-
Djurgården öppnar med kampanjen Stockholmssommar <3 Djurgården
Djurgårdens aktörer är redo för sommarsäsong. Anpassat efter en ny verklighet har man öppnat upp och det vill man berätta om i en ny kampanj. Dessutom presenteras ett antal nyheter även denna säsong. Nya restaurangupplevelser, konst i mängder och en storsatsning på barnen utlovas. Sommaren har börjat på Djurgården.
- Sommaren är här och Djurgården står redo. I sommar med en rad nyheter. Så även om man är hemma på Djurgården är detta ett år då man kan uppleva sina gamla favoriter såväl som upptäcka något helt nytt, säger Camilla Zedendahl vd för Kungliga Djurgårdens Intressenter. Vår kampanj handlar om att Djurgården är stort, grön och skönt och här finns gott om plats för oss alla, vilket är viktigt i dessa tider.
- Vi har förberett oss och följer myndigheternas rekommendationer. Museer och attraktioner som varit stängda öppnar nu upp på ett omsorgsfullt och väl genomtänkt sätt. Även om vi fortfarande väntar på att t ex Gröna Lund och Vasamuseet ska öppna så är faktiskt majoriteten av Djurgårdens utbud igång, fortsätter Camilla Zedendahl.
Många nyheter
Sommaren bjuder på en rad nyheter. Nordiska museet gör en storsatsning för barn i åldern 8-12 år. En lönndörr i ett dammigt arbetsrum visar sig vara en hemlig portal rakt in i barnens historia. Tidsvalvet är en interaktiv upplevelse som öppnar upp den 1 juli. I en tid när vi alla fått anledning att stanna upp passar Tekniskas storsatsning på utställningen Hyperhuman utmärkt för stora som små. Här reflekterar man över hur vår framtid ska se ut.
Öppnar upp gör även Nordiska museets helt nya entré mot den tidigare stängda bakgården och Galärparken. För den konstnärliga utsmyckningen står konstnären Outi Pieski med konstverket ”Two Directions”, inspirerad av föremål ur museets samiska samlingar. Den nya entrén öppnar även den upp den 1 juli. Och för den konstintresserade är utbudet stort på Djurgården denna sommar. På Liljevalchs visas verk av den folkkära och färgstarka konstnären Ulrica Hydman Vallien i utställningen En paradisattack. På Spritmuseum har man låtit personalen plocka ut sina favoriter ur the Absolut Art Collection med premiär i helgen. Thielska Galleriet har plockat fram dolda skatter ur sina samlingar, Lena Cronqvists verk visas på Prins Eugens Waldemarsudde och längs Djurgårdskanalen möts du av sex gigantiska verk av Alice Aycock.
Den 1 juni öppnar en ny restaurang, Lusknäppen, utanför Nordiska museets nya entré och i dagarna öppnade en helt ny uteservering utanför Cirkus, vilket adderar ytterligare restaurangupplevelser till de 27 restauranger som redan finns på Djurgården.
- Vi riktar gärna in oss på gäster som gillar härlig musik, berättar Ingmari Pagenkemper vd på Cirkus. Men alla är såklart välkomna till vår nya oas där vi lägger fokus på riktigt god mat och dryck. Då och då kommer vi att förgylla eftermiddagstimmarna med en riktigt bra dj.
Mer om kampanjen
Med kampanjen ”Stockholmssommar <3 Djurgården” knyter de 55 aktörerna på Djurgården an till Visit Stockholms budskap ”<3 Stockholm” som kopplas till öppenhet, framtidstro och ett levande Stockholm.
Genom budskapet ”Stort, grönt, skönt och öppet” vill man nu välkomna till Djurgårdens stora och breda utbud av upplevelser och betona att här finns plats för alla – vilket känns extra viktigt i dessa tider.
Aktuellt på Djurgården:
Nu har följande aktörer öppet:
Spännande, lärorika och inspirerande upplevelser:
ABBA The Museum, Barnteater med Parkteatern, Djurgårdskyrkan, Etnografiska museet, Liljevalchs Konsthall, Nordiska museet, Nya Djurgårdsvarvet, Oceanbus, Prins Eugens Waldemarsudde, Skansen, Skansen-Akvariet, Snus- och Tändsticksmuseum, Spritmuseum, Tekniska, The Viking Museum, Thielska Galleriet, Rosendals Trädgård och Prinsessan Estelles Kulturstiftelses utställning av Alice Aycock.
Stjärnkrogar & mysiga caféer, klassiker & nyheter, stora uteserveringar:
Aira, Allmänna Gränd, Café Monika Ahlberg, Cirkus restaurang, Djurgårdsbrons Sjöcafé, Djurgårdsgrillen, Ebba på Djurgården, Ektorpet och Prinsens kök på Waldemarsudde, Glöd, Gubbhyllan, Hasselbacken, Junibackens Terrass, Kioskerna på Djurgårdsslätten, Lilla Hasselbacken, Lusknäppen, Nordiska museets restaurang, Oaxen Krog & Slip, Pop House Restaurang, Skansenterassen, Spritmuseum, Stora Gungan, Rosendals Trädgårdskafé, Rosendals Wärdshus, Tekniska by Pontus, Vasamuseets restaurang, Villa Godthem, Villa Källhagen och Wärdshuset Ulla Winbladh.
Härliga hotell:
Hotell Hasselbacken, Hotellfartyget Prince Van Orangiën, Pop House Hotel, och Villa Källhagen.
Fler öppnar inom kort.
Den senaste informationen finns på royaldjurgarden.se
- Text: Royal Djurgården
- Foto: KDI
-
Näringsministern inrättar besöksnäringsråd med arbetsgivare och fack
Rådet syftar till att samla berörda aktörer för tematiska samtal
-
O’Learys förvärvar Harrys – Målet är att bli ledande inom eatertainment i Europa
O’Learys, med fler än 110 enheter globalt, tar i och med förvärvet av Harrys, med över 20 franchise-restauranger i Sverige.
-
Kulturen ska bli en tydligare besöksanledning i Linköping
Tillväxtverket har beviljat Linköping stöd för projektet Kulturkartan. Det ska stärka kulturturismen som en besöksanledning till staden.
-
BRA vinnare i grön upphandling & nya linjer till Sälen i sommar
BRA fick nästan max poäng i en upphandling som nyligen avslutades av Kammarkollegiet. De lanserar även två linjer till Sälen i sommar.
-
Äventyrsberget Isaberg öppnar upp sommarsäsongen med flera nyheter
Isaberg har jobbat länge för att bli en åretruntanläggning. En god vintersäsong har passerat och nu väntar sommarens nyheter.
-
Göteborg utvecklar hybrida möten och evenemang
Göteborg & Co har beviljats stöd av Tillväxverket för ett projekt. Syftet är att utveckla staden som arena för hybridupplevelser.
-
Vårbudgeten: Visit Swedens Svemestersatsning får ytterligare tio miljoner
Det är Centerpartiet som har tagit initiativ till insatsen för att stötta besöksnäringen
-
Besöksnäringsnyheter relaterade till Coronakrisen 6-9 april 2021
Med fokus på positiva rapporter och fler förlängda stöd med reaktioner och BRA som lyfter igen
-
Tre av fyra bussföretag tappade minst 80 procent av beställningstrafiken 2020
Pandemin har slagit hårt mot den svenska bussbranschen, särskilt mot turist- och beställningstrafiken. En ny rapport visar dystra siffror.
-
Varberg – Så ska #naturkarma skapa omtanke om naturen
Nu lanserar Varbergs kommun #naturkarma – en kampanj som på ett inspirerande sätt lyfter budskapen i Allemansrätten.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stort intresse för svensk naturturism i internationell press trots pandemin
Visit Sweden avslutade under 2020 en femårig insats på uppdrag av Näringsdepartementet och tillsammans me...
-
Satu Andersson blir ny VD för Holiday Club Åre
Holiday Club Åre tar nästa utvecklingssteg genom rekryteringen av Satu Andersson som ny VD. Hon har en lång karri...
-
Vårbudgeten: Visit Swedens Svemestersatsning får ytterligare tio miljoner
I vårbudgeten som presenteras på torsdag kommer Visit Sweden att tilldelas ytterligare tio miljoner kronor som i ...
-
BRA börjar flyga på Bromma igen och öppnar bokningen för de 10 första flyglinjerna
Flygbolaget BRA har sedan pandemins utbrott haft den reguljära flygtrafiken pausad. Under året har BRA arbetat me...
-
-
Gästbloggare
-