-
Djurparken som tar nästa steg i sin utveckling
Det blir allt viktigare för djurparker att komplettera sin verksamhet med nya typer av upplevelser.
Furuvik* har de senaste åren satsat på nya djurarter, arrangera konserter och nya åkattraktioner. Detta har gett resultat i form av stigande besökssiffror och omsättningsrekord under 2016.
Till sommaren 2017 är nyheten berg-och dalbanan Fireball.
Men nu går man in i nästa satsning – ett havshotell.
Hotellet kommer att byggas ihop med den befintliga byggnad som idag är Furuviks Brygga. Hotellkonceptet kommer att gå under namnet Furuvik Havshotell. Temat och inredningen på havshotellet ska bygga på platsens vackra havsläge, samtidigt som man plockar in element från det lekfulla tivolit i parken. Känslan av en gammaldags yacht club ska kombineras med den amerikanska boardwalk-kulturen, där Coney Island varit en stor inspirationskälla.
Havshotellet kommer att innefatta en hotellobby, två konferenslokaler, en frukostmatsal, en restaurangdel samt 28 hotellrum som vardera kommer att kunna inhysa fyra personer. Matkonceptet i restaurangdelen kommer att förändras och anpassas till hotellets verksamhet för att barnfamiljer, konferens- och eventgäster ska få en helhetsupplevelse.
”- Att kunna erbjuda ett koncept med konferens och övernattning med en av regionens härligaste havsutsikter, i kombination med bra mat och en unik upplevelse i parken känns otroligt spännande. Det kommer definitivt att bidra till regionens besöksutveckling. Jag har varit med och följt Furuviks utveckling ända sedan 2004 och det känns mycket viktigt att vi nu tar detta stora steg”, säger Nina Tano, VD på Furuvik.
Hotellprojektet finansieras av Parks & Resorts.
Nu väntar man på att bygglovsansökan skall godkännas av kommunen.
Men satsningarna stannar inte där – det finns planer på att bygga ytterligare två intilliggande byggnader för att utöka hotellkapaciteten.
Hotellet beräknas öppna under 2018.
Källa: Furuvik
*Furuvik är en kombinationspark med djurpark, tivoli, badland och konsertarena, naturskönt belägen vid havet ca 1 mil söder om Gävle. Furuvik öppnade redan 1900. Sedan 2008 återfinns Nordens enda primatforskningsstation i parken. Furuvik är medlem i Svenska Djurparksföreningen samt den europeiska branschorganisationen EAZA. En av parkens viktigaste uppgifter är att sprida kunskap om djur och natur. 2016 hade Furuvik totalt ca 300 anställda under säsong och gästades av drygt 260 000 besökare.
Furuvik är sedan 2010 en del av Parks and Resorts. I gruppen ingår bland andra Gröna Lund, Kolmården, Aquaria, Furuvik och Skara Sommarland.
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Illustration m3A Arkitektur AB
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
-
Gästbloggare
-