-
Debattartikel om Bromma flygplats – Utredningen gav inga nya besked
Snabbutredningen kring Bromma flygplats framtid har nu presenterats, men vi lever fortfarande i okunskap om hur regeringen i praktiken tänker sig organisera flygresandet i framtiden. Det är svårt att se på utredningen annat än som ett svar på den massiva kritik nedläggningsförslaget möttes av.
Utredningen talar fortsatt om att en nedläggning är möjlig om än med ett lägre tempo och att allt flyg i huvudstadsregionen kan samlas till Arlanda. Dock utan att det finns några realistiska planer för hur och när Arlanda i så fall ska byggas ut och hur marktransporterna till Arlanda ska kunna utvecklas.
Snabbutredningen måste ses som en politisk beställning och den gav delvis det svar regeringen önskade. Men utredningen väcker också kritiska frågor om hur i hela friden en nedläggning av Bromma ska genomföras i praktiken. Det framstår allt tydligare att Sverige hamnat i ett läge där ett litet parti som Miljöpartiet får styra i avgörande frågor som riskerar skada Sveriges utveckling för lång tid framåt. Att lägga ned fungerande infrastruktur som en flygplats i vår huvudstad är beslut som blir oåterkalleliga. Det är omöjligt att återskapa en flygplats i Stockholm om vi efter en tid skulle se att det vore angeläget. Vi anser det huvudlöst att ta sådana beslut baserade på kortsiktiga perspektiv som minskat resande under pandemin.
Fakta kvarstår att Bromma flygplats spelar en stor roll för att knyta ihop landets olika delar med huvudstaden. Placeringen av Bromma flygplats är en strategisk fördel för Sverige. Närheten till centrala Stockholm och den utbyggda kollektivtrafiken gör att det är smidigt och enkelt att resa till och från Bromma. Flygplatsen är viktig för näringslivet och för att upprätthålla centrala funktioner i riket med regering, riksdag och myndigheter. Närheten till universitetssjukhuset Karolinska talar också för Bromma. Det vore därför dumdristigt att lägga ned den fungerande infrastruktur som Bromma utgör. Låt i stället flygplatsen vara kvar och utvecklas i enlighet med den klimatomställning som pågår med full kraft inom flygbranschen.
Företagsgrupp redo att ta över flygplatsen
Om staten ändå vill lämna över ansvaret för Bromma står en grupp privata företag redo att ta över driften av flygplatsen. Det finns många som är övertygade att det går driva Bromma så att resenärerna får den service man vill ha och säkerställa fortsatt stabila flyglinjer till landets olika delar. Bromma flygplats står alltså inte och faller med om staten vill driva den eller inte – vi är redo att ta vid och kommer med glädje säkerställa att flyget kan fortsätta fungera för hela Sverige och låta den positiva teknikomvandlingen fortsätta som den redan gör.
Vi ser redan nu att resandet kommit i gång och reguljära flyglinjer återöppnas löpande när restriktionerna släpper. Det samhällsviktiga flyget till Bromma slog rekord i sommar och människors behov att mötas i affärer och privat kommer vara stort också imorgon. Det är inte omöjligt att vi ser en snabb återhämtning av globala flygresandet då människors reslust ökar och behovet att träffas privat och i affärer efter nedstängning och pandemi är stort.
Vårt förslag kvarstår. Ta inga förhastade beslut nu om en så viktig fråga som en flygplats i vår huvudstad. Kortsiktiga politiska beslut riskerar skada landet för lång tid framöver. Vi föreslår att det införs ett moratorium, en längre tid utan avgörande beslut, för Bromma flygplats i tio år. Vi vill att regering, riksdag och Stockholm stad ställer sig bakom moratoriet.
Låt Bromma flygplats fortsätta ha sin avgörande funktion i det svenska transportsystemet!
Wilhelm Wohlfahrt, Vd ACR Aviation Capacity Resources och företrädare för Bromma Airport Group
Jon Melkersson, Vd Air Leap Aviation
Johan Emmoth, Vd GrafAir
Detta är ett debattinlägg och åsikterna som framförs är författarnas egna. Eventuella kommentarer, repliker eller svarsinlägg som inkommer till Turismnytt kan komma att publiceras. Turismnytt förbehåller sig dock rätten att neka publicering utan motivering.
Läs fler artiklar om Bromma flygplats på Turismnytt
- Text: Wilhelm Wohlfahrt, Jon Melkersson,och Johan Emmoth
- Foto: Jakob Norrby
-
Parks and Resorts gör gemensam satsning med First Camp på Skara Sommarland
First Camp förvärvar campingverksamheten på Skara Sommarland och ingår ett långsiktigt samarbete med Parks and Resorts.
-
Swedish Lapland Visitors Boards nya sajt går mot strömmen – kan inte ses på mobilen
Swedish Lapland Visitors Boards valde att bara göra sin nya sajt Care for the Arctic tillgänglig om du använder webbläsaren på en dator.
-
Varberg möter framtidens besökare digitalt och stänger turistinformationen
Besöken till turistinformationen i Brunnsparken har minskat med omkring 80% de senaste 10 åren. En förflyttning görs till en starkare digital närvaro.
-
Skapa inspirerande bilder och illustrationer med AI-verktyget Midjourney
Upptäck kraften i det bildgenererande AI-verktyget Midjourney med Bianca Brandon-Cox i hennes nya blogginlägg för Turismnytt.
-
Liseberg vinner pris vid nöjesparkernas Oscar – THEA Classic Award
Vid en prisceremoni den 16:e Mars fick Liseberg ta emot en THEA Classic Award. Det är tredje gången i prisets 30-åriga historia.
-
Gigantisk donation till Rörstrand Museum i Lidköping
Rörstrand Museum har fått ett erbjudande om att ta emot en gåva som kommer komplettera en del i Lidköpings historia som porslinsstad.
-
Peab planerar en ny satsning i Bara tillsammans med Ästad Vingård och The National
Peab, Ästad Vingård och The National ingår ett gemensamt utvecklingsbolag med planer att utveckla en destination i Bara.
-
Scandic – vinnaren i svenska sömnmästerskapet har korats
Sveriges första rikstäckande sömnmästerskap som arrangerats av Scandic har lockat deltagare från hela landet. Vinnaren har nu korats.
-
Granö Beckasin blir en del av Svenska Turistföreningen
Nu ansluter Granö Beckasin, en framstående aktör inom ekoturism längs Umeälven, sig till Svenska Turistföreningen.
-
Nu inleds rivning- och saneringsarbeten på Liseberg Oceana
Nyligen färdigställde parken och NCC en plan för rivnings- och saneringsarbete på Liseberg Oceana efter branden.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Detta kan besöksnäringen lära sig från Kosta
Härom veckan fick jag (Marcus Ståhl) äran att föreläsa i Kosta på uppdrag av Smålands Turismnäring med Småland Tu...
-
Nya nöjeskryssaren Birka Gotland är helt rätt i tiden
Pandemi, inflation och en orolig omvärld är några exempel på faktorer som påverkat svenskarnas sätt att resa. Nu ...
-
En ny arktisk agenda – Care for the Arctic – it’s our home
Föreställ dig världens bästa plats. Tänk dig sedan att den är hotad Här, i den arktiska delen av Sverige, går kli...
-
Vad är på gång hos Kairos Future och hur kan det hjälpa er?
Vi på Turismnytt har frågat Kairos Future hur de kan hjälpa företag, organisationer och destinationer i besöksnär...
-
-
Gästbloggare
-