onsdag 3 december 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan
    • Destination Jönköping lanserar julkalender som berättar historia
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025
    • Destination Jönköping – ambassadörer för möten och evenemang hyllas
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025
    • +Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25
    • Stockholm söker en projektledare kompetensförsörjning och internationell talangattraktion
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 33 -25
    • Projektledare möte och kongresser sökes till Helsingborg Arena
    • Stark efterfrågan – SkiStar rekryterar tusentals nya medarbetare
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • digitalisering
    2017-12-12 14:00

    Digitala fotspår kan hjälpa till att utveckla besöksnäringen

    Destination Halland har i samarbete med turismforskningsinstitutet ETOUR genomfört ett forskningsprojekt. I projektet har man kartlagt de halländska besökarnas digitala fotspår.

    Syftet: att utveckla besöksnäringen

    I projektet har man att tittat på turisternas digitala fotspår.

     

    Digitala fotspår kan hjälpa till att utveckla besöksnäringen

    Anna Bengtssson,                  Region Halland
    Foto: Region Halland

    ”- Där har vi t ex samlat data för att kunna se vilka ämnen man pratar om i sociala kanaler samt vad som lockar besökaren till Halland”, säger Anna Bengtsson, utvecklingsledare på Destination Halland.

    Ju bättre varje enskild aktör inom turistnäringen blir på att ta emot sina gäster, desto mer attraktivt blir Halland som turistmål. Som ett steg för att uppnå detta har Destination Halland medverkat i ett forskningsprojekt. Syftet med projektet var att ge besöksnäringens aktörer ökad kunskap om gästens beteende och behov.

    ”- Många aktörer har inte möjlighet att på egen hand samla in och analysera stora mängder gästdata, men de allra flesta skulle vara betjänta av den typen av information och analyser för att utveckla sin verksamhet. Därför har vi på Destination Halland stått bakom det här projektet”, säger Anna Bengtsson.

    Så har forskningen genomförts

    Inom forskningsprojektet har ett business intelligence system med stor kunskap om den halländska gästen utvecklats. I praktiken består systemet av en prototyp med en datamodell, ett datalager och ett web-interface. Dessa kan användas för analys och utveckling.

    Data om turisterna har samlats in från följande källor:

    • SCB:s gästnattsstatistik.
    • Destinationernas (kommunernas) hemsidor, där man ser hur gästen har rört sig.
    • Gästundersökningar, där gästen besvarat frågor om besöket i webbaserade enkäter.
    • Sociala medier, där man kan se vilka betyg och kommentarer gästen lämnat.

     

    Med hjälp av systemet kan Region Halland:

    • genomföra gästundersökningar
    • se hur gästnattsstatistiken ser ut
    • se vad för typ av innehåll som gästerna lämnar i sociala medier
    • se vilka typer av webbsidor som gästen använder.

     

    ”- Redan nu har vi exempelvis kunnat se att sidor som innehåller någon typ av naturaktivitet, så som fiske och vandring, är populära sidor som många gäster besöker”, säger Anna Bengtsson.

    Men den största vinsten för regionen, menar Anna Bengtsson, är i form av kunskap om nya arbetssätt och metoder:

    ”- Under projektets gång har vi fått tillgång till forskningsbaserad kunskap. Fokus i projektet har varit att etablera strukturer och processer för att arbeta med statistik och data för att använda i destinationsutveckling och här tar vi med oss massor av ny kunskap”, berättar Anna Bengtsson.

    Ett ovanligt forskningsprojekt

    Inom besöksnäringen finns historiskt en svag koppling till forskning om man jämför med exempelvis bilindustrin och livsmedelsindustrin. Därför är detta ett ovanligt projekt där företag, offentlig verksamhet och akademi samarbetar. Det är Region Halland som drivit projektet men destinationerna Kungsbacka, Varberg, Falkenberg, Halmstad, Hylte och Laholm har alla varit delaktiga i processen.

    Digitala fotspår kan hjälpa till att utveckla besöksnäringen

    Maria Lexhagen, ETOUR
    Foto: ETOUR

    ”- Att ha forskning i ett projekt som det här innebär att vi kan komma framåt med innovationer, i det här fallet business intelligence för destinationsutveckling”, säger Maria Lexhagen, universitetslektor och forskningscenterledare på ETOUR.

    ”- Fördelen med behovsanpassad forskning är att man får en direkt feedback. Det finns ett identifierat tydligt mål med forskningen och det som kommer fram är omedelbart relevant. Det är också fördelaktigt att få jobba med en så stor region som Halland. Vi får en stor testbädd och tillgång till många nivåer och ingångar som är erfarenhetsbaserade istället för enbart teoretiska”, säger Maria Lexhagen.

    Nu är ETOURs del i projektet över men Destination Halland driver det vidare.

    ”- Under nästa år ska vi börja använda underlaget och den nya kunskapen för att utveckla Halland som besöksmål”, säger Anna Bengtsson.

     

    Källa och text: Destination Halland

     

    • Text: Maria Lindqvist
    • Foto: Region Halland
    Tweet
  • Invite och Visit blir partners
    2025-12-03 06:44

    Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan

    Samarbetet skapar ett ekosystem som stärker både verksamheters effektivitet och gästernas upplevelse

  • Den 1 december lanserar Destination Jönköping julkalendern ”24 Ping till jul”.
    2025-12-01 23:00

    Destination Jönköping lanserar julkalender som berättar historia

    Den 1 december lanserar Destination Jönköping julkalendern ”24 Ping till jul”, en micropodd med historiska berättelser om Jönköping.

