-
Comfort Hotel inleder samarbete med MobilityTech-bolaget AYO
I enlighet med Comfort Hotels fokus att göra hotellupplevelser ”easy” inleder den urbana hotellkedjan ett samarbete med MobilityTech-bolaget AYO om installation av el-scootrar på 18 av sina hotell i Sverige, Norge och Danmark.
App kommunicerar med användaren
Samarbetet innebär att AYO installerar el-scootrar på utvalda hotell och står för driften av scootrarna och hotellen erbjuder parkeringsplatser och laddning av fordonen. Hotellgästen bokar en scooter genom AYOs mobilapp där de utöver själva bokningen också låser upp, låser, betalar och returnerar den. Appen kommunicerar med användaren om kvarvarande batteritid/distans. Den har också en smart funktion kallad “Take me back” som direkt guidar användaren tillbaka till hotellet via kartan.
“Vi är väldigt nöjda över samarbetet med innovativa AYO. Dels för att de erbjuder våra gäster en smart lösning på hur man kan uppleva en ny stad på, men också för att de precis som oss är schyssta mot miljön. Att tänka hållbart är viktigt för oss på Comfort Hotel, och att vi genom detta samarbete kan säkra att scootrarna är av hög kvalitét och kan leva länge är värdefullt för oss. Elscootrar är dessutom helt i linje med vad vår urbana målgrupp efterfrågar.” Säger Anna Spjuth, Senior Vice President för Comfort Hotel.
Kommer inte att skräpa ner stadsbilden
AYO är tillgängliga på Comfort Hotel från och med vecka 22. Till en början är det 18 hotell i Sverige, Norge och Danmark som omfattas av samarbetet med AYO (82 hotell totalt inom Nordic Choice Hotels koncernen) men antalet kommer att växa utifrån efterfrågan.
“Vi är glada över samarbetet med Comfort Hotel och Nordic Choice Hotels, och tror att detta både är bra för gästerna och miljön. AYO kombinerar hög hårdvarukvalitet med avancerad IoT-utveckling. Resultatet är fordon med lång livslängd, en mer robust konstruktion med snygg design och en superenkel kundupplevelse. Vi på AYO är passionerade för hållbara destinationsupplevelser. Därför måste scootrarna återlämnas till hotellet där de hämtades vilket innebär att vi inte kommer bidra till att de skräpar ner stadsbilden.” säger Linda Melin, medgrundare av AYO.
Läs mer om samarbetet och vilka hotel som ingår i det här.
- Text: Comfort Hotel
- Foto: Comfort Hotel
-
Guideutbildning för snöskoter bidrar till tryggare skotersafari
Ett fokus inom BOHST har varit att höja kompetensen bland snöskoterguider via utbildning. Det skapar en säkrare skotersafari.
-
Hjortviken Country Club öppnar hotell utan TV på rummen
Nu öppnar ESS Group nya destination Hjortviken upp dörrarna till en värld utan TV-apparater på hotellrummen.
-
Visita – ökad efterfrågan på hotellrum i december
Efter månader där efterfrågan minskade på hotellrum i Sverige ökade den i december, trots fler klämdagar än normalt, enligt Visita.
-
Stockholm bland världens topp-destinationer 2025
Med erbjudande om både skärgård och stadspuls har Stockholm etablerat sig som en av världens mest eftertraktade resmål 2025.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Mest om Boende, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang, Museer/utställningar samt Konstateranden/Beslut/Rapporter
-
Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum
Nu byter personalen på Nationalmuseum sina jackor. I ett samarbete med Beskow von Post får kläder nytt liv genom ett cirkulärt koncept.
-
Vy Norge lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö
Vy tar ytterligare ett steg i sin satsning på internationell trafik och lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö i sommar.
-
Vrak – Museum of wrecks i samarbete med The museum of World War II i Gdansk
Vrak - Museum of wrecks samarbetar med The museum of World War II i Gdansk och deltar i ett konferensevent den 25 januari.
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag presenterar Thérèse Liljeqvist som ny VD. Med en bakgrund inom besöksnäringen tar hon med sig erfarenhet.
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser. Trots det har efterfrågan på stora möten ökat enligt Svenska Möten.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan ganska jämnt fördelat på många kategorier så...
-
Fler hittar till Marinmuseum året runt – så gick det 2024
Under 2024 välkomnade Marinmuseum i Karlskrona 215 174 besökare och ser en positiv utveckling me...
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag har glädjen att presentera Thérèse Liljeqvist som ny verkställande direktör för Artipe...
-
Göta Kanal – nya kryssningsupplevelser lockar
Allt fler resenärer söker autentiska och minnesvärda upplevelser. Göta kanal erbjuder en helt un...
-
-
Gästbloggare
-