-
Destinationsbolaget som blir kommunägt
Destination Uppsala AB tas över av Uppsala kommun och blir därför helägt av kommunen, det har beslutats av kommunstyrelsen.
I det tidigare bolaget var Regionförbundet Uppsala län, Uppsala universitet, Sveriges lantbruksuniversitet och det lokala näringslivet intressenter i bolaget.
”- Men Uppsala kommun har stått för hela basfinansieringen. Då tyckte vi att det är bäst att kommunen är ensamägare och det är alla överens om. Men tanken är att vi ska fortsätta att samarbeta i olika sammanhang för att locka flera besökare till Uppsala”, säger kommunalrådet Marlene Burwick (S) som också är ordförande i Destination Uppsalas styrelse.
Detta skall det ”nya” destinationsbolaget fokusera på
Det ”nya” uppdraget för destinationsbolaget är att se över turistbyråverksamheten och öka antalet besöksmål.En fysisk turistbyrå når bara de besökare som redan bestämt sig för att åka till Uppsala. Mer resurser bör läggas på digitala kanaler där många i dag själv söker information.
”- Tanken är inte att turistbyrån i Uppsala ska läggas ned. Vi ska se över hur verksamheten ska se ut på lång sikt och använda webben på ett så bra sätt som möjligt”, säger Marlene Burwick.
När det gäller att öka antalet besöksmål så kommer bolaget att arbeta med nyetableringar och utveckling av de befintliga besöksmålen.
De största besöksmålen i Uppsala
Fyrishov: 1 669 329 besökare
Uppsala Domkyrka: 630 000 besökare
Gamla Uppsala: 500 000 besökare
Läs också artiklarna:
Hotell öppnar nytt spa i Uppsala
Infopoints skall öka turistinformationen i Uppsala
Källa: Uppsala kommun, Destination Uppsala, Uppsala nya tidning
- Text: Maria Lindqvist
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
De har kommit ett steg längre i jakten på att förstå samhällsvärdet av evenemang genom att mäta mjuka värden i kronor och ören
-
Topp 5 populäraste plattformarna för drömboende i Åre
Var bokar vi helst våra Åre-äventyr? Här listar vi de fem mest populära bokningsplattformarna just nu
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering samt Konstateranden/Rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabordssamtal kring framtidens resande.
-
Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen
Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen. Trots detta är finansieringen av skötsel av lederna sårbar.
-
Svenska Möten tillgänglighetsanpassar sin webbplats
Svenska Möten fortsätter sitt hållbarhetsarbete och stärker sin position som en drivande kraft för ökad inkludering inom mötesbranschen.
-
Swedavia – tre nya flygplatser når högsta klimatcertifieringen
Visby Airport, Åre Östersund Airport och Kiruna Airport har nått Airport Carbon Accreditations nivå 5. Sju av tio Swedavia-flygplatser är certifierade på den högsta nivån.
-
Västkusten fortsatt i topp som campingdestination
Ny statistik visar att 6 kommuner på Västkusten finns med på topp 10-listan gällande antalet gästnätter på Sveriges campingplatser.
-
Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna
I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Det kan BirchStreet Systems hjälpa dig med.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
SM-veckan i Norrköping certifieras som hållbart evenemang
I tisdags den 24 juni fick kom de glada nyheterna att SM-veckan i Norrköping uppfyller kriterier...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna
I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Oavsett om du driver en ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
-
Gästbloggare
-