-
Det har varit en bra säsong för Göta kanal i år
Göta kanal sammanfattar årets säsong med ett ökat antal fritidsbåtar, fler passagerarbåtar i trafik och ett breddat utbud av aktiviteter längs kanalen. Utbudet av evenemang och upplevelser har lockat publik, både på vattnet och land.
Landbaserade aktiviteter och evenemang
Årets säsong har kännetecknats av en ökning i antalet fritidsbåtar som har valt att besöka Göta kanal.
”Vi ser ett fortsatt stort intresse från båtägare att använda kanalen som ett resmål för unika upplevelser. Samtidigt har passagerartrafiken ökat då fler passagerarbåtar trafikerat kanalen. Det möjliggör för fler besökare att ta del av vår historiska farled.” Säger Roger Altsäter, VD på AB Göta kanalbolag.
Utöver båttrafiken har utbudet på land breddats. Med fler guidade turer, cykelupplevelser, samt nya evenemang och kulturella aktiviteter stärks Göta kanals position som en attraktiv destination. Även för den stora grupp som vill upptäcka kanalen utan båt.
Utveckling av Göta kanal som året runt-destination
”Vi ser ett stort värde i att bredda vårt erbjudande för att möta den växande efterfrågan från såväl båtägare som andra besökare.” Fortsätter Roger. ”Även om den stora mängden gäster kommer under sommaren så är vi en året-runt-destination där kombinationen av historia, natur och aktiviteter skapar en unik upplevelse för alla åldrar. Förutom båtlivet fortsätter vi att bredda vårt utbud av landaktiviteter, vilket gör Göta kanal till en tillgänglig och mångsidig destination. Cykling, vandring och guidade turer har lockat fler besökare än tidigare. Våra historiska slussar och det natursköna landskapet har fortsatt att vara en stor dragkraft. Både för dagsturister och de som valt att stanna längre i boenden längs kanalen.”
Planen är att fortsätta investera i infrastrukturen och utvecklingen av erbjudanden. Detta för att möta efterfrågan och stärka konkurrenskraften inför kommande säsonger. Göta kanal ska vara en plats för både avkoppling och äventyr – en plats där historia och natur möts.
Här kan ni läsa mer om Göta kanal på Turismnytt.
- Text: Göta kanalbolag
- Foto: Göta kanalbolag
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter.
-
Boule-VM 2027 kommer till Göteborg och Scandinavium
Boule-VM kommer att avgöras i Göteborg den 2–5 september 2027. På Scandinavium kommer atleterna att tävla om världsmästartitlarna.
-
Pontus Frithiof at Bro Hof har öppnat – ny gastronomisk destination
Den nya restaurangen Pontus Frithiof at Bro Hof erbjuder en unik matupplevelse. Förstärkt med en ny destination för event.
-
Daftö Resort – sommarjobbande unga kompletteras av pensionärer
För att komplettera ungdomarnas insatser under sommaren söker Daftö Resort pigga seniorer. De vill skapa en inkluderande arbetsplats.
-
Skaraborg som konstdestination – 5 stora nyheter i sommar
I sommar blomstrar Skaraborg med fem nyskapande konstupplevelser. I form av tre nya besöksmål, en designikon och ett jubileum.
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 syns det att exportvärdet för Resor överstiger export av exempelvis järn eller malm.
-
Sporterna under SM-veckan 2025 i Norrköping – dag för dag
Nu släpps idrotternas tävlingsdagar och arenor till SM-veckan den 24–29 juni i Norrköping. Alla är välkomna till folkfesten.
-
Visita – Kent vände hotellmarknaden i mars
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i mars med drygt 3 procent jämfört med samma månad förra året, enligt data från Visita.
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar meddelar att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har startat. Totalt skapas 11 hektar ny pistyta.
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – hit vill utländska turister helst resa i Sverige
Statligt ägda marknadsföringsbolaget Visit Swedens senaste, stora målgruppsanalys av potentiella Sverigebesökare ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Möten och Event, Mus...
-
Hotel Tylösand och SAS i nytt samarbete – lanserar spapaket
Ett av Sveriges mest ikoniska spahotell, Hotel Tylösand, går nu samman med flygbolaget S...
-
Sala 400 år – nominerat till två prestigefyllda priser i Gyllene Hjulet
Den 23 april är det Gyllene Hjulet-gala och Sala 400 år är nominerat i två kategorier: Årets hållbara eve...
-
-
Gästbloggare
-