-
Debatt: Stötta besöksnäringen och samarbeta med våra nordiska grannar
Besöksnäringen prövas just nu som kanske aldrig förr. Stora delar av näringen går på knäna och har under lång tid levt under ett ansträngt läge. Vi ser ut att ha ytterligare ett antal tuffa månader framför oss.
Det är en tid som kan bli avgörande för många. Besöksnäringen behöver mer stöd och den svenska regeringen behöver bli bättre på att samarbeta med våra grannländer. Inte minst när det kommer till regler om gränsövergångarna.
Den fria rörligheten i Norden är som bortblåst
Jag har under många år arbetat med att hjälpa svenska destinationer att marknadsföra sig I Danmark. Jag förstår alla de aktörer inom besöksnäringen, ofta småföretagare utan stora resurser, som har det tufft och ser mörkt på framtiden.
Vaccineringen ser ut att ta längre tid än vi först hade hoppats på och den fria rörligheten i Norden och Europa är som bortblåst med fortsatt hårda och komplicerade reserestriktioner.
2018 var 200 800 personer sysselsatta inom hotell och restaurang, en central del av besöksnäringen. Under förra året minskade antalet sysselsatta inom hotell och restaurang till 118 500 personer. Man har sett många konkurser inom just hotell- och restaurangbranschen.
Hela 42,5 procent av de sysselsatta inom hotell och restaurang är utlandsfödda och 27,7 procent är under 25 år. Jag tror ännu inte att vi kan se och förstå alla de negativa konsekvenser det kommer få för vårt land att denna del av arbetsmarknaden har fått en så hård smäll.
Det finns ett stort intresse för att besöka Sverige
Det finns anledning att utvärdera och i efterhand kritisera att besöksnäringen inte fått mer, bättre och snabbare stöd under den pågående krisen. Men nu måste fokus vara på att stötta besöksnäringen att ta sig igenom krisen. Samt vara redo när resandet förhoppningsvis snart kommer igång igen.
Det är viktigt för att rädda existerade jobb och underlätta för att nya jobb återigen kan växa fram inom besöksnäringen. Det finns nämligen ett stort intresse för att besöka Sverige och uppleva det som Sverige som turistdestination har att erbjuda.
För att det ska ske behöver den svenska regeringen agera för att stötta besöksnäringen.
Flera viktiga närmarknader med stor potential
För det första behövs en ökad förståelse för hur resetendenserna ser ut i den nuvarande situationen. Redan innan pandemin fanns det en tendens till att besökare från närmarknaderna ökade, tack vare ett större fokus på hållbarhet och önskan om färre flygresor. Nu är det pandemin som gör att människor kommer vilja resa i sitt närområde.
Sverige har flera viktiga närmarknader med mycket stor potential. Hela 36 procent av danskarna planerar att resa utomlands under det kommande året. Minst var fjärde turist I Tyskland, Norge, Danmark, Nederländerna och Storbritannien har mer lust att resa nu än de hade vid samma tid förra året, enligt en färsk undersökning från Visit Denmark.
Det tyska forskningsinstitutet FUR uttrycker optimism omkring reseåret 2021. Deras ReiseAnalyse 2021 visar att det finns en stark längtan efter semesterresor hos tyska resenärer. Andelen tyskar som inte vill resa är oförändrad jämfört med tiden innan pandemin. Tyskarna anser att resor är den näst viktigaste konsumtionsvaran efter mat.
Den svenska besöksnäringen har alla möjligheter att med rätt fokus fånga upp ressugna danskar och tyskar som vill resa säkert och tryggt. Framöver kommer våra grannar efterfråga trygga resmål, naturupplevelser utan trängsel och besöksmål som inte kräver allt för många restimmar. Eftersom bilen är den transportform som de flesta föredrar efter pandemin.
Var är koordineringen mellan de nordiska grannarna?
För det andra måste den svenska regeringen samarbeta med våra grannländer för gemensamma regler omkring gränsövergångarna. Under pandemin har det visats prov på stora brister i samverkan om våra gemensamma gränser. Det har naturligtvis varit förödande för våra gränsregioner men också för besöksnäringen.
Det måste vara slut med ensidiga och plötsliga stängningar av gränserna mellan Sverige och våra grannländer som gör att människor och företag hamnar i kläm. Som exempel kan nämnas den Svenska stängningen av gränsen mot Danmark i vintras. Då Sverige utan föregående koordinering med Danmark stängde av den mest trafikerade vägen mellan det danska fastlandet och ön Bornholm.
Den svenska regeringen glömde bort alla de danskar som regelbundet pendlar via Öresundsbron och Ystad till semesterbostad, hem eller arbete på Bornholm. Nu öppnas gränsen igen den sista mars, men var är koordineringen och samarbetet mellan de nordiska grannarna?
En avgörande bransch för ekonomin i många länder
För det tredje behöver Sverige samarbeta inom EU för gemensamma regler vad gäller vaccinintyg och resande, så att den fria rörligheten kan återupprättas. Bristen på koordinerade insatser och införandet av komplicerade reserestriktioner med olika regler för olika länder har gjort det onödigt komplicerat att resa mellan olika länder.
Turismen är en avgörande bransch för ekonomin i många europeiska länder. I Sverige är besöksnäringen en basnäring som fortsatt ska sysselsätta många, en bransch som är vägen in på arbetsmarknaden för många människor. Regeringarna i Europa är skyldiga besöksnäringen att samarbeta för att så snart det är möjligt med gemensamma regler öppna upp för resande och turism.
När Sverige och Europa ska starta om kan besöksnäringens aktörer spela en viktig roll och med rätt stöd kan de det. Det kommer rädda jobb och göra så att nya jobb återigen växer fram. Med rätt insatser kan besöksnäringen trots allt gå en mycket positiv framtid till mötes.
Anna Kron Boysen

Anna är senior rådgivare hos kommunikationsbyrån Ehrenberg Sørensen Kommunikation och har sedan mer än 10 år tillbaka arbetat med kommunikation och PR för den Svenska besöksnäringen, bland annat på VisitSweden i Danmark.
Detta är ett debattinlägg och åsikterna som framförs är författarnas egna. Eventuella kommentarer, repliker eller svarsinlägg som inkommer till Turismnytt kan komma att publiceras. Turismnytt förbehåller sig dock rätten att neka publicering utan motivering.
- Text: Anna Kron Boysen
- Foto: Inès d'Anselme/Unsplash
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-