-
Djurgården öppnar med kampanjen Stockholmssommar <3 Djurgården
Djurgårdens aktörer är redo för sommarsäsong. Anpassat efter en ny verklighet har man öppnat upp och det vill man berätta om i en ny kampanj. Dessutom presenteras ett antal nyheter även denna säsong. Nya restaurangupplevelser, konst i mängder och en storsatsning på barnen utlovas. Sommaren har börjat på Djurgården.
- Sommaren är här och Djurgården står redo. I sommar med en rad nyheter. Så även om man är hemma på Djurgården är detta ett år då man kan uppleva sina gamla favoriter såväl som upptäcka något helt nytt, säger Camilla Zedendahl vd för Kungliga Djurgårdens Intressenter. Vår kampanj handlar om att Djurgården är stort, grön och skönt och här finns gott om plats för oss alla, vilket är viktigt i dessa tider.
- Vi har förberett oss och följer myndigheternas rekommendationer. Museer och attraktioner som varit stängda öppnar nu upp på ett omsorgsfullt och väl genomtänkt sätt. Även om vi fortfarande väntar på att t ex Gröna Lund och Vasamuseet ska öppna så är faktiskt majoriteten av Djurgårdens utbud igång, fortsätter Camilla Zedendahl.
Många nyheter
Sommaren bjuder på en rad nyheter. Nordiska museet gör en storsatsning för barn i åldern 8-12 år. En lönndörr i ett dammigt arbetsrum visar sig vara en hemlig portal rakt in i barnens historia. Tidsvalvet är en interaktiv upplevelse som öppnar upp den 1 juli. I en tid när vi alla fått anledning att stanna upp passar Tekniskas storsatsning på utställningen Hyperhuman utmärkt för stora som små. Här reflekterar man över hur vår framtid ska se ut.
Öppnar upp gör även Nordiska museets helt nya entré mot den tidigare stängda bakgården och Galärparken. För den konstnärliga utsmyckningen står konstnären Outi Pieski med konstverket ”Two Directions”, inspirerad av föremål ur museets samiska samlingar. Den nya entrén öppnar även den upp den 1 juli. Och för den konstintresserade är utbudet stort på Djurgården denna sommar. På Liljevalchs visas verk av den folkkära och färgstarka konstnären Ulrica Hydman Vallien i utställningen En paradisattack. På Spritmuseum har man låtit personalen plocka ut sina favoriter ur the Absolut Art Collection med premiär i helgen. Thielska Galleriet har plockat fram dolda skatter ur sina samlingar, Lena Cronqvists verk visas på Prins Eugens Waldemarsudde och längs Djurgårdskanalen möts du av sex gigantiska verk av Alice Aycock.
Den 1 juni öppnar en ny restaurang, Lusknäppen, utanför Nordiska museets nya entré och i dagarna öppnade en helt ny uteservering utanför Cirkus, vilket adderar ytterligare restaurangupplevelser till de 27 restauranger som redan finns på Djurgården.
- Vi riktar gärna in oss på gäster som gillar härlig musik, berättar Ingmari Pagenkemper vd på Cirkus. Men alla är såklart välkomna till vår nya oas där vi lägger fokus på riktigt god mat och dryck. Då och då kommer vi att förgylla eftermiddagstimmarna med en riktigt bra dj.
Mer om kampanjen
Med kampanjen ”Stockholmssommar <3 Djurgården” knyter de 55 aktörerna på Djurgården an till Visit Stockholms budskap ”<3 Stockholm” som kopplas till öppenhet, framtidstro och ett levande Stockholm.
Genom budskapet ”Stort, grönt, skönt och öppet” vill man nu välkomna till Djurgårdens stora och breda utbud av upplevelser och betona att här finns plats för alla – vilket känns extra viktigt i dessa tider.
Aktuellt på Djurgården:
Nu har följande aktörer öppet:
Spännande, lärorika och inspirerande upplevelser:
ABBA The Museum, Barnteater med Parkteatern, Djurgårdskyrkan, Etnografiska museet, Liljevalchs Konsthall, Nordiska museet, Nya Djurgårdsvarvet, Oceanbus, Prins Eugens Waldemarsudde, Skansen, Skansen-Akvariet, Snus- och Tändsticksmuseum, Spritmuseum, Tekniska, The Viking Museum, Thielska Galleriet, Rosendals Trädgård och Prinsessan Estelles Kulturstiftelses utställning av Alice Aycock.
Stjärnkrogar & mysiga caféer, klassiker & nyheter, stora uteserveringar:
Aira, Allmänna Gränd, Café Monika Ahlberg, Cirkus restaurang, Djurgårdsbrons Sjöcafé, Djurgårdsgrillen, Ebba på Djurgården, Ektorpet och Prinsens kök på Waldemarsudde, Glöd, Gubbhyllan, Hasselbacken, Junibackens Terrass, Kioskerna på Djurgårdsslätten, Lilla Hasselbacken, Lusknäppen, Nordiska museets restaurang, Oaxen Krog & Slip, Pop House Restaurang, Skansenterassen, Spritmuseum, Stora Gungan, Rosendals Trädgårdskafé, Rosendals Wärdshus, Tekniska by Pontus, Vasamuseets restaurang, Villa Godthem, Villa Källhagen och Wärdshuset Ulla Winbladh.
Härliga hotell:
Hotell Hasselbacken, Hotellfartyget Prince Van Orangiën, Pop House Hotel, och Villa Källhagen.
Fler öppnar inom kort.
Den senaste informationen finns på royaldjurgarden.se
- Text: Royal Djurgården
- Foto: KDI
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
-
Gästbloggare
-