-
Digitala fotspår kan hjälpa till att utveckla besöksnäringen
Destination Halland har i samarbete med turismforskningsinstitutet ETOUR genomfört ett forskningsprojekt. I projektet har man kartlagt de halländska besökarnas digitala fotspår.
Syftet: att utveckla besöksnäringen
I projektet har man att tittat på turisternas digitala fotspår.
”- Där har vi t ex samlat data för att kunna se vilka ämnen man pratar om i sociala kanaler samt vad som lockar besökaren till Halland”, säger Anna Bengtsson, utvecklingsledare på Destination Halland.
Ju bättre varje enskild aktör inom turistnäringen blir på att ta emot sina gäster, desto mer attraktivt blir Halland som turistmål. Som ett steg för att uppnå detta har Destination Halland medverkat i ett forskningsprojekt. Syftet med projektet var att ge besöksnäringens aktörer ökad kunskap om gästens beteende och behov.
”- Många aktörer har inte möjlighet att på egen hand samla in och analysera stora mängder gästdata, men de allra flesta skulle vara betjänta av den typen av information och analyser för att utveckla sin verksamhet. Därför har vi på Destination Halland stått bakom det här projektet”, säger Anna Bengtsson.
Så har forskningen genomförts
Inom forskningsprojektet har ett business intelligence system med stor kunskap om den halländska gästen utvecklats. I praktiken består systemet av en prototyp med en datamodell, ett datalager och ett web-interface. Dessa kan användas för analys och utveckling.
Data om turisterna har samlats in från följande källor:
- SCB:s gästnattsstatistik.
- Destinationernas (kommunernas) hemsidor, där man ser hur gästen har rört sig.
- Gästundersökningar, där gästen besvarat frågor om besöket i webbaserade enkäter.
- Sociala medier, där man kan se vilka betyg och kommentarer gästen lämnat.
Med hjälp av systemet kan Region Halland:
- genomföra gästundersökningar
- se hur gästnattsstatistiken ser ut
- se vad för typ av innehåll som gästerna lämnar i sociala medier
- se vilka typer av webbsidor som gästen använder.
”- Redan nu har vi exempelvis kunnat se att sidor som innehåller någon typ av naturaktivitet, så som fiske och vandring, är populära sidor som många gäster besöker”, säger Anna Bengtsson.
Men den största vinsten för regionen, menar Anna Bengtsson, är i form av kunskap om nya arbetssätt och metoder:
”- Under projektets gång har vi fått tillgång till forskningsbaserad kunskap. Fokus i projektet har varit att etablera strukturer och processer för att arbeta med statistik och data för att använda i destinationsutveckling och här tar vi med oss massor av ny kunskap”, berättar Anna Bengtsson.
Ett ovanligt forskningsprojekt
Inom besöksnäringen finns historiskt en svag koppling till forskning om man jämför med exempelvis bilindustrin och livsmedelsindustrin. Därför är detta ett ovanligt projekt där företag, offentlig verksamhet och akademi samarbetar. Det är Region Halland som drivit projektet men destinationerna Kungsbacka, Varberg, Falkenberg, Halmstad, Hylte och Laholm har alla varit delaktiga i processen.
”- Att ha forskning i ett projekt som det här innebär att vi kan komma framåt med innovationer, i det här fallet business intelligence för destinationsutveckling”, säger Maria Lexhagen, universitetslektor och forskningscenterledare på ETOUR.
”- Fördelen med behovsanpassad forskning är att man får en direkt feedback. Det finns ett identifierat tydligt mål med forskningen och det som kommer fram är omedelbart relevant. Det är också fördelaktigt att få jobba med en så stor region som Halland. Vi får en stor testbädd och tillgång till många nivåer och ingångar som är erfarenhetsbaserade istället för enbart teoretiska”, säger Maria Lexhagen.
Nu är ETOURs del i projektet över men Destination Halland driver det vidare.
”- Under nästa år ska vi börja använda underlaget och den nya kunskapen för att utveckla Halland som besöksmål”, säger Anna Bengtsson.
Källa och text: Destination Halland
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Region Halland
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 51 2025
Mest under Destination, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Visit Sweden har svaret: Hetast just nu – Midsommar (och jul…)
Visit Sweden har listat vilka sidor på sin globala sajt visitsweden.com som just nu har flest besökare
-
Svensk Handel: Husdjur, lego och tid tillsammans – det här önskar sig svenskarna i julklapp
Svensk Handel kan med nya siffror visa vad såväl barn som vuxna helst vill se under granen
-
Norrköping lättare att boka nästa år och Halmstad är redan igång
Plattformen GoTo HUB som redan används av flera destinationer blir nu också tillgänglig i Norrköping
-
Transportstyrelsen: Tåget lockar allt fler – men viktiga utmaningar kvarstår
Hela 7 av 10 personer har rest med tåg under det senaste året, punktlighet och biljettpris är utmaningar
-
Best Western Hedåsen i Sandviken utses till Skandinaviens bästa hotell inom BWH Hotels
Av 179 hotell i Skandinavien är det Best Western Hedåsen i Sandviken som vinner Hotel of the Year 2024
-
Chalmers: Kondensstrimmor från flyg spelar stor roll för klimatet
Det går dock att minska klimatpåverkan genom att optimera flygrutterna
-
Tänndalen tar nya steg i omställningen till eldrift i fjällmiljön
Tänndalens Fjällanläggning testar, som en av de första anläggningarna i världen, en eldriven pistmaskin.
-
Liseberg lägger till en helt ny säsong – har Kaninlandet öppet hela vintern
Liseberg tar nu ett viktigt steg och öppnar Kaninlandet varje helg under vintern
-
Skärgårdstrafik tillbaka i Nyköping under sommaren 2026
Under sommaren 2026 blir det återigen möjligt att åka med passagerarbåt ut i Nyköpings skärgård
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Liseberg lägger till en helt ny säsong – har Kaninlandet öppet hela vintern
Under våren 2024 testade Liseberg för första gången att ha Kaninlandet öppet när övriga parken var stängd...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 51 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Evenemang och...
-
Norrköping lättare att boka nästa år och Halmstad är redan igång
Norrköping blir först ut i Östergötland med ett nytt stöd för besöksnäringen! Plattformen gör det lättare...
-
Skärgårdstrafik tillbaka i Nyköping under sommaren 2026
Under sommaren 2026 blir det återigen möjligt att åka med passagerarbåt ut i Nyköpings skärgård. Royal St...
-
-
Gästbloggare
-

