-
Djurgården uppmärksammas internationellt för god praxis för destinationer
Kungliga Djurgården tog sig i september in på den internationella listan Green Destinations Top 100 Sustainability Stories med ett bidrag som beskriver det gemensamma hållbarhetsarbetet som görs på Djurgården. Nu står det klart att de är med och tävlar bland de främsta att inspirera andra.
I grunden finns en berättelse om drygt 6 års arbete med utmaningar, lösningar och styrkan i att arbeta tillsammans för en klok och långsiktigt hållbar utveckling av den gemensamma destinationen.
Hyllar initiativ kring hållbar turism och besöksnäring
Green Destinations Top 100 Sustainability Stories är en årlig tävling som samlar in och hyllar initiativ kring hållbar turism och god praxis från destinationer över hela världen. Med målet att inspirera till ett hållbart ledarskap inom besöksnäringen. Tävlingen startade 2014 genom att lyfta 100 hållbara destinationer som goda exempel och inspirera såväl andra destinationer som besökare.
För att få delta i tävlingen krävs att destinationen redovisat grundläggande hållbarhetsåtgärder enligt Green Destinations kriterier. Detta krav har Kungliga Djurgården klarat av med råge då de fått utmärkelsen Green Destinations Platinum Award. Det har Turismnytt skrivit om i en tidigare artikel här.
I augusti 2022 lämnade destinationen in ett bidrag som beskriver Djurgårdens långsiktiga och strategiska arbetssätt och hur man går från ord till handling för att tillsammans nå gemensamt antagna hållbarhetsmål. Det är en berättelse om utmaningar, lösningar och styrkan i att arbeta tillsammans för ett starkare och långsiktigt hållbarhetsarbete.
Känns fantastiskt att inspirera andra destinationer globalt
Vid Green Destinations 2022 Future of Tourism Summit i Aten i september offentliggjordes det att Kungliga Djurgårdens story tagit sig in på listan Top 100 Destination Sustainability Stories 2022. Nu har man alltså nominerats vara en av de främsta inom de 100.
”Vilken härlig start på året att bli nominerad detta pris. Kunskapsdelning och att med stöd i kunskap agera hållbart är fokus för oss. Vi lär hela tiden av varandra och goda exempel världen över. Att berättelsen om hur vi arbetar tillsammans på Kungliga Djurgården nu kan inspirera andra destinationer känns fantastiskt.” Säger Camilla Zedendahl, VD för Kungliga Djurgårdens Intressenter.
Djurgården är nominerad i kategorin Business and marketing
Urvalsprocessen utgår ifrån berättelsernas innovativa karaktär och insatsernas effektivitet samt hur berättelsen kan bära som inspirerande exempel för hållbar turism och god praxis för destinationer världen över.
Sex berättelser i varje kategori nomineras sedan till Green Destinations Story Award. Kungliga Djurgårdens story har nominerats som en av de bästa i kategorin Business and marketing.
En jury av internationella experter granskar och rangordnar de nominerade berättelserna och utser tre finalister i varje kategori. De kommer att få sina priser på den internationella turismmässan ITB i Berlin den 7 mars 2023
- Text: Kungliga Djurgårdens Intressenter
- Foto: Ola Hedin/Kungliga Djurgårdens Intressenter
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Sala flyttades då från Gruvb...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
-
Gästbloggare
-