-
Emma och Simon Strandvik, från Greentime lanserar certifieringen Hållbart Evenemang
För tre år sedan skapades det digitala verktyget Hållbart Evenemang som ger arrangörer struktur och vägledning. Nu tar Greentime nästa steg och växlar upp verktyget till en tredjepartscertifiering som lanseras som certifieringen Hållbart Evenemang. Här möter vi personerna bakom – Emma och Simon Strandvik.
-
Vilka är ni vad är er bakgrund?
Vi har länge arbetat med hållbarhetsfrågor i branschen och drivs av att arrangörer ska kunna arrangera mer hållbara evenemang. Det finns en stor efterfrågan på allt som har med hållbarhet att göra och här sitter vi på mycket kunskap efter att ha tagit del av hållbarhetsarbetet i samband med hundratals evenemang. När vi har varit runt i hela Sverige och föreläst om samma sak kände vi att vi ville skapa något som kunde komma fler till nytta. Det ledde till att vi för 3 år sen tog fram ett digitalt planeringsverktyg för arrangörer. Idén med verktyget är att hjälpa till att ändra branschens arbetssätt genom att inspirera och vägleda men också kan pusha branschens aktörer framåt.
-
Ett planeringsverktyg låter ju bra, räcker inte det?
För vissa, absolut, men det finns idag ett stort behov av att visa att man jobbar seriöst med de här frågorna. Då behöver man också som arrangör kunna visa upp vad man har presterat inom miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet. Det räcker inte längre att bara säga att man har arbetat i ett verktyg utan man vill visa upp sina faktiska prestationer. Så vi bestämde oss för att inte vänta på någon annan utan själva ta fram en tredjepartscertifiering som kan intyga arrangörers fina arbete. Vi tycker att det har saknats.
-
Hur har tankarna gått kring utformningen av certifieringen?
Vi ville skapa något som verkligen kommer till nytta, något äkta som gör att fler arrangörer tar ytterligare kliv för att arbeta mer hållbart. Arbetssättet måste vara lustfyllt och inspirerande men samtidigt måste kraven vara rimligt hårda. Som en liten aktör är detta ett stort steg och vi har varit noga med att göra allt enligt konstens alla regler med tredjepartsrevisor, mätbara kriterier, protokoll och så vidare.
-
Jag har ju fått titta lite på verktyget och det känns mer som en vägledning och inspiratör, än som ett testverktyg, hur gick tankarna där?
Vi ville att det skulle vara en hjälp i ett kontinuerligt arbete med de här frågorna. Det skall hjälpa arrangören att nå den nivå som krävs och på så många punkter som möjligt. Det skall inte kännas som en kontrollapparat utan ett verktyg som ger stöd och struktur i hållbarhetsfrågor. Det gör att man får bonuseffekter som inspiration, engagemang och boostad kreativitet. Det blir också en hjälp i att göra ett tydligare strukturerat och systematiskt arbete med de här frågorna och utmaningarna.
-
Hur går själva certifieringen till och vem gör den?
För att nå certifieringen ska ett evenemang uppnå ett antal hållbarhetskrav i planeringsverktyget och bli reviderat av en oberoende revisor. I planeringsverktyget är det markerat vilka frågor som är obligatoriska att uppnå för att få certifieringen. Dessutom måste evenemanget uppnå minst 50% av de poäng som går att plocka i verktyget. När arrangören känner sig nöjd med sina svar kopplas en extern revisor in som granskar svaren i planeringsverktyget. Godkänner revisorn svaren har arrangören rätt att kommunicera att evenemanget är ett certifierat Hållbart Evenemang. Platskontroll genomförs under evenemanget och därefter får arrangören ett protokoll med iakttagelser och förbättringsförslag.
-
Vilka är det här tänkt för och vad kostar det?
Det kan användas av såväl stora som små arrangörer, men även regioner, destinationer och destinationsbolag som vill kunna mäta hur många evenemang faktiskt arbetar med hållbarhet. Tack vare att kostnaden ligger på en mycket rimligare nivå än exempelvis en ISO-certifiering så blir det rimligt även för mindre aktörer, arrangörer och eventbolag. Eftersom det är en oberoende revisor som gör den slutliga bedömningen är det såklart förknippat med kostnader liksom verktyget och vår rådgivning. Men om man sätter det i ett sammanhang där vikten av att hänga med i de här frågorna har blivit en hygienfaktor och till och med en överlevnadsfråga så är det värt varenda krona, tycker ju vi förstås, men även våra befintliga kunder. Dessutom kan de åtgärder man gör för att förbättra sig i verktyget/processen leda till stora vinster och besparingar för evenemanget, så det är väl investerade pengar.
Om Certifieringen Hållbart Evenemang
Syftet med certifieringen är att möten och evenemang ska bli mer hållbara. För att uppnå certifieringen arbetar arrangören bakom evenemanget i planeringsverktyget Hållbart Evenemang där det är markerat vilka frågor som är obligatoriska.
Evenemanget måste också uppnå minst 50 procent av de poäng som går att plocka i verktyget. När arrangören känner sig klar kopplas en extern revisor in som granskar svaren och vid godkänd revision har arrangören rätt att kommunicera att evenemanget är ett certifierat Hållbart Evenemang. Platskontroll genomförs under evenemanget och därefter får arrangören ett protokoll med iakttagelser och förbättringsförslag.
Här kan ni läsa mer om Hållbart Evenemang
Här kan du läsa tidigare intervjuer med intressanta personer inom besöksnäringen
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Greentime
-
-
Parks and Resorts gör gemensam satsning med First Camp på Skara Sommarland
First Camp förvärvar campingverksamheten på Skara Sommarland och ingår ett långsiktigt samarbete med Parks and Resorts.
-
Swedish Lapland Visitors Boards nya sajt går mot strömmen – kan inte ses på mobilen
Swedish Lapland Visitors Boards valde att bara göra sin nya sajt Care for the Arctic tillgänglig om du använder webbläsaren på en dator.
-
Varberg möter framtidens besökare digitalt och stänger turistinformationen
Besöken till turistinformationen i Brunnsparken har minskat med omkring 80% de senaste 10 åren. En förflyttning görs till en starkare digital närvaro.
-
Skapa inspirerande bilder och illustrationer med AI-verktyget Midjourney
Upptäck kraften i det bildgenererande AI-verktyget Midjourney med Bianca Brandon-Cox i hennes nya blogginlägg för Turismnytt.
-
Liseberg vinner pris vid nöjesparkernas Oscar – THEA Classic Award
Vid en prisceremoni den 16:e Mars fick Liseberg ta emot en THEA Classic Award. Det är tredje gången i prisets 30-åriga historia.
-
Gigantisk donation till Rörstrand Museum i Lidköping
Rörstrand Museum har fått ett erbjudande om att ta emot en gåva som kommer komplettera en del i Lidköpings historia som porslinsstad.
-
Peab planerar en ny satsning i Bara tillsammans med Ästad Vingård och The National
Peab, Ästad Vingård och The National ingår ett gemensamt utvecklingsbolag med planer att utveckla en destination i Bara.
-
Scandic – vinnaren i svenska sömnmästerskapet har korats
Sveriges första rikstäