lördag 12 juli 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
    • Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
    • Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
    • Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • samarbeta
    2021-03-26 15:36

    Debatt: Stötta besöksnäringen och samarbeta med våra nordiska grannar

    Besöksnäringen prövas just nu som kanske aldrig förr. Stora delar av näringen går på knäna och har under lång tid levt under ett ansträngt läge. Vi ser ut att ha ytterligare ett antal tuffa månader framför oss.

    Det är en tid som kan bli avgörande för många. Besöksnäringen behöver mer stöd och den svenska regeringen behöver bli bättre på att samarbeta med våra grannländer. Inte minst när det kommer till regler om gränsövergångarna.

    Den fria rörligheten i Norden är som bortblåst

    Jag har under många år arbetat med att hjälpa svenska destinationer att marknadsföra sig I Danmark. Jag förstår alla de aktörer inom besöksnäringen, ofta småföretagare utan stora resurser, som har det tufft och ser mörkt på framtiden.

    Vaccineringen ser ut att ta längre tid än vi först hade hoppats på och den fria rörligheten i Norden och Europa är som bortblåst med fortsatt hårda och komplicerade reserestriktioner.

    2018 var 200 800 personer sysselsatta inom hotell och restaurang, en central del av besöksnäringen. Under förra året minskade antalet sysselsatta inom hotell och restaurang till 118 500 personer. Man har sett många konkurser inom just hotell- och restaurangbranschen.

    Hela 42,5 procent av de sysselsatta inom hotell och restaurang är utlandsfödda och 27,7 procent är under 25 år. Jag tror ännu inte att vi kan se och förstå alla de negativa konsekvenser det kommer få för vårt land att denna del av arbetsmarknaden har fått en så hård smäll.

    Det finns ett stort intresse för att besöka Sverige

    Det finns anledning att utvärdera och i efterhand kritisera att besöksnäringen inte fått mer, bättre och snabbare stöd under den pågående krisen. Men nu måste fokus vara på att stötta besöksnäringen att ta sig igenom krisen. Samt vara redo när resandet förhoppningsvis snart kommer igång igen.

    Det är viktigt för att rädda existerade jobb och underlätta för att nya jobb återigen kan växa fram inom besöksnäringen. Det finns nämligen ett stort intresse för att besöka Sverige och uppleva det som Sverige som turistdestination har att erbjuda.

    För att det ska ske behöver den svenska regeringen agera för att stötta besöksnäringen.

    Flera viktiga närmarknader med stor potential

    För det första behövs en ökad förståelse för hur resetendenserna ser ut i den nuvarande situationen. Redan innan pandemin fanns det en tendens till att besökare från närmarknaderna ökade, tack vare ett större fokus på hållbarhet och önskan om färre flygresor. Nu är det pandemin som gör att människor kommer vilja resa i sitt närområde.

    Sverige har flera viktiga närmarknader med mycket stor potential. Hela 36 procent av danskarna planerar att resa utomlands under det kommande året. Minst var fjärde turist I Tyskland, Norge, Danmark, Nederländerna och Storbritannien har mer lust att resa nu än de hade vid samma tid förra året, enligt en färsk undersökning från Visit Denmark.

    Det tyska forskningsinstitutet FUR uttrycker optimism omkring reseåret 2021. Deras ReiseAnalyse 2021 visar att det finns en stark längtan efter semesterresor hos tyska resenärer. Andelen tyskar som inte vill resa är oförändrad jämfört med tiden innan pandemin. Tyskarna anser att resor är den näst viktigaste konsumtionsvaran efter mat.

    Den svenska besöksnäringen har alla möjligheter att med rätt fokus fånga upp ressugna danskar och tyskar som vill resa säkert och tryggt. Framöver kommer våra grannar efterfråga trygga resmål, naturupplevelser utan trängsel och besöksmål som inte kräver allt för många restimmar. Eftersom bilen är den transportform som de flesta föredrar efter pandemin.

    Var är koordineringen mellan de nordiska grannarna?

    För det andra måste den svenska regeringen samarbeta med våra grannländer för gemensamma regler omkring gränsövergångarna. Under pandemin har det visats prov på stora brister i samverkan om våra gemensamma gränser. Det har naturligtvis varit förödande för våra gränsregioner men också för besöksnäringen.

    Det måste vara slut med ensidiga och plötsliga stängningar av gränserna mellan Sverige och våra grannländer som gör att människor och företag hamnar i kläm. Som exempel kan nämnas den Svenska stängningen av gränsen mot Danmark i vintras. Då Sverige utan föregående koordinering med Danmark stängde av den mest trafikerade vägen mellan det danska fastlandet och ön Bornholm.

    Den svenska regeringen glömde bort alla de danskar som regelbundet pendlar via Öresundsbron och Ystad till semesterbostad, hem eller arbete på Bornholm. Nu öppnas gränsen igen den sista mars, men var är koordineringen och samarbetet mellan de nordiska grannarna?

    En avgörande bransch för ekonomin i många länder

    För det tredje behöver Sverige samarbeta inom EU för gemensamma regler vad gäller vaccinintyg och resande, så att den fria rörligheten kan återupprättas. Bristen på koordinerade insatser och införandet av komplicerade reserestriktioner med olika regler för olika länder har gjort det onödigt komplicerat att resa mellan olika länder.

    Turismen är en avgörande bransch för ekonomin i många europeiska länder. I Sverige är besöksnäringen en basnäring som fortsatt ska sysselsätta många, en bransch som är vägen in på arbetsmarknaden för många människor. Regeringarna i Europa är skyldiga besöksnäringen att samarbeta för att så snart det är möjligt med gemensamma regler öppna upp för resande och turism.

    När Sverige och Europa ska starta om kan besöksnäringens aktörer spela en viktig roll och med rätt stöd kan de det. Det kommer rädda jobb och göra så att nya jobb återigen växer fram. Med rätt insatser kan besöksnäringen trots allt gå en mycket positiv framtid till mötes.

    Anna Kron Boysen

    Debatt: Stötta besöksnäringen och samarbeta med våra nordiska grannar

    Anna är senior rådgivare hos kommunikationsbyrån Ehrenberg Sørensen Kommunikation och har sedan mer än 10 år tillbaka arbetat med kommunikation och PR för den Svenska besöksnäringen, bland annat på VisitSweden i Danmark.

    Detta är ett debattinlägg och åsikterna som framförs är författarnas egna. Eventuella kommentarer, repliker eller svarsinlägg som inkommer till Turismnytt kan komma att publiceras. Turismnytt förbehåller sig dock rätten att neka publicering utan motivering.
    • Text: Anna Kron Boysen
    • Foto: Inès d'Anselme/Unsplash
    Tweet
  • Flygtaxi, en del av Cabonline, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
    2025-07-11 01:52

    Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer

    Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.

  • I dagsläget är det SJ som kör nattågstrafiken. Enligt Trafikverket och Swedish Lapland Visitors Board är det ingen som i nuläget är bestämd att ta över efter december 2026.
    2025-07-11 01:47

    Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar

    I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.

  • Visita logga.
    2025-07-11 01:40

    Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni

    Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.

  • Äntligen är sommaren här och ute hos Höga Kusten besöksmål råder det stor aktivitet.
    2025-07-11 01:32

    Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar

    Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.

  • Till vänster Åsa Stanaway, näringslivsutvecklare, till höger Jessica Nilsson, näringslivskoordinator. De visar upp två Sala-cyklar.
    2025-07-11 01:28

    Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer

    Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.

  • Off Grid Fine Dining
    2025-07-07 05:48

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25

    Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet

  • Almedalen 2025 - Donners plats
    2025-07-07 05:05

    Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2

    Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...

  • Nu söker Destination Läckö-Kinnekulle två nya kollegor - en operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
    2025-07-07 00:58

    Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare

    Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.

  • Projektet Norrbottniska smakvägar – för en stärkt matdestination.
    2025-07-07 00:49

    Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer

    Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.

  • Genom bilder på boendemöjligheter vill kampanjen få fler att upptäcka livet i Katrineholm.
    2025-07-07 00:44

    Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen

    I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.

  • Veckans profil

    Madelaine Pettersson, Spritmuseum

    Madelaine Pettersson

    Spritmuseums kommersiella chef

    Om produktutveckling och att skapa ett levande museum

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 juni

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-07-05 01:33

      Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus

      Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...

    • 2025-07-07 05:48

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...

    • 2025-07-05 01:39

      The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall

      Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...

    • 2025-07-07 05:05

      Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2

      Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet