-
Digital besöksboom hos Sveriges museer under 2020
De fysiska besöken till våra museum i Sverige har rasat med över 50 procent under 2020. Samtidigt har hela 216 miljoner digitala besök gjorts i deras utbud online.
Den digitala totalsiffran redovisas nu för första gången i Sveriges Museers rapport som handlar om museibesöken 2020.
”Färre har kunnat gå på museum under förra året även när de har varit öppna. Å andra sidan har många vittnat om dem som en trygg plats under pandemin. Museerna har en viktig samhällsbärande funktion och de digitala besöken har verkligen visat att vi behöver kulturen mer än någonsin.” Säger Jeanette Gustafsdotter, generalsekreterare för Sverige Museer.
En digital besöksboom
Riksförbundet Sveriges Museer presenterar nu en rapport med museernas besökssiffror för fjolåret. Rapporten bygger på svar från 124 museer som tillsammans haft 8,4 miljoner besök, fysiskt på plats. Det motsvarar endast 46 procent av museibesöken 2019.
Enligt rapporten har de flesta av dem haft en anpassad publik verksamhet och begränsat öppethållande eller helt stängt delar av året på grund av pandemin som härjar. Samtidigt har det visat sig att det digitala utbudet från museerna har dragit in hela 216,1 miljoner besök under året. Detta enligt en sammanställning som är gjord för första gången.
”Det här visar på museernas dragningskraft och behovet av deras utbud även digitalt. Vi visste att museum har förstärkt utbudet på nätet, men nu vet vi också att publiken hittat dit.” Säger Jeanette Gustafsdotter.
Läs hela rapporten på deras hemsida här.
Översikt digitala besök för museum
Här redovisas ett antal nyckeltal för olika kanaler där man kan ta del av innehåll från museum.
*Här åsyftas eget redaktionellt material med kunskap och bilder som de publicerar via Wikipedia- Text: Sveriges Museer
- Foto: Sveriges Museer
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
-
Gästbloggare
-