-
Clarion Hotel Sign installerar Stockholms största hotell-solcellsanläggning
Under hösten tar Clarion Hotel Sign nästa steg i sitt starka hållbarhetsarbete då 107 kW solceller kommer att installeras på hotellets tak. Solcellsanläggningen kommer därmed att vara den största som installerats på ett hotell i Stockholm hittills.
För Clarion Hotel Sign var det viktigt att säkerställa en hög elproduktion som sparar mycket koldioxid. Med ett elköpsavtal (internationellt känt som PPA, Power Purchase Agreement) för lokalproducerad solel kommer Eneo Solutions ha hand om all drift och monitorering av solcellsanläggningen.
”Detta känns som ett naturligt nästa steg i vårt miljö och hållbarhetsarbete.” Säger Henrik Berghult, VD på Clarion Hotel Sign. ”Det känns också tryggt att ha en betrodd partner som Eneo i ryggen som ser till att solcellerna producerar som de ska.”
Arbetar dagligen med miljö och hållbarhetsfrågor
För solcellsanläggningen på hotellet beräknar man elproduktion till 91 500 kWh per år ett normalår. Den förväntade årsproduktionen motsvarar exempelvis den årliga hushållselen (ej inkl. värme) i hela 36 lägenheter eller elen som krävs för att koka 8 miljoner koppar kaffe.
”Det är väldigt roligt att få jobba med Clarion Hotel Sign som tar ett helhetsgrepp kring miljö och hållbarhetsfrågor. Att skaffa solceller är en investering vars positiva effekter sträcker sig långt utanför sin egna verksamhet. Jag hoppas att ännu fler tar steget och börjar producera sin egna energi.” Säger Eric van Alphen, kundansvarig specialist på Eneo Solutions.
Att arbeta med miljö och hållbarhetsfrågor är en del av hotellets dagliga arbete. Förutom el, mäter hotellet sin förbrukning samt arbetar aktivt med att minska användandet av till exempel vatten, avfall, kemikalier och transporter. Målet är i slutändan att gästerna ska bo mer miljövänligt på Clarion Hotel Sign än vad de gör hemma.
- Text: Isa Mörk
- Foto: Clarion Hotel Sign
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland är stolta över att utse Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syré...
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Regionstyrelsen beslutade i förra veckan att gå vidare med arbetet för att etablera Business Region Gotland – en...
-
-
Gästbloggare
-