-
Destinationen Idre Himmelfjäll Årets varumärke 2022
Nystartade Idre Himmelfjäll är Årets varumärke i Dalarna 2022. Det stod klart på Stjärngalan den 26 januari, där Dalarnas Business jury utsåg en rad pristagare bland Dalarnas företagare.
Dalarnas Business utser Årets varumärke i Dalarna. Priset går till ett företag som under året har arbetat målmedvetet, strategiskt och framgångsrikt med sitt varumärke. Varumärket och varumärkesarbetet ska också vara dokumenterat och förankrat i företaget.
Fjälldestinationen öppnade för tre år sedan
Fjälldestinationen Idre Himmelfjäll öppnade för tre år sedan som Sveriges första nya satsning på en skidanläggning på över 30 års tid. Destinationen riktar sig till barnfamiljer som vill åka skidor i riktiga fjäll, i vintermiljö.
Hittills har cirka två miljarder kronor investerats i anläggningen av en rad parter inkluderat infrastruktur, boende, skidsystemet och annan service och nu planeras för ytterligare miljardsatsningar på boenden, ny skidåkning, infrastruktur och ett nytt centrum med bland annat skilodge med tillhörande service för planerad byggstart de närmaste fyra åren.
Priset kommer som grädde på moset
Denna vinter där många vinterdestinationer rapporterar en tillbakagång i bokningsläget så rapporterar Idre Himmelfjäll en ökning på 35 procent i omsättning under jul och nyårshelgen
”Vi har hela tiden följt vår vision och satsat friskt. Belöningen har varit att allt fler inte bara har hittat hit, investerat i nya boendet utan även återvänt som gäster. Vi har gång på gång slagit bokningsrekord, så även i år.” säger Torbjörn Wallin, VD för Idre Himmelfjäll. ”Det här priset kommer som grädde på moset och alla vi som jobbar med Idre Himmelfjäll är förstås oerhört stolta och ödmjukt tacksamma för denna utmärkelse!”
Nominering till utnämningen för Idre Himmelfjäll lyder:
”Fartfyllda äventyr genom slingrande fjällskog lockar många besökare till en unik upplevelse med inslag av både renar och samisk kultur. Med starkt fokus och hårt arbete har denna anläggning snabbt vuxit till en familjedröm där varumärket har etablerats och blivit välkänt. Genom en tydlig framtidsstrategi skapar ”Sveriges nyaste skidanläggning” fjällmagi.”
- Text: Idre Himmelfjäll
- Foto: Idre Himmelfjäll
-
Topp 5 populäraste plattformarna för drömboende i Åre
Var bokar vi helst våra Åre-äventyr? Här listar vi de fem mest populära bokningsplattformarna just nu
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering samt Konstateranden/Rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabordssamtal kring framtidens resande.
-
Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen
Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen. Trots detta är finansieringen av skötsel av lederna sårbar.
-
Svenska Möten tillgänglighetsanpassar sin webbplats
Svenska Möten fortsätter sitt hållbarhetsarbete och stärker sin position som en drivande kraft för ökad inkludering inom mötesbranschen.
-
Swedavia – tre nya flygplatser når högsta klimatcertifieringen
Visby Airport, Åre Östersund Airport och Kiruna Airport har nått Airport Carbon Accreditations nivå 5. Sju av tio Swedavia-flygplatser är certifierade på den högsta nivån.
-
Västkusten fortsatt i topp som campingdestination
Ny statistik visar att 6 kommuner på Västkusten finns med på topp 10-listan gällande antalet gästnätter på Sveriges campingplatser.
-
Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna
I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Det kan BirchStreet Systems hjälpa dig med.
-
Tinnar och torn – ny utomhusguidning på Kalmar Slott
För sommaren har Kalmar Slott tagit fram en ny guidad tur utanför slottet. Det gör att den dessutom passar bra för hundägare.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 25 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Hållbarhet/Tillgängl...
-
Pontus Frithiof lanserar Matmanifest – ny milstolpe i Hållbarhet 360
Pontus Group, ledd av restaurangentreprenören Pontus Frithiof, tar ytterligare ett stort kliv i ...
-
Visita – en viss ökning på hotellmarknaden i maj
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i maj med 2 procent samtidigt som hotellrumspriserna i genomsnitt minskad...
-
SM-veckan i Norrköping certifieras som hållbart evenemang
I tisdags den 24 juni fick kom de glada nyheterna att SM-veckan i Norrköping uppfyller kriterier...
-
-
Gästbloggare
-