finns mycket intressant statistik i den här rapporten.” Säger Calle Hedman, centrumutvecklare på Destination Östersund. ”Om jag ska lyfta fram några saker så är jag glad över att Östersunds stadskärna står för 18% av den totala detaljhandeln, vilket är bättre än snittet. Att hotellen fortsätter öka (+10%) är också positivt då vi vill vara en stad som många besöker. Vi ser också att stadskärnan fylls på med fler nya aktörer framförallt inom restaurang (+4%). Beklädnad är den bransch som har det tuffast, men även där är nergången på -2% mindre än i många andra städer.”
Mat och hotell på bekostnad av mångfald?
Siffrorna speglar en större nationell trend där dagligvaruhandeln tar marknadsandelar från andra sektorer. Allt fler konsumenter prioriterar mat och livsmedel framför hem- och fritidsvaror (+2%). Beklädnadshandeln har däremot tappat i nästan alla stadskärnor, även om Östersund haft en relativt stark utveckling de senaste två åren (+13% och +14%).
Kultur och cirkularitet skapar tillväxt
En annan trend som syns tydligt är efterfrågan på kulturella och kreativa verksamheter (antal 13), liksom cirkularitet och hållbarhet (andel 3%). I Östersund har second hand, återbruk och kulturevenemang blivit viktiga drivkrafter för att skapa en levande stadskärna. Antalet kreativa och kulturella verksamheter ligger dock något under snittet för jämförbara städer (15).
”Östersund har alla möjligheter att växa vidare genom att satsa på hållbara och kulturella upplevelser. Vi ser att secondhand-butiker, kulturarrangemang och återbruk inte bara skapar tillväxt utan också tryggare och mer levande stadsmiljöer.” Avslutar Daniel Wangerud.
Här kan ni läsa mer om Östersund på Turismnytt.
- Text: Destination Östersund
- Foto: Destination Östersund
-
Marcus Ståhl: Vad skapar en attraktiv plats att bo på och besöka?
Ett nytt blogginlägg från Turismnytts flitigaste bloggare Marcus Ståhl
-
Nya kontakter mellan studenter och besöksnäring under Möteslänken
Den 30 januari genomförde JHT och Handelskammaren Mittsverige Möteslänken. Ett tillfälle för studenter att möta aktörer från besöksnäringen.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – januari 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys om besöksnäringen i regionen baserad på preliminär data.
-
Järvsö Sustainable Tourism Summit 2025 – framtidens turism möts här
Järvsö Sustainable Tourism Summit är tillbaka! Mellan den 27 och 29 augusti samlas besöksnäringen i hjärtat av Hälsingland.
-
SAS har lanserat flyglinjer till Kalmar och Halmstad
SAS tar ännu ett steg i sin expansion av inrikestrafiken. Den 27 januari började de att trafikera Arlanda – Kalmar och Arlanda – Halmstad.
-
Bothnian Coastal Route inleder samarbete med Best of Scandinavia
Bothnian Coastal Route presenterar stolt sitt senaste samarbete med Umeå-baserade företaget Best of Scandinavia.
-
Allt för sjön 2025: Innovation och hållbar tillväxt i fokus
I en tid då båtbranschen står inför utmaningar visar Allt för Sjön en stark tro på mässmediet som en ovärderlig plattform.
-
Hemligheten till att få saker gjorda: Sätt ett datum
Många turismföretagare jag träffar har många bra idéer. De vill utveckla nya aktiviteter, testa en specialtur eller skapa ett grymt event, men de kommer aldrig till skott. Sätt ett datum!
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 5 2025
Mest under Destination och Mat/Dryck, men även Flyg, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
Sverige vinner brons i prestigefyllda Bocuse d’Or 2025
Den svenske kocken Gustav Leonhardt och hans team vann brons i finalen av Bocuse d'Or 2025 den 27 januari i Lyon.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Naturturismföretagen – uppdaterade branschriktlinjer för utomhusmatlagning
Nu finns det en uppdaterad version av branschriktlinjer för utomhusmatlagning från Naturturismföretagen...
-
Grand Travel Award – Ekoturismpriset samt pris till hotell och transportörer
Den 13 februari 2025 arrangeras Grand Travel Award för 33 gången. Reseindustrins egen Oscarsgala går som vanligt ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 5 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Mat/Dryck, men äv...
-
Sylvia Nylin lämnar Destination Kalmar för nytt uppdrag i Sigtuna
I september 2022 började Sylvia Nylin som VD för Destination Kalmar med uppdraget att ta fram en...
-
-
Gästbloggare
-