-
Clarion Hotel Sign installerar Stockholms största hotell-solcellsanläggning
Under hösten tar Clarion Hotel Sign nästa steg i sitt starka hållbarhetsarbete då 107 kW solceller kommer att installeras på hotellets tak. Solcellsanläggningen kommer därmed att vara den största som installerats på ett hotell i Stockholm hittills.
För Clarion Hotel Sign var det viktigt att säkerställa en hög elproduktion som sparar mycket koldioxid. Med ett elköpsavtal (internationellt känt som PPA, Power Purchase Agreement) för lokalproducerad solel kommer Eneo Solutions ha hand om all drift och monitorering av solcellsanläggningen.
”Detta känns som ett naturligt nästa steg i vårt miljö och hållbarhetsarbete.” Säger Henrik Berghult, VD på Clarion Hotel Sign. ”Det känns också tryggt att ha en betrodd partner som Eneo i ryggen som ser till att solcellerna producerar som de ska.”
Arbetar dagligen med miljö och hållbarhetsfrågor
För solcellsanläggningen på hotellet beräknar man elproduktion till 91 500 kWh per år ett normalår. Den förväntade årsproduktionen motsvarar exempelvis den årliga hushållselen (ej inkl. värme) i hela 36 lägenheter eller elen som krävs för att koka 8 miljoner koppar kaffe.
”Det är väldigt roligt att få jobba med Clarion Hotel Sign som tar ett helhetsgrepp kring miljö och hållbarhetsfrågor. Att skaffa solceller är en investering vars positiva effekter sträcker sig långt utanför sin egna verksamhet. Jag hoppas att ännu fler tar steget och börjar producera sin egna energi.” Säger Eric van Alphen, kundansvarig specialist på Eneo Solutions.
Att arbeta med miljö och hållbarhetsfrågor är en del av hotellets dagliga arbete. Förutom el, mäter hotellet sin förbrukning samt arbetar aktivt med att minska användandet av till exempel vatten, avfall, kemikalier och transporter. Målet är i slutändan att gästerna ska bo mer miljövänligt på Clarion Hotel Sign än vad de gör hemma.
- Text: Isa Mörk
- Foto: Clarion Hotel Sign
-
Guideutbildning för snöskoter bidrar till tryggare skotersafari
Ett fokus inom BOHST har varit att höja kompetensen bland snöskoterguider via utbildning. Det skapar en säkrare skotersafari.
-
Hjortviken Country Club öppnar hotell utan TV på rummen
Nu öppnar ESS Group nya destination Hjortviken upp dörrarna till en värld utan TV-apparater på hotellrummen.
-
Visita – ökad efterfrågan på hotellrum i december
Efter månader där efterfrågan minskade på hotellrum i Sverige ökade den i december, trots fler klämdagar än normalt, enligt Visita.
-
Stockholm bland världens topp-destinationer 2025
Med erbjudande om både skärgård och stadspuls har Stockholm etablerat sig som en av världens mest eftertraktade resmål 2025.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Mest om Boende, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang, Museer/utställningar samt Konstateranden/Beslut/Rapporter
-
Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum
Nu byter personalen på Nationalmuseum sina jackor. I ett samarbete med Beskow von Post får kläder nytt liv genom ett cirkulärt koncept.
-
Vy Norge lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö
Vy tar ytterligare ett steg i sin satsning på internationell trafik och lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö i sommar.
-
Vrak – Museum of wrecks i samarbete med The museum of World War II i Gdansk
Vrak - Museum of wrecks samarbetar med The museum of World War II i Gdansk och deltar i ett konferensevent den 25 januari.
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag presenterar Thérèse Liljeqvist som ny VD. Med en bakgrund inom besöksnäringen tar hon med sig erfarenhet.
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser. Trots det har efterfrågan på stora möten ökat enligt Svenska Möten.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan ganska jämnt fördelat på många kategorier så...
-
Fler hittar till Marinmuseum året runt – så gick det 2024
Under 2024 välkomnade Marinmuseum i Karlskrona 215 174 besökare och ser en positiv utveckling me...
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag har glädjen att presentera Thérèse Liljeqvist som ny verkställande direktör för Artipe...
-
Göta Kanal – nya kryssningsupplevelser lockar
Allt fler resenärer söker autentiska och minnesvärda upplevelser. Göta kanal erbjuder en helt un...
-
-
Gästbloggare
-