-
De fem stolta vinnarna som tar hem Svenska Mötespriset
Igår kväll klev fem glada vinnare upp på scen och tog emot varsitt stjärnformat och prestigefyllt pris. Svenska Mötespriset delas ut till både mötesplatser och enskilda personer som utmärkt sig på ett positivt sätt under året. Stellar Hall på Vildmarkshotellet i Kolmården var fylld till sista stol.
”Efter en lång urvalsprocess är vi nu supernöjda med att få presentera årets vinnare. De har alla gjort exceptionellt fina insatser på olika sätt. Nu ska deras idéer och initiativ inspirera och lära andra, både på Svenska Mötens utvalda mötesplatser och branschen i övrigt.” Säger Michael Schüller, VD på Svenska Möten.
Årets Mötesrådgivare: Jens Lindqvist, Hotell Mossbylund
En del av motiveringen löd: ” … En flexibel hjälte som löser alla problem med ett leende på läpparna. Pro Svenska Möten och en genuin ambassadör!” Jens Lindqvist på Hotell Mossbylund fick priset som Årets Mötesrådgivare för sin förmåga att alltid se till kundens bästa, vara lösningsorienterad och ha en ambition att överträffa förväntningarna.
Årets Mötesplats: Villa Aske
Hur påverkas gästens upplevelse av stämningen, energin och engagemanget i bemötandet? Och platsen i sig? Priset för Årets Mötesplats gick till Villa Aske som i kundenkäter fått högst betyg vad det gäller övergripande kundnöjdhet i konkurrens av cirka 140 av Sveriges bästa mötesanläggningar.
Årets Innovatör: Riddersviks Herrgård
Innovation handlar om att utveckla nyskapande som tillför nytt värde. I skapandet och prövandet krävs både tålamod och mod. Genom att lyfta flera saker i verksamheten och sätta dem samman i ett system kan en transformation mot fler och nya värden ske. Årets Innovatör går till Riddersviks Herrgård för att de har åstadkommit just detta. I motiveringen nämns: ”… De har vågat förena egen kompetens med en ny bransch och nyfiket och med andra ögon och metoder ta sig an sin verksamhet.”
Årets Hållbarhetsinitiativ: Runö Möten & Events
Svenska Möten vill vara en del av lösningen till den hållbara och cirkulära framtiden. För detta behövs inspiration och idéer som kan delas vidare till så många som möjligt. Årets Hållbarhetsinitiativ går till Runö Möten & Events ”… som under lång tid och med ett högt engagemang på ett systematiskt sätt förenat teknisk utveckling med hållbarhet.”
Årets Hederpris: Björn Jonzon, Stora Brännbo
Årets Hederpris är ett nytt pris för tävlingen. Det har instiftats för att lyfta personer som med sina insatser och engagemang under en längre tid har haft en positiv inverkan på Svenska Möten och branschen i stort. Årets Hederpris går till Björn Jonzon på Stora Brännbo. Motivering lyder: ”Björn är en trogen medlem sedan nästan 40 år, med flertalet tunga förtroendeuppdrag inom Svenska Möten och branschen på meritlistan samt en fingertoppkänsla i klass med en toppdiplomat i hur man medlar vid kriser.”
Läs mer om Svenska Möten på Turismnytt här.
- Text: Svenska Möten
- Foto: Svenska Möten
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
-
Gästbloggare
-