-
Djurgården uppmärksammas internationellt för god praxis för destinationer
Kungliga Djurgården tog sig i september in på den internationella listan Green Destinations Top 100 Sustainability Stories med ett bidrag som beskriver det gemensamma hållbarhetsarbetet som görs på Djurgården. Nu står det klart att de är med och tävlar bland de främsta att inspirera andra.
I grunden finns en berättelse om drygt 6 års arbete med utmaningar, lösningar och styrkan i att arbeta tillsammans för en klok och långsiktigt hållbar utveckling av den gemensamma destinationen.
Hyllar initiativ kring hållbar turism och besöksnäring
Green Destinations Top 100 Sustainability Stories är en årlig tävling som samlar in och hyllar initiativ kring hållbar turism och god praxis från destinationer över hela världen. Med målet att inspirera till ett hållbart ledarskap inom besöksnäringen. Tävlingen startade 2014 genom att lyfta 100 hållbara destinationer som goda exempel och inspirera såväl andra destinationer som besökare.
För att få delta i tävlingen krävs att destinationen redovisat grundläggande hållbarhetsåtgärder enligt Green Destinations kriterier. Detta krav har Kungliga Djurgården klarat av med råge då de fått utmärkelsen Green Destinations Platinum Award. Det har Turismnytt skrivit om i en tidigare artikel här.
I augusti 2022 lämnade destinationen in ett bidrag som beskriver Djurgårdens långsiktiga och strategiska arbetssätt och hur man går från ord till handling för att tillsammans nå gemensamt antagna hållbarhetsmål. Det är en berättelse om utmaningar, lösningar och styrkan i att arbeta tillsammans för ett starkare och långsiktigt hållbarhetsarbete.
Känns fantastiskt att inspirera andra destinationer globalt
Vid Green Destinations 2022 Future of Tourism Summit i Aten i september offentliggjordes det att Kungliga Djurgårdens story tagit sig in på listan Top 100 Destination Sustainability Stories 2022. Nu har man alltså nominerats vara en av de främsta inom de 100.
”Vilken härlig start på året att bli nominerad detta pris. Kunskapsdelning och att med stöd i kunskap agera hållbart är fokus för oss. Vi lär hela tiden av varandra och goda exempel världen över. Att berättelsen om hur vi arbetar tillsammans på Kungliga Djurgården nu kan inspirera andra destinationer känns fantastiskt.” Säger Camilla Zedendahl, VD för Kungliga Djurgårdens Intressenter.
Djurgården är nominerad i kategorin Business and marketing
Urvalsprocessen utgår ifrån berättelsernas innovativa karaktär och insatsernas effektivitet samt hur berättelsen kan bära som inspirerande exempel för hållbar turism och god praxis för destinationer världen över.
Sex berättelser i varje kategori nomineras sedan till Green Destinations Story Award. Kungliga Djurgårdens story har nominerats som en av de bästa i kategorin Business and marketing.
En jury av internationella experter granskar och rangordnar de nominerade berättelserna och utser tre finalister i varje kategori. De kommer att få sina priser på den internationella turismmässan ITB i Berlin den 7 mars 2023
- Text: Kungliga Djurgårdens Intressenter
- Foto: Ola Hedin/Kungliga Djurgårdens Intressenter
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
-
Gästbloggare
-