-
Destinationsdag i Göteborg med Stordalen, handelsinsikter och jubileum
Förra fredagen var det destinationsdag i Göteborg och Turismnytt var där.
Om Göteborg skall dubbla då måste Choice också göra det
Först ut var dagens dragplåster Petter Stordalen. Han var snabb att plocka upp det Stefan Gadd, presschef på Göteborg & Co, tog upp i inledningen nämligen att Göteborg skall dubbla turismen till 2030. Om Göteborg skall dubbla då måste också Nordic Choice göra det i Göteborg, lovade han. Han passade också på att bemöta den kritik som kommit från en debattör i göteborgsk media som kritiserat hotellkedjans expansion med att de faktiskt räknar med att anställa 15.000 personer de närmaste tre åren i Sverige och att ”bygga murar” är ingen betjänt av. Han lyfte också fram att tillit är viktigt både mellan människor och makthavare, och mellan offentligt och privat. Han menade också, inte helt oväntat, att det tänks sällan för stort men ofta för smått!
Som exempel på stora satsningar som inte hade blivit av utan tillit nämnde han Clarion Hotel Post. Petter hade aldrig gjort den stora satsningen utan det bemötande och den tillit han mött i kommunhuset i Göteborg och framför allt från Göran Johansson som då var Göteborgs ”starke man”.Stordalen ser Göteborg som en fantastisk evenemangsstad
Stordalen lyfte också fram vilken fantastisk evenemangsstad Göteborg är med, framför allt tack vare evenemangsstråket med Liseberg, Svenska Mässan och Scandinavium. Dock saknar han en riktigt stor inomhusarena. Avsaknaden av en sådan var enda skälet till att Choice flyttade sitt stora personalevent, VK, från Göteborg. Petter nämnde också VK som en viktig framgångsfaktor när det gäller att få och få behålla personal. Det skapar trivsel, samhörighet och gemenskap och bidrar till att hålla ner sjukfrånvaron vilket motiverar kostnaden på 20 miljoner (kommer att bli 60 miljoner framöver) som han menar därför snarare är en investering.
Masthuggskajen nytt stadsutvecklingsprojekt
Järntorget där destinationsdagen hölls och där nästa Choice-hotell skall byggas ligger i ena änden av det område som heter Masthuggskajen. Detta område skall nu omvandlas till en ny stadsdel med en mix av bostäder, arbetsplatser, handel, hotell, restauranger och kultur. Nu fick vi veta allt om hur man skall åstadkomma detta, bland annat skall man bygga ut hundra meter ut i älven.
Mobilen som nu är fjärrkontrollen till våra liv
Om handelns framtid fick vi många spännande spaningar från Martin Karlsson på Future Research. Han berättade om hur detaljhandeln kommer att förändras de närmaste tio åren och hur detta kommer att ta cityhandeln i Göteborg till nästa nivå. Benämningen ”den raplexa världen” på det vi upplever nu kändes väldigt träffande och relevant, för visst känns utvecklingen både snabb (rapid) och komplex? Den stora omvälvande förändringen kom när iPhone lanserades och kom i var mans hand. Om 1900-talet var bilens århundrade kommer 2000-talet bli mobilens. Mobilen som nu är fjärrkontrollen till våra liv, som Martin så träffande uttryckte det.
Handel/retail finns överallt
När det gäller handeln så går vi mot ett tillstånd där det inte är antingen näthandel eller fysisk handel utan både-och. Man börjar nu se att när en fysisk butik öppnar går trafiken till motsvarande webbutik upp. Fysisk butik och e-handel stöttar alltså varandra. För den nya generationen, Gen Z, är det ingen skillnad på det fysiska och digitala. Man ser också alltfler gränsöverskridande samarbeten mellan aktörer inom olika områden, som Daniel Wellington och Klarna som öppnat en pop-up-butik, Snapchat och Amazon som möjliggör att direkt köpa skorna man såg på snapchatbilden och Instagram som gör det helt sömlöst att gå från tips till köp. Det gör att antalet points-of-sales ökar. Nu är det inte bara antingen webbutik eller fysisk butik. Handel/retail finns överallt.
Upplevelser blir viktigare än prylar
Hållbarhet och delningsekonomi förändrar också bilden radikalt. Upplevelser blir viktigare än prylar. H&M börjar hyra ut kläder. Ett koncept där man prenumererar på parfym finns redan och begrepp som NOwnership har poppat upp. Eftersom den digitala tekniken ännu inte helt kan återskapa alla aspekter av en produkt, som känslan, finns det fortfarande ett behov av butiker och showrooms men också mer kreativa koncept. Ett sådant är The Dreamery i New York som gått från att sälja sängar till att ”sälja sömn”… Man köper helt enkelt en timmes sömn/avkoppling, eller två, samtidigt som man får provat en ny säng. Lämpligt nog ligger detta i ett område med, bland annat, många kontor fyllda av hårt arbetande konsulter.
Stadskärnan kan få en renässans
Intressant att notera är också att lågprishandeln fortfarande rullar ut nya butiker och expanderar. Ett exempel på det är Dollar Store. Handelsplatser förändras också och har inte lika lätt att locka kunderna till stadens utkanter och måste då locka med mer event och interaktivitet. Faktum kvarstår dock att 90% av handeln sker i fysiska butiker så den fysiska handeln är inte död och stadskärnan kan få en renässans. Hur den kommer att förändras ser ni på bilden nedan.
Mat och konst som besöksanledningar
Vi fick under förmiddagen också lite kort träffa Martin Moses, vinnare av Årets Kock, som verkar i Göteborg och vi fick höra om Dagens Nyheter som satsar i Göteborg. Vi fick också höra om konst som en besöksanledning och ett konstprojekt, som Vasakronan stöttar, där man upplåter ett stort antal portar på sina fastigheter för olika konstnärer att skapa konst som då blir tillgänglig för alla.
Tillväxtverket erbjuder är kunskap, nätverk och finansiering
Gunilla Nordlöf, Tillväxtverkets generaldirektör, berättade om vad de gör för besöksnäringen och kunde inte låta bli att börja med att säga att hon blivit inspirerad av Petter Stordalen att ordna en personalkonferens som hans VK! Dock har kanske verket inte riktigt samma förutsättningar och mandat… Tillväxtverket skall stötta den här branschen, liksom många andra branscher, och skall hålla ihop och facilitera. Framför allt skall man stötta de små (av Sveriges 1,2 miljoner företag är 99,9% små eller medelstora och 96% har under tio anställda). Det man erbjuder är kunskap, nätverk och finansiering.
Besöksnäringen ska utvecklas på ett långsiktigt hållbart sätt
I statistiken ser man att gästnätterna ökar, särskilt i storstäderna, men man får inte ställa stad och land mot varandra. Man måste skapa och lyfta fram attraktiva miljöer och starka destinationer i hela landet som attraherar besökare men också boende. Om vi skall utveckla besöksnäringen på ett långsiktigt hållbart sätt som attraherar den globala resenären så krävs det samverkan. Här kan Tillväxtverket vara en samlande kraft. Det krävs en kraftsamling på både nationella, regionala och lokala mål. Tillväxtverket ger också input till regeringens besöksnäringsstrategi.
Turismnytt kommer framöver att berätta mer om Tillväxtverket och vad de gör .
Göteborgs 400-årsjubileum
Om två år firas Göteborgs 400-årsjubileum och om det fick vi höra mer av Jessica Segerlund, Älvstranden utveckling, och Mia Samuelsson från Göteborg & Co. Man bygger bland annat en jubileumspark i Frihamnen, där bland annat alla bananer som kom till Sverige en gång i tiden lastades av fartygen. Här har man bland annat tagit fasta på den badkultur som finns i staden. Bastun som man började med har blivit vida uppmärksammad och nu skapar man också en badstrand och ett bassängbad som är som ett gigantiskt badkar som flyter i älven. Detta eftersom vattenkvaliteten fortfarande är en utmaning. Planen är dock att pumpa upp det rena havsvatten som pressas in längs botten under det (ännu inte lika rena) sötvatten som kommer från uppströms. Detta kan då skapa en lokal badmiljö som blir attraktiv.
När det gäller jubileumsfirandet så kommer det att pågå hela 2021 men höjdpunkten är jubileumshelgen med start 4 juni. Tanken är också att jubileet skall leva kvar länge efter det.Det finns något unikt med Göteborg
Avslutningsvis fick vi höra Peter Grönberg, ny VD på Göteborg & Co, berätta om sina första hundra dagar och han började med att konstatera att det händer mycket i Göteborg nu. Man har kommunen bakom sig och de är eniga om man ska satsa på turismen. Göteborg skall också göra saker tillsammans med Stockholm och Malmö och ge sina bidrag till besöksnäringsstrategierna.
Peter Grönberg lyfte också fram att det finns utmaningar och ska man fördubbla turismen i Göteborg måste ske på ett hållbart sätt. Man måste lyssna och förstå ägare, partners och stadens invånare, men samverkan är nyckeln. Han menade att vi måste vara kollektivt intelligenta och man kanske inte alltid måste vara överens, men prata med varandra och lyssna. Det är viktigt att visionera för att visa Göteborgarna vad alla byggnationer skall resultera i.Det finns en stor uthållighet i besöksnäringen i Göteborg och man har ökat 28 år i rad! Det finns något unikt med Göteborg. Göteborg & Co har skapat en samverkansplattform som gör det enkelt för en event-/evenemangsarrangör att skapa sitt evenemang. Det är en del i varför man har lyckats så bra och har förutsättningar att göra det framöver också.
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Jakob Norrby
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Sala flyttades då från Gruvb...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
-
Gästbloggare
-