fredag 26 februari 2021
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang 2019
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Efter lyckat samarbete – AirGotland går samman med Air Leap
    • Zaplox levererar kiosklösning till Best Western hotell på Gotland
    • Debatt: Oacceptabelt att corona-stöden inte anpassas för besöksnäringen
    • SJ:s kundvärdar flyttar snart ut i stationsmiljön
  • Platsannonser:
    • Kulturreservatet Åsens by söker verksamhetsutvecklare
    • Nöjesparkerna inleder sin rekrytering inför sommaren
    • Stort intresse för sommaranställning på High Chaparral jämfört med förra året
    • Höga Kusten Destinationsutveckling söker en driven strateg
    • SkiStar erbjuder 650 lediga jobb inför vintern i fjällen
    • Parks and Resorts satsar på mångfald – söker nya medarbetare
    • Har du känsla för snö? Tärnaby söker en driftschef
    • Vårmingel hos Resebemanning – Vad händer inom rekrytering och bemanning?
    • Blidösundsbolaget söker en inspirerande kökschef
  • RSS
  • Nyhetsbrev
  • Booking.com
    2021-01-26 16:28

    De mest välkomnande platserna i Sverige enligt Booking.com

    Under ett år där resebranschen stod inför utmaningar utan motstycke, vill Booking.com visa sin uppskattning till boende- och transportpartners i 220 länder och områden runt om i världen.

    Booking.com kan därmed avslöja de mest välkomnande platserna i Sverige enligt kundomdömen. Men även de viktigaste attributen för en fantastisk vistelse och vilka boenden som anses vara de bästa enligt gäster.

    Traveller Review Award 2021

    Baserat på miljontals kundomdömen har Booking.com meddelat att de kommer att presentera 1 147 344 Traveller Review Awards-vinnare för 2021. Varav 3788 finns i Sverige.

    Med utmärkelsen visar de sin uppskattning för partners i 220 länder och områden som gjorde reseupplevelserna mer minnesvärda för resenärer. Oavsett om de bokade ett boende, en hyrbil eller flygtaxi.

    ”När resorna blev färre och längre tid uppstod emellan dem, betydde varje resa mer än någonsin tidigare för resenärerna. Det har blivit ännu viktigare att prisa den enastående servicen som Traveller Review Awards-vinnarna uppvisade under ett år utan motstycke.” Säger Arjan Dijk, vice VD och marknadschef för Booking.com. ”Med vårt uppdrag att göra det lättare för alla att uppleva världen spelar våra partners en mycket viktig roll för att leverera fantastiska upplevelser till resenärer. Jag vet att vi med deras uthållighet, partnerskap och passion kan bygga om resandet tillsammans. Och hjälpa fler och fler resenärer att återupptäcka vår vackra värld så småningom.”

    Här kan ni läsa om de mest välkomnande regionerna i världen.

    De mest välkomnande platserna i Sverige 2021

    Booking.com kan nu avslöja de mest välkomnande platserna i Sverige enligt kundomdömen. Dessa fantastiska resmål berör varje hörn av landet. Från strand, och naturupplevelser till storstäder som erbjuder en rik kultur.

    Topplistan med den högsta procentandelen av den totala andelen boenden som vinner ett pris är Göteborg. Följt av Visby, Falkenberg, Malmö och Sälen. Stockholm hamnar på en sjätte plats följt av Ystad, Vimmerby, Strömstad och Norrköping*

    Viktiga attribut för en fantastisk vistelse

    Booking.coms Traveller Review Awards 2021 avslöjar insikter om resenärernas preferenser under det gångna året. Det avslöjar att svenska resenärer uppskattar personal, läge och renlighet mest när de recenserar vinnar-boenden på plattformen.

    Dessa attribut överensstämmer med de globala preferenserna. Personalen var det högst rankade attributet bland Traveller Review Awards 2021-vinnarna, följt av renlighet och läge. Med konsumenter som är alltmer medvetna om hälsa och hygien, hade vinnarna i genomsnitt en renlighetspoäng som var 17 % högre än den genomsnittliga renlighetspoängen för icke-vinnare.

    Detta tyder på att just renlighet kan utmärka ett utomordentligt mottagande.

    Unika ställen att bo på förblir favoriterna

    Medan hotell förblev den näst mest prisbelönta boendetypen 2021 för fjärde året i rad, är fyra av de fem mest prisbelönta boendetyperna globalt unika ställen att bo på. Boenden såsom: lägenheter (484 243), hotell (175 748), semesterhus (123 145), pensionat (94 003) och bed and breakfast-boenden (78 903).

    Det är dock intressant att poängtera att globalt stod bed and breakfast-boenden, bondgårdar, lantliga boenden, värdshus och pensionat för de mest välkomnande boendetyperna.**

    De mest prisbelönta boendetyperna i Sverige 2021 inkluderar hotell, semesterhus, bed and breakfast-boenden, lägenheter och hostell. Detta visar hur minnesvärd och viktig en unik vistelseupplevelse är för resenärer.

    Transportpartners höll resenärer i rörelse

    En nyligen utförd undersökning av Booking.com visar att över en tredjedel (37 %) av svenskarna gjorde en bilsemester under 2020 (vilket är högre än det globala genomsnittet på 24 %***) och 31 % av svenskarna reste mer inrikes under 2020 jämfört med 2019, i linje med den globala trenden på 32 %***.

    Eftersom bilsemestrar och inrikesresor blev vanligare under det senaste året har Booking.com stor förståelse för det enorma arbetet som dess transportpartners genomfört.

    I år har 2 100 upphämtningsplatser för hyrbilar som finns tillgängliga på Booking.com, och som erbjuder hyrbilar i 160 länder, prisats. Det är värt att notera att många av dessa ligger vid flygplatser.

    Flygtaxis, som finns på över 800 resmål världen över, prisas också för sin enastående service. Med 2 830 Traveller Review Awards-vinnare bland 18 leverantörer.

    Information om processen:

    För att få en utmärkelse måste boenden och upphämtningsplatser för hyrbilar ha haft en genomsnittlig omdömespoäng på 8,0 (av 10) eller högre baserat på minst 3 respektive 5 recensioner 23:59 (CET) den 30 november 2020.

    De som tilldelas en utmärkelse för flygtaxi måste ha haft en genomsnittlig omdömespoäng på 4,5 (av 5) eller högre. Samt gjort 2 000 körningar 23:59 (CET) den 30 november 2020.

    Endast kunder som faktiskt har bott på ett boende, hyrt en bil eller åkt taxi kan lämna ett omdöme om sina upplevelser på Booking.com. Dessa omdömen redigeras eller justeras ej.

    *Resmål sorterades per Traveller Review Awards 2021-vinnarnas totala andelar när de jämfördes med det totala antalet kvalificerade boenden i den staden (endast boende). Resmål behövde även ha fler vinnare än genomsnittet för att komma med på den här listan (minst 50 utmärkelsemottagare.) Urvalet gjordes med hänsyn till geografisk spridning.

    **Boendetyperna sorterades efter den totala andelen Traveller Review Awards 2021-vinnare när de jämfördes med det totala antalet kvalificerade boenden i den sektionen.

    ***Undersökning beställd av Booking.com och oberoende utförd bland ett urval av 47 728 respondenter på 28 marknader.
    (1 997 från USA, 1 987 från Kanada, 1 999 från Mexiko, 2 003 från Colombia, 1 996 från Brasilien, 2 002 från Argentina, 1 994 från Australien, 985 från Nya Zeeland, 1 993 från Spanien, 1 993 från Italien, 1 993 från Frankrike, 1 984 från Storbritannien, 1 989 från Tyskland, 1 977 från Nederländerna, 983 från Danmark, 986 från Sverige, 998 från Kroatien, 1 997 från Ryssland, 999 från Israel, 1 997 från Indien, 1 992 från Kina, 991 från Hongkong, 1 991 från Thailand, 1 977 från Singapore, 998 från Taiwan, 953 från Vietnam, 1 990 från Sydkorea och 1 987 från Japan).

    För att delta i undersökningen måste respondenterna vara minst 18 år. De måste ha rest minst en gång under de senaste 12 månaderna och vara antingen den primära beslutsfattaren eller involverade i beslutsfattandet av resan. Undersökningen genomfördes online under november 2020.

    • Text: Booking.com
    • Foto: Woodbank Park Cottages
    • Tweet
  • Air Leap
    2021-02-25 16:42

    Efter lyckat samarbete – AirGotland går samman med Air Leap

    AirGotland och Air Leap krokade arm för Gotlands bästa. Nu meddelar flygbolagen att de går ihop i Air Leap Scandinavia AB.

  • Zaplox
    2021-02-25 16:11

    Zaplox levererar kiosklösning till Best Western hotell på Gotland

    Best Western Solhem Hotel och Best Western Strand Hotel Visby har tecknat avtal för Zaplox kontaktfria kiosklösning.

  • Swedish Lapland om Corona-stöden
    2021-02-24 18:57

    Debatt: Oacceptabelt att corona-stöden inte anpassas för besöksnäringen

    Annika Fredriksson, tf vd på Swedish Lapland Visitors Board, fick chansen att framföra ett nödrop från branschen till näringsministern

  • kundvärdar
    2021-02-24 17:09

    SJ:s kundvärdar flyttar snart ut i stationsmiljön

    SJ stänger sina Servicecentra på stationerna i Stockholm, Göteborg och Malmö. Därför flyttar kundvärdarna ut i stationsmiljön.

  • Varbergs Stadshotell
    2021-02-24 15:10

    Varbergs Stadshotell & Asia Spa får ett spännande lyft

    Nu ska nästa stora förändring på Varbergs Stadshotell & Asia Spa genomföras. En tillbyggnad med orangeri, bar och en takterrass.

  • Hasselbladstiftelsen
    2021-02-24 14:45

    Universeum får 15 miljoner från Hasselbladstiftelsen för satsning på barn

    Med stöd av Hasselbladstiftelsen ska hållbar utveckling och biologisk mångfald bli frågor för nästa generation på Universeum.

  • webbplats
    2021-02-23 17:13

    Halmstads besöksnäring i fokus på en ny webbplats

    Destination Halmstad stärker sitt digitala stöd till Halmstads besöksnäring med en ny webbplats för företag och intressenter.

  • Leksand Strand
    2021-02-22 15:58

    Leksand Strand får fem stjärnor av Svensk Klassificering

    Klassificeringen är en bedömning av bland annat miljö, service och aktiviteter. Det visar att Leksand Strand har hög standard.

  • återhämtning
    2021-02-22 14:27

    500 miljoner till återhämtning och utveckling av näringslivet

    Tillväxtverket utlyser 534 miljoner kronor till regionala aktörer för att stödja företagens återhämtning efter pandemin.

  • Grand Hotel coronasäkrar - Coronakrisen
    2021-02-21 19:12

    Besöksnäringsnyheter relaterade till Coronakrisen 15-19 februari 2021

    Med många förlängda och förstärkta stöd men också restriktioner samt kommentarer till dessa

  • Veckans profil

    Richard Dagh

    Richard Dagh (f.d Andersson)

    Konsult med huvudinriktning digitalisering

    Hur man kan hjälpa destinationer och företag på digitaliseringsresan

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Logiintäkterna minskade med 47 procent under 2020

    • Pandemins effekter på hotell- och logiverksamhet i Sverige

    • 75 miljoner för att stärka och utveckla besöksnäringen

    • Läs mer om vårt arbete med turism och besöksnäringen

  • Händelser i branschen

    • Lansering av Herr Omars trendrapport 2021
      2021-02-26
      • Digitalt
      • herromar.se/trender
    • Webbinarium om flygets hållbarhetsarbete
      2021-03-08
      • Digitalt
      • www.transportforetagen.se
    • Event in Skåne – Vad kan vi vänta oss av eventåret 2021?
      2021-03-09
      • Digitalt
      • eventinskane.com/sv/artiklar/eventaret-2021-vad-kan-vi-vanta-oss-hearing-9-mars
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2021-02-19 16:36

      Affärshögskolan kompetensutvecklar besöksnäringen – Du kan påverka hur

      En av besöksnäringens stora utmaningar inför framtiden är att möta behovet av kompetens och kompetensutveckling. ...

    • 2021-02-17 16:29

      Visit Sweden vill göra det enklare för resenärer att både äta och göra gott

      Allt fler vill äta mer växtbaserat för den egna hälsans och klimatets skull. För att inspirera fler och göra det ...

    • 2021-02-21 19:12

      Besöksnäringsnyheter relaterade till Coronakrisen 15-19 februari 2021

      Den här veckan var det många förlängda och förstärkta stöd, igen. Jättebra på många sätt och nödvändigt men beske...

    • 2021-02-18 16:16

      Hotellsatsning för aktiva resenärer – Ten Hotel Upplands Väsby

      I vår öppnar Ten Hotel i Upplands Väsby, ett helt nytt hotellkoncept med bekvämligheter och ett stort fokus på tr...

  • Gästbloggare

    • Tanja Olsson om kreativitet

      Tanja Olsson Öhrn

      Strategisk projektledare

      Det här året har varit tufft, tuffare än någon någonsin kunnat förutspå. Samtidigt har det i pandemins spår dykt upp något jag kallar en fra...

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Under de senaste åren har WildSweden haft ungefär 95 procent utländska gäster och bara 5 procent s...

    • Marcus Ståhl-Destination_Vemdalen

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      8 saker jag hoppas få se mer av 2021 inom marknadsföring i besöksnäringen 2020 kommer inte gå till historien som ett av de bättre åren. Men ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • kontakt@turismnytt.se
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2021 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet