-
Digitala fotspår kan hjälpa till att utveckla besöksnäringen
Destination Halland har i samarbete med turismforskningsinstitutet ETOUR genomfört ett forskningsprojekt. I projektet har man kartlagt de halländska besökarnas digitala fotspår.
Syftet: att utveckla besöksnäringen
I projektet har man att tittat på turisternas digitala fotspår.
”- Där har vi t ex samlat data för att kunna se vilka ämnen man pratar om i sociala kanaler samt vad som lockar besökaren till Halland”, säger Anna Bengtsson, utvecklingsledare på Destination Halland.
Ju bättre varje enskild aktör inom turistnäringen blir på att ta emot sina gäster, desto mer attraktivt blir Halland som turistmål. Som ett steg för att uppnå detta har Destination Halland medverkat i ett forskningsprojekt. Syftet med projektet var att ge besöksnäringens aktörer ökad kunskap om gästens beteende och behov.
”- Många aktörer har inte möjlighet att på egen hand samla in och analysera stora mängder gästdata, men de allra flesta skulle vara betjänta av den typen av information och analyser för att utveckla sin verksamhet. Därför har vi på Destination Halland stått bakom det här projektet”, säger Anna Bengtsson.
Så har forskningen genomförts
Inom forskningsprojektet har ett business intelligence system med stor kunskap om den halländska gästen utvecklats. I praktiken består systemet av en prototyp med en datamodell, ett datalager och ett web-interface. Dessa kan användas för analys och utveckling.
Data om turisterna har samlats in från följande källor:
- SCB:s gästnattsstatistik.
- Destinationernas (kommunernas) hemsidor, där man ser hur gästen har rört sig.
- Gästundersökningar, där gästen besvarat frågor om besöket i webbaserade enkäter.
- Sociala medier, där man kan se vilka betyg och kommentarer gästen lämnat.
Med hjälp av systemet kan Region Halland:
- genomföra gästundersökningar
- se hur gästnattsstatistiken ser ut
- se vad för typ av innehåll som gästerna lämnar i sociala medier
- se vilka typer av webbsidor som gästen använder.
”- Redan nu har vi exempelvis kunnat se att sidor som innehåller någon typ av naturaktivitet, så som fiske och vandring, är populära sidor som många gäster besöker”, säger Anna Bengtsson.
Men den största vinsten för regionen, menar Anna Bengtsson, är i form av kunskap om nya arbetssätt och metoder:
”- Under projektets gång har vi fått tillgång till forskningsbaserad kunskap. Fokus i projektet har varit att etablera strukturer och processer för att arbeta med statistik och data för att använda i destinationsutveckling och här tar vi med oss massor av ny kunskap”, berättar Anna Bengtsson.
Ett ovanligt forskningsprojekt
Inom besöksnäringen finns historiskt en svag koppling till forskning om man jämför med exempelvis bilindustrin och livsmedelsindustrin. Därför är detta ett ovanligt projekt där företag, offentlig verksamhet och akademi samarbetar. Det är Region Halland som drivit projektet men destinationerna Kungsbacka, Varberg, Falkenberg, Halmstad, Hylte och Laholm har alla varit delaktiga i processen.
”- Att ha forskning i ett projekt som det här innebär att vi kan komma framåt med innovationer, i det här fallet business intelligence för destinationsutveckling”, säger Maria Lexhagen, universitetslektor och forskningscenterledare på ETOUR.
”- Fördelen med behovsanpassad forskning är att man får en direkt feedback. Det finns ett identifierat tydligt mål med forskningen och det som kommer fram är omedelbart relevant. Det är också fördelaktigt att få jobba med en så stor region som Halland. Vi får en stor testbädd och tillgång till många nivåer och ingångar som är erfarenhetsbaserade istället för enbart teoretiska”, säger Maria Lexhagen.
Nu är ETOURs del i projektet över men Destination Halland driver det vidare.
”- Under nästa år ska vi börja använda underlaget och den nya kunskapen för att utveckla Halland som besöksmål”, säger Anna Bengtsson.
Källa och text: Destination Halland
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Region Halland
-
Nöjdhetsrekord för evenemanget O-Ringen i Jönköping
O-Ringen som arrangerades juli 2025 i Jönköping var en succé. Besöksundersökningen som gjordes efter visar att deltagarna var mycket nöjda.
-
Spritmuseum – svenskt vin och cider i en smakrik utställning
Spritmuseum samlar 15 svenska dryckesproducenter i en utställning. Besökare får chansen att smaka på deras hantverksprodukter.
-
Kraftig satsning på regionala flygplatser stärker Sverige
Regeringen föreslår att anslaget till icke-statliga regionala flygplatser höjs kraftigt i budgeten 2026. Ett välkommet besked.
-
På gång hos Naturturismföretagen
Med utbildningar, projekt och nätverk fortsätter Naturturismföretagen arbeta för att lyfta branschens roll som motor för hållbar utveckling.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 -25
Mest under Destination, Boende och Evenemang
-
Hållbarhet i besöksnäringen – Något för dig? Anmäl dig till BarCamp 2025
Den 6–7 oktober 2025 bjuder Nätverket Hållbar Besöksnäring och Visit Hornborgasjön in till en inspirerande icke-konferens i närheten av Skövde
-
Regeringskansliet – företagarpaket för fler jobb i Sverige
I budgetpropositionen för 2026 lägger samarbetspartierna fram ett företagarpaket som bland annat sänker kostnaderna för att anställa unga.
-
Hösten i Umeå bjuder på storslagna kulturupplevelser
Umeå bjuder in till en tid fylld av kulturupplevelser. Här är åtta höjdpunkter som garanterat sätter färg på höstmörkret.
-
Liseberg firar 10 år med Halloween – större och läskigare utbud
I år firar Liseberg tio år sedan parken öppnade grindarna till Halloween. Inför höstens säsong väntar två nya skräckområden.
-
AI i praktiken – ny undersökning om hur ny teknik stöttar turismorganisationer
ETC har publicerat resultaten från sin europeiska studie om användningen av AI inom turistorganisationer. Rapporten har tagits fram av Kairos Future.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Liseberg firar 10 år med Halloween – större och läskigare utbud
I år firar Liseberg ett skrämmande jubileum. Det är nämligen tio år sedan nöjesparken för första gången öppnade g...
-
Göteborg satsar på gastronomi – premiär för matfestivalen Food Fest
Tio dagar av smakäventyr startar nu på fredag: från spårvagnsluncher och permakultur-workshops till matpromenader...
-
Visit Sweden lanserar nationellt API för svensk besöksnäring
Idag lanserar Visit Sweden ett nationellt API, Application Programming Interface, som en av de f...
-
AI i praktiken – ny undersökning om hur ny teknik stöttar turismorganisationer
Den snabba utvecklingen av ny teknik omformar branscher över hela världen, inklusive turismsektorn. European Trav...
-
-
Gästbloggare
-