tisdag 8 juli 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Simon och Emma Greentime
    2019-04-23 12:59

    Emma och Simon Strandvik, från Greentime lanserar certifieringen Hållbart Evenemang

    För tre år sedan skapades det digitala verktyget Hållbart Evenemang som ger arrangörer struktur och vägledning. Nu tar Greentime nästa steg och växlar upp verktyget till en tredjepartscertifiering som lanseras som certifieringen Hållbart Evenemang. Här möter vi personerna bakom – Emma och Simon Strandvik.

    1. Vilka är ni vad är er bakgrund?

    Vi har länge arbetat med hållbarhetsfrågor i branschen och drivs av att arrangörer ska kunna arrangera mer hållbara evenemang. Det finns en stor efterfrågan på allt som har med hållbarhet att göra och här sitter vi på mycket kunskap efter att ha tagit del av hållbarhetsarbetet i samband med hundratals evenemang. När vi har varit runt i hela Sverige och föreläst om samma sak kände vi att vi ville skapa något som kunde komma fler till nytta. Det ledde till att vi för 3 år sen tog fram ett digitalt planeringsverktyg för arrangörer. Idén med verktyget är att hjälpa till att ändra branschens arbetssätt genom att inspirera och vägleda men också kan pusha branschens aktörer framåt.

    1. Ett planeringsverktyg låter ju bra, räcker inte det?

    För vissa, absolut, men det finns idag ett stort behov av att visa att man jobbar seriöst med de här frågorna. Då behöver man också som arrangör kunna visa upp vad man har presterat inom miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet. Det räcker inte längre att bara säga att man har arbetat i ett verktyg utan man vill visa upp sina faktiska prestationer. Så vi bestämde oss för att inte vänta på någon annan utan själva ta fram en tredjepartscertifiering som kan intyga arrangörers fina arbete. Vi tycker att det har saknats.

    1. Hur har tankarna gått kring utformningen av certifieringen?

    Vi ville skapa något som verkligen kommer till nytta, något äkta som gör att fler arrangörer tar ytterligare kliv för att arbeta mer hållbart. Arbetssättet måste vara lustfyllt och inspirerande men samtidigt måste kraven vara rimligt hårda. Som en liten aktör är detta ett stort steg och vi har varit noga med att göra allt enligt konstens alla regler med tredjepartsrevisor, mätbara kriterier, protokoll och så vidare.

    1. Jag har ju fått titta lite på verktyget och det känns mer som en vägledning och inspiratör, än som ett testverktyg, hur gick tankarna där?

    Vi ville att det skulle vara en hjälp i ett kontinuerligt arbete med de här frågorna. Det skall hjälpa arrangören att nå den nivå som krävs och på så många punkter som möjligt. Det skall inte kännas som en kontrollapparat utan ett verktyg som ger stöd och struktur i hållbarhetsfrågor. Det gör att man får bonuseffekter som inspiration, engagemang och boostad kreativitet. Det blir också en hjälp i att göra ett tydligare strukturerat och systematiskt arbete med de här frågorna och utmaningarna.

    1. Hur går själva certifieringen till och vem gör den?

    För att nå certifieringen ska ett evenemang uppnå ett antal hållbarhetskrav i planeringsverktyget och bli reviderat av en oberoende revisor. I planeringsverktyget är det markerat vilka frågor som är obligatoriska att uppnå för att få certifieringen. Dessutom måste evenemanget uppnå minst 50% av de poäng som går att plocka i verktyget. När arrangören känner sig nöjd med sina svar kopplas en extern revisor in som granskar svaren i planeringsverktyget. Godkänner revisorn svaren har arrangören rätt att kommunicera att evenemanget är ett certifierat Hållbart Evenemang. Platskontroll genomförs under evenemanget och därefter får arrangören ett protokoll med iakttagelser och förbättringsförslag.

    1. Vilka är det här tänkt för och vad kostar det?

    Det kan användas av såväl stora som små arrangörer, men även regioner, destinationer och destinationsbolag som vill kunna mäta hur många evenemang faktiskt arbetar med hållbarhet. Tack vare att kostnaden ligger på en mycket rimligare nivå än exempelvis en ISO-certifiering så blir det rimligt även för mindre aktörer, arrangörer och eventbolag. Eftersom det är en oberoende revisor som gör den slutliga bedömningen är det såklart förknippat med kostnader liksom verktyget och vår rådgivning. Men om man sätter det i ett sammanhang där vikten av att hänga med i de här frågorna har blivit en hygienfaktor och till och med en överlevnadsfråga så är det värt varenda krona, tycker ju vi förstås, men även våra befintliga kunder. Dessutom kan de åtgärder man gör för att förbättra sig i verktyget/processen leda till stora vinster och besparingar för evenemanget, så det är väl investerade pengar.

    Om Certifieringen Hållbart Evenemang

    Syftet med certifieringen är att möten och evenemang ska bli mer hållbara. För att uppnå certifieringen arbetar arrangören bakom evenemanget i planeringsverktyget Hållbart Evenemang där det är markerat vilka frågor som är obligatoriska.

    Evenemanget måste också uppnå minst 50 procent av de poäng som går att plocka i verktyget. När arrangören känner sig klar kopplas en extern revisor in som granskar svaren och vid godkänd revision har arrangören rätt att kommunicera att evenemanget är ett certifierat Hållbart Evenemang. Platskontroll genomförs under evenemanget och därefter får arrangören ett protokoll med iakttagelser och förbättringsförslag.

    Här kan ni läsa mer om Hållbart Evenemang

    Emma och Simon Strandvik, från Greentime lanserar certifieringen Hållbart Evenemang

    Här kan du läsa tidigare intervjuer med intressanta personer inom besöksnäringen

    • Text: Jakob Norrby
    • Foto: Greentime
    Tweet
  • Off Grid Fine Dining
    2025-07-07 05:48

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25

    Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet

  • Almedalen 2025 - Donners plats
    2025-07-07 05:05

    Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2

    Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...

  • Nu söker Destination Läckö-Kinnekulle två nya kollegor - en operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
    2025-07-07 00:58

    Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare

    Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.

  • Projektet Norrbottniska smakvägar – för en stärkt matdestination.
    2025-07-07 00:49

    Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer

    Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.

  • Genom bilder på boendemöjligheter vill kampanjen få fler att upptäcka livet i Katrineholm.
    2025-07-07 00:44

    Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen

    I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.

  • Stockholm får ett mycket positivt omdöme som värdstad för Ishockey-VM.
    2025-07-05 01:50

    Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm

    Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.

  • Kollage för reseguider Hitta ditt Järvsö.
    2025-07-05 01:44

    Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö

    Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.

  • The Crane Hotel kommer att ligga intill Aktivitetsfabriken i Hudiksvall.
    2025-07-05 01:39

    The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall

    Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.

  • Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan. Bakom utbildningen står YH Akademin.
    2025-07-05 01:33

    Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus

    Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.

  • Var idén om ett OS i Göteborg det som startade utvecklingen mot den evenemangsstad vi ser idag?
    2025-07-05 01:13

    Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden

    Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 juni

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-06-30 04:51

      Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1

      Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...

    • 2025-06-30 06:11

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...

    • 2025-06-29 21:59

      SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande

      Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...

    • 2025-07-02 23:45

      Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara

      I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet