-
Dalarna ansluter sig till GSTC och ska bli en mer hållbar destination
Hur kan besöksnäringen bidra till att fler vill leva, verka och bo i Dalarna? Hur skapar vi en attraktiv region för de kompetenser som efterfrågas och hur säkrar vi en hållbar besöksnäring? Vad kan politiker, forskning, näring, kommuner och regioner samt enskilda bidra med?
Det handlar om hållbar platsutveckling och en omfattande satsning görs just nu av Visit Dalarna. Destinationsbolaget har även anslutit sig till GSTC för att skapa en mer hållbar region.
För att lyckas behöver många hjälpas åt
Det ska vara lätt att göra rätt. Det är ett av huvudbudskapen i ”Färdplan för Dalarna som en hållbar destination 2023-2030” som presenterades under besöksnäringens branschdag Up to Date på Klockargården i Tällberg.
”Visit Dalarna har ett kommunikativt ansvar att underlätta för och vägleda besökare att göra hållbara val.” Säger Chatarina Eriksson, VD för Visit Dalarna.
Färdplanen har framarbetats av destinationsbolaget och innefattar besöksnäringsföretag, kommuner och regional infrastruktur. För att lyckas behöver många hjälpas åt. Både inom privat och offentlig sektor. För att ge företag och föreningar bättre förutsättningar inom främst infrastruktur, energiförsörjning, kompetensförsörjning och hållbara transporter.
Destinationsbolaget har anslutit sig till GSTC
Efter att sedan 2019 ha arbetat med GSTC-metodik för att få en nulägesanalys av Dalarna som destination, har nu destinationsbolaget även anslutit sig som medlemmar. GSTC (Global Sustainability Tourism Council) ansvarar bland annat för ett globalt ramverk när det gäller hållbar turism.
Medlemskapet innebär ett kunskapsutbyte i ett globalt nätverk av aktörer inom turism. Som till exempel destinationer, regioner och besöksnäring.
”Medlemskapet i GSTC är ett viktigt steg i vårt hållbarhetsarbete. Vi har ett stort ansvar som regionalt destinationsbolag att sprida kunskap och har förutsättningar att verkligen göra skillnad. Det ska vara lätt att göra rätt för våra besökare. Besöksnäringen är en av våra basnäringar och vi behöver göra det vi kan för fler hållbara affärer, gärna året runt, socialt, miljömässigt och även ekonomiskt.” Säger Chatarina Eriksson. ”Genom vårt medlemskap så stärker vi vår samverkan med GSTC och ser fram emot att fortsätta vårt arbete mot en hållbar destination år 2030 och en besöksnäring i framkant.”
Läs mer om Dalarna på Turismnytt här.
- Text: Visit Dalarna
- Foto: Visit Dalarna
-
Accessibility Business lanserar databas med tillgänglighetsinformation
Databasen från Accessibility Business täcker turistattraktionerna i de nordiska huvudstäderna. Med länkar till tillgänglighetsinformation.
-
Fånga framtiden 2024 med Kairos Future
Allt om vad som är på gång hos Kairos Future 2024 - flera spännande projekt, rapporter och föreläsningar
-
Knäckebröd från Skedvi Bröd i Dalarna får EU-märkning
Skedvi Bröd får en skyddad geografisk beteckning från EU. Deras knäckebröd kan sälla sig till produkter som Serranoskinka och Gruyèreost.
-
Stockholms nya kongresscenter blir granne med Arlanda
Arlandastad Group tar initiativ till ett kongresscenter. Den nya byggnaden kommer vara sammanlänkad med Scandinavian XPO.
-
Anna Österlund blir ny VD för Placebrander
Från den 1 januari 2024 blir Anna Österlund VD för Placebrander. Hon efterträder grundaren Helena Nordström.
-
Årets Guldpalmfinalister främjar besöksnäringen i Trelleborg
Visit Trelleborg delar varje år ut Guldpalmen till en besöksnäringsaktör som gör destinationen till en bättre plats.
-
Upplev sagolika och vintriga julmarknader runt om i Sverige
Att gå på julmarknader och handla när snöflingorna virvlar hör vintern till. Här har Turismnytt samlat en del av vad som erbjuds.
-
Annika Torstenson är Vrak – Museum of Wrecks marknadsutvecklare
Från den 20 november arbetar Annika Torstenson på Vrak – Museum of Wrecks. Hon har en bred erfarenhet från besöksnäringen.
-
Helsingborg delar andraplatsen när Dublin vinner European Capital of Smart Tourism 2024
Helsingborg var en av sex städer i final. Utmärkelsen ges till den stad som visar ett engagemang för att forma framtiden för hållbar turism.
-
Att lyssna lagom bidrog till framgångssagan för Äventyrsgruvan
Äventyrsgruvan är en guldgruva för Dalarna. Framgången är skapad av hårt jobb, lokala samarbeten, och att lyssna lagom på andra.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 -23
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med mest under Destination, Boende, Eveneman...
-
Turistrådet Västsverige bjöd in till Turistrådsdagen 2023
Ett fantastiskt år för besöksnäringen i Västsverige Turistrådet Västsveriges VD Fredrik Lindén hälsade alla 400 a...
-
Byt Versailles mot Stockholm – Hotels.com lanserar reseguiden Dupes of Scandi
Till följd av extremväder i södra Europa, stigande kostnader och sociala medie trender, har Hotels.com sett nya r...
-
Värmlands Besöksnäringsdagar 2023 – 21 talare gav nya insikter
Årets tema för Värmlands Besöksnäringsdagar tog avstamp i den nya besöksnäringsstrategin från Visit Värml...
-
-
Gästbloggare
-