Årets butik: Eksjö Bokhandel, MK Madame i Åseda och Vemdalen design.

Årets butikskedja: Byggmax, Lidl och Rituals.

Årets e-handel/omnikanal: Mathem.se, Skincity.se och Sportamore.se

Årets butikskoncept: Coop, Small Shops i Nya Hovås och Synsam.

Årets butikssäljare: Annie Nilsson, Designtorget i Göteborg, Annika Norrgård, Chanel på Åhléns City Stockholm och Emelie Palmblad, Accent i Stockholm

Årets hållbara butik/butikskedja: Apoteket, Coop och Sport Recycling i Sickla

Årets tillväxtföretag: Apotea, Daniel Wellington och XXL Sport och Vildmark

Årets lojalitetsprogram: Club Clas, Klubb Hjärtat och NK Nyckeln.

Årets totala köpupplevelse: Byggmax, Ikea och Nespresso.

Årets säkerhetslyft: Biltema i Karlstad, Johan Hagelin med 365 ID och Netto.

Årets logistiksatsning: Bagaren och Kocken, Bygghemma och Ica

Årets ledare: Henrik Hoffman, CEO, Naturkompaniet / Frilufts retail Europe, Martin Kauffner, CFO, Lidl och Johan Rosendahl, vd på XL-Byggpartner och styrelseordförande i Byggmaterialhandlarna.

Jurygrupperna, som består av olika experter inom detaljhandeln, har bland annat gått efter kriterier som miljötänk, framgång, kundbemötande, nytänkande, personalpolicy, försäljningsdrivande och lönsamhet.

Retail Awards arrangeras av Svensk Handel och Dagens Handel för att uppmuntra till nytänkande och kvalitet inom handeln och för att öka fokus på handelsföretagen och deras leverantörer samt lyfta fram handeln som en framtidsbransch.

 

Källa: Mentor Communications