-
De vann Svenska Campingpriset 2023
Under SCR Svensk Campings årskonferens delades det Svenska Campingpriset ut till branschens mest framstående företagare. I år blev det dubbelt upp för Värmland. Kategorin Årets företagare vanns i år av Ulf Nordentjell, Bomstadbaden, Karlstad. Årets hållbarhetsinsats vanns av Frank Feuker och Dorothe Gebhardt, Camping 45, Torsby.
Priserna delades ut igår kväll på SCR Svensk Campings årskonferens på Hotel Tylösand, Halmstad. Priserna består av glasskulpturer designade av Maria Pettersson som är tillverkade på glasbruket Bergdala Studioglas.
”Förra året var ännu ett framgångsrikt år för svensk camping och SCR:s medlemsföretag fortsätter att utvecklas i ett högt tempo. Med Svenska Campingpriset vill vi uppmärksamma några av alla dessa entreprenörer lite extra.” Säger Peter Jansson, tf VD på SCR Svensk Camping.
2023-års vinnare av Svenska Campingpriset
Årets företagare vann Ulf Nordentjell, senior advisor Bomstabaden, Karlstad Swecamp, Värmland. Juryns motivering lyder:
”Årets Pristagare har framgångsrikt drivit sitt företag under många år efter att han tog över verksamheten från sina föräldrar. Han har nu genomfört ännu ett lyckat generationsskifte, då verksamheten på nytt tagits över av nästa generation.
Pristagaren är en välkänd eldsjäl inom branschen som under många år engagerat sig både regionalt och nationellt, inte minst som medgrundare och ordförande i den regionala föreningen i Värmland. Många är de kollegor som under åren både sett upp till och fått goda råd av årets pristagare.”
Årets hållbarhetsinsats vann Frank Feuker och Dorothee Gebhardt, Camping 45, Torsby, Värmland. Juryns motivering lyder:
”Årets pristagare tog över sin nuvarande campingplats 2003 och har sedan dess med stor framgång fokuserat på hållbarhet i drift och utveckling av verksamheten. De lyckades som första camping förvärva utmärkelsen Green Key 2008 och har därefter fortsatt i samma anda. De utvecklar nya innovativa idéer, som att ge gäster som kommer cyklande, vandrande eller kollektivresande en miljörabatt.
Årets pristagare har utmärkt sig i branschen och har ett stort och ärligt engagemang för både sin verksamhet och vår miljö.Vinnarna har förenat ekonomisk och social hållbarhet i sin affärsmodell, de köper el från solkraft och småskalig vattenkraft från ett lokalt företag och har en tydlig kommunikation av sitt hållbarhetsarbete.”
Läs mer om SCR Svensk Camping på Turismnytt här.
- Text: SCR Svensk Camping
- Foto: Dick Gillberg
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
-
Gästbloggare
-