-
Detta beror ökningen av utländska gästnätter på
De utländska gästnätterna ökar i Sverige. Vad är orsakerna till det?
Visit Sweden berättar att Sveriges upplevelseutbud blir allt mer känt internationellt och att detta är ett resultat av organisationens långsiktiga arbete men också att företagen har blivit bättre på att paketera upplevelser och att tillgängligheten har ökat.
Visit Sweden rapporterar en ökning av antal gästnätter med 8% och konstaterade att det slogs rekord för säsongen.
Enligt SCB och Tillväxtverket så var antalet gästnätter cirka 4 miljoner under januarimaj 2015. De utländska turisterna spenderar cirka 200 miljarder kronor
Vilka är det då som besöker Sverige?
Norrmän och danskar står för den största delen. Sen kommer tyskarna och britterna
Fakta Visit Swedens verksamhet:
- genomför internationella marknadsföringskampanjer tillsammans med besöksnäringen på 12 prioriterade marknader. Just nu pågår till exempel Sverigekampanjen Swedish Moments i Norge, Danmark, Tyskland och Nederländerna.
- Just nu breddas marknadsföringen av Sverige tillsammans med svensk besöksnäring genom att satsa mer på kampanjer i Norge och Finland för att få fler endagsresenärer att övernatta, samt på fler aktiviteter i Kina och pilotmarknaden Indien.
Procentuell förändring januari-maj 2015 jämfört med januari-maj 2014,
på VisitSwedens prioriterade utlandsmarknader
(Gäller övernattningar på hotell, stugbyar, vandrarhem, campingplatser och förmedlade privata stugor och lägenheter)Norge +5,3 %
Danmark +8,1 %
Finland +5,9 %
Tyskland +5,7 %
Nederländerna +11,6 %
Storbritannien +11,0 %
Ryssland -32,3 %
Spanien +1,4 %
Frankrike -0,3 %
Italien +5,0 %
Kina +12,9 %
USA -7,7 %
Utlandet totalt +8,4 %* Avser övernattningar på kommersiella boendeanläggningar, dvs hotell, stugbyar, vandrarhem, campingplatser och förmedlade privata stugor och lägenheter.
Källa:Visit Sweden, SCB, Tillväxtverket
- Text: Maria Lindqvist
-
RNBT – nätverket är nu fulltaligt och täcker hela Sverige
Regionala Nätverket för besöksnäring och Turism (RNBT) meddelar med stor glädje att samtliga Sveriges regioner är nu representeras.
-
Ironman Kalmar 2025 är fullbokat – totalt 2 850 atleter
Nu är alla startplatser bokade till Ironman Kalmar 2025, som äger rum den 16 augusti. Antalet internationella deltagare är rekordhögt.
-
Visit Dalarna tilldelas internationellt guld för klusterarbete
Visit Dalarna har lyckats uppnå ESCA guld. Inom branschkod besöksnäring är destinationsbolaget den enda i världen med guldcertifiering.
-
Guideutbildning för snöskoter bidrar till tryggare skotersafari
Ett fokus inom BOHST har varit att höja kompetensen bland snöskoterguider via utbildning. Det skapar en säkrare skotersafari.
-
Hjortviken Country Club öppnar hotell utan TV på rummen
Nu öppnar ESS Group nya destination Hjortviken upp dörrarna till en värld utan TV-apparater på hotellrummen.
-
Visita – ökad efterfrågan på hotellrum i december
Efter månader där efterfrågan minskade på hotellrum i Sverige ökade den i december, trots fler klämdagar än normalt, enligt Visita.
-
Stockholm bland världens topp-destinationer 2025
Med erbjudande om både skärgård och stadspuls har Stockholm etablerat sig som en av världens mest eftertraktade resmål 2025.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Mest om Boende, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang, Museer/utställningar samt Konstateranden/Beslut/Rapporter
-
Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum
Nu byter personalen på Nationalmuseum sina jackor. I ett samarbete med Beskow von Post får kläder nytt liv genom ett cirkulärt koncept.
-
Vy Norge lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö
Vy tar ytterligare ett steg i sin satsning på internationell trafik och lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö i sommar.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan ganska jämnt fördelat på många kategorier så...
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser, en direkt konsekvens av en utmanande ekon...
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag har glädjen att presentera Thérèse Liljeqvist som ny verkställande direktör för Artipe...
-
Vrak – Museum of wrecks i samarbete med The museum of World War II i Gdansk
I samband med ett kundevent i Gdansk i maj 2024 hade Marknadsutvecklare Annika Torstenson från Vrak ̵...
-
-
Gästbloggare
-