-
Djurgården öppnar med kampanjen Stockholmssommar <3 Djurgården
Djurgårdens aktörer är redo för sommarsäsong. Anpassat efter en ny verklighet har man öppnat upp och det vill man berätta om i en ny kampanj. Dessutom presenteras ett antal nyheter även denna säsong. Nya restaurangupplevelser, konst i mängder och en storsatsning på barnen utlovas. Sommaren har börjat på Djurgården.
- Sommaren är här och Djurgården står redo. I sommar med en rad nyheter. Så även om man är hemma på Djurgården är detta ett år då man kan uppleva sina gamla favoriter såväl som upptäcka något helt nytt, säger Camilla Zedendahl vd för Kungliga Djurgårdens Intressenter. Vår kampanj handlar om att Djurgården är stort, grön och skönt och här finns gott om plats för oss alla, vilket är viktigt i dessa tider.
- Vi har förberett oss och följer myndigheternas rekommendationer. Museer och attraktioner som varit stängda öppnar nu upp på ett omsorgsfullt och väl genomtänkt sätt. Även om vi fortfarande väntar på att t ex Gröna Lund och Vasamuseet ska öppna så är faktiskt majoriteten av Djurgårdens utbud igång, fortsätter Camilla Zedendahl.
Många nyheter
Sommaren bjuder på en rad nyheter. Nordiska museet gör en storsatsning för barn i åldern 8-12 år. En lönndörr i ett dammigt arbetsrum visar sig vara en hemlig portal rakt in i barnens historia. Tidsvalvet är en interaktiv upplevelse som öppnar upp den 1 juli. I en tid när vi alla fått anledning att stanna upp passar Tekniskas storsatsning på utställningen Hyperhuman utmärkt för stora som små. Här reflekterar man över hur vår framtid ska se ut.
Öppnar upp gör även Nordiska museets helt nya entré mot den tidigare stängda bakgården och Galärparken. För den konstnärliga utsmyckningen står konstnären Outi Pieski med konstverket ”Two Directions”, inspirerad av föremål ur museets samiska samlingar. Den nya entrén öppnar även den upp den 1 juli. Och för den konstintresserade är utbudet stort på Djurgården denna sommar. På Liljevalchs visas verk av den folkkära och färgstarka konstnären Ulrica Hydman Vallien i utställningen En paradisattack. På Spritmuseum har man låtit personalen plocka ut sina favoriter ur the Absolut Art Collection med premiär i helgen. Thielska Galleriet har plockat fram dolda skatter ur sina samlingar, Lena Cronqvists verk visas på Prins Eugens Waldemarsudde och längs Djurgårdskanalen möts du av sex gigantiska verk av Alice Aycock.
Den 1 juni öppnar en ny restaurang, Lusknäppen, utanför Nordiska museets nya entré och i dagarna öppnade en helt ny uteservering utanför Cirkus, vilket adderar ytterligare restaurangupplevelser till de 27 restauranger som redan finns på Djurgården.
- Vi riktar gärna in oss på gäster som gillar härlig musik, berättar Ingmari Pagenkemper vd på Cirkus. Men alla är såklart välkomna till vår nya oas där vi lägger fokus på riktigt god mat och dryck. Då och då kommer vi att förgylla eftermiddagstimmarna med en riktigt bra dj.
Mer om kampanjen
Med kampanjen ”Stockholmssommar <3 Djurgården” knyter de 55 aktörerna på Djurgården an till Visit Stockholms budskap ”<3 Stockholm” som kopplas till öppenhet, framtidstro och ett levande Stockholm.
Genom budskapet ”Stort, grönt, skönt och öppet” vill man nu välkomna till Djurgårdens stora och breda utbud av upplevelser och betona att här finns plats för alla – vilket känns extra viktigt i dessa tider.
Aktuellt på Djurgården:
Nu har följande aktörer öppet:
Spännande, lärorika och inspirerande upplevelser:
ABBA The Museum, Barnteater med Parkteatern, Djurgårdskyrkan, Etnografiska museet, Liljevalchs Konsthall, Nordiska museet, Nya Djurgårdsvarvet, Oceanbus, Prins Eugens Waldemarsudde, Skansen, Skansen-Akvariet, Snus- och Tändsticksmuseum, Spritmuseum, Tekniska, The Viking Museum, Thielska Galleriet, Rosendals Trädgård och Prinsessan Estelles Kulturstiftelses utställning av Alice Aycock.
Stjärnkrogar & mysiga caféer, klassiker & nyheter, stora uteserveringar:
Aira, Allmänna Gränd, Café Monika Ahlberg, Cirkus restaurang, Djurgårdsbrons Sjöcafé, Djurgårdsgrillen, Ebba på Djurgården, Ektorpet och Prinsens kök på Waldemarsudde, Glöd, Gubbhyllan, Hasselbacken, Junibackens Terrass, Kioskerna på Djurgårdsslätten, Lilla Hasselbacken, Lusknäppen, Nordiska museets restaurang, Oaxen Krog & Slip, Pop House Restaurang, Skansenterassen, Spritmuseum, Stora Gungan, Rosendals Trädgårdskafé, Rosendals Wärdshus, Tekniska by Pontus, Vasamuseets restaurang, Villa Godthem, Villa Källhagen och Wärdshuset Ulla Winbladh.
Härliga hotell:
Hotell Hasselbacken, Hotellfartyget Prince Van Orangiën, Pop House Hotel, och Villa Källhagen.
Fler öppnar inom kort.
Den senaste informationen finns på royaldjurgarden.se
- Text: Royal Djurgården
- Foto: KDI
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 28 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang och Konstateranden/beslut/rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 3
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna, här del 3
-
Regeringen föreslår ett förbättrat resegarantisystem
Ökad trygghet för resenärer och förenkling för branschens aktörer. Regeringen föreslår en reform av dagens resegarantisystem.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – juni 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen i destinationen. Juni var en händelserik månad.
-
Regeringen föreslår sammanslagning av museiorganisationer
Regeringen förbereder Statens maritima och transporthistoriska museer och Statens försvarshistoriska museers för en sammanslagning.
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
Vid aktuell upphandling av tågbolag som ska köra nattågen mellan Stockholm och Narvik från december 2026 fick Tra...
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Nu krokar Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board arm för at...
-
-
Gästbloggare
-