  • Siljan Geopark Styggforsen - besöksnäring
    2025-12-01 06:05

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025

    Mest under Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet samt Nöjesparker och upplevelseföretag/skidanläggningar

  • Evenemangs- och mötesambassadörer i Jönköping kommun 2025.
    2025-11-30 23:18

    Destination Jönköping – ambassadörer för möten och evenemang hyllas

    Den 26 november samlade Destination Jönköping lokala mötes- och evenemangsambassadörer på Länsresidenset.

  • Västerbottens besöksnäringsdagar Sveriges bäst bevarade hemlighet - Västerbotten
    2025-11-30 21:40

    Västerbottens besöksnäringsdagar 2025, del 2

    Den utlovade andra delen av rapporten från Västerbottens besöksnäringsdagar i början av oktober

  • Flygbild Kalmar Slott
    2025-11-30 13:12

    Städer och kustområden lockar mest – Kalmar har det viktigaste för semesterresan

    Kalmar får höga betyg genom hela undersökningen Resa i Sverige och många kan också tänka sig att rekommendera Kalmar till andra

  • Iskonstnärerna är en dokumentärserie i fyra delar som skildrar skapandet av det 35:e ishotellet i Jukkasjärvi.
    2025-11-29 20:07

    Icehotel – följ med bakom kulisserna I SVT:s Iskonstnärerna

    Iskonstnärerna är en dokumentärserie i fyra delar som skildrar skapandet av det 35:e ishotellet i Jukkasjärvi.

  • Bygdespelet Höga Kusten
    2025-11-29 18:56

    Sista sommaren med Tomas Ledins Bygdespel – en oförglömlig final i Höga Kusten

    Den 2 juli 2026 öppnar portarna till Höga Kusten Friluftsteater i Lövvik där Tomas Ledins Bygdespel för en tredje och avslutande sommarsäsong

  • Turismräkenskaperna 2024
    2025-11-29 12:19

    Turismräkenskaperna – Turister konsumerade mer i Sverige 2024

    Turismens effekter på Sveriges ekonomi ökade 2024 i jämförelse med året innan

  • Hamlet återvänder som en helt elektrisk färja – en ny milstolpe för den gröna korridoren som Öresundslinjen vill skapa.
    2025-11-28 21:01

    Öresundslinjen vill skapa en grön korridor

    Med konvertering av färjor till batteridrift fortsätter Öresundslinjen ambitionen att skapa en grön korridor mellan Sverige och Danmark.

  • Veckans profil

    Joel Salo, Utvecklingschef på r360

    Joel Salo

    Utvecklingschef på r360

    Snart är det vinter och fjälldestinationerna förbereder sig inför öppning. Det gör även r360 Resorts Systems, som systemleverantör till fjälldestinationerna

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet

    • Inspelat webbinarium: Visit Sweden 2026

    • Inspelat webbinarium: Kunskap och analys inom måltidsturism

    • Anmäl dig till Swedish Workshop Kiruna 2026

  • Visit Sweden delar kunskaper

    • Visit Sweden hjälper dig förstå framtidens besökare

    • Från synlighet till lönsamhet – så bygger du en digital närvaro som säljer

    • Visa fler inlägg från Visit Sweden

  • Händelser i branschen

    • Besöksnäring på agendan
      2025-12-03
      • Stockholm
      • skr.se/skr/tjanster/evenemang/hittaevenemang/kalenderhandelser/besoksnaringpaagendan2025.91040.html
    • FFCR (Fastfood & Café & Restaurant Expo) 28-29 januari
      2026-01-28
      • Stockholm (Kista)
      • www.ffcr-stockholm.com/
    • Regional kunskapsdag för turism- och besöksnäring i Örebro län
      2026-01-28
      • Grythyttan
      • orta.regionorebrolan.se/sv/tillsammans-skapar-vi-fler-besoksanledningar/regional-kunskapsdag-for-turism--och-besoksnaringen-i-orebro-lan/
    • Global Revenue Forum
      2026-01-29
      • Stockholm
    • Destination Jönköping – Destinationsdagen 2026 – Save the date
      2026-03-05
      • Jönköping
    • Ö – och Skärgårdsriksdagen – Save the date
      2026-03-18
      • ??
    • Svenska Destinationsdagarna 2026 19-20 mars 2026
      2026-03-19
      • Norrköping
      • norrkoping/inbjudan-destinationsdagarna-2026
    • Busstorget 16-17 april
      2026-04-16
      • Halmstad (Tylösand)
      • nmevents.se/busstorget/
    • Swedish Workshop i Kiruna 21-22 april
      2026-04-21
      • Kiruna
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-11-24 22:20

      Biancas Trendrapport 2026 – Måltidsturismens stora genombrottsår

      Bianca Brandon-Cox siar om framtiden… Observera: Detta är ett önskat framtida scenario base...

    • 2025-11-24 05:34

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 2025

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Evenemang, Hå...

    • 2025-11-28 00:03

      Sänkt moms på livsmedel – Hur hanterar och redovisar man det

      En tillfällig sänkning livsmedelsmomsen påverkar både prissättning och erbjudanden Regeringen fö...

    • 2025-11-28 20:01

      Norrköping blir Vinterköping igen – här är årets program

      Snart är det första advent och Industrilandskapet i Norrköping kommer återigen vinterpyntas och fyllas med roliga...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      När jag föreläser om naturturism brukar jag prata om hur man lyckas. Men nu delar jag med mig av vad som inte fungerat.

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Under årets Exportdag med STUA pratade jag om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attrakt...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Jag är utbildad fjälledare, med två år på Turistsportlinjen i Kiruna. 25 veckoprojekt i fält, karta, kompass, bivack, turer i alla väder. Ja...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, AI-verktyg, trender och hållbara måltidskoncept

      Fyra dagar i smakens och stolthetens tecken! Under två dagar i Trondheim och två dagar på Hitra och Frøya fick jag (Bianca ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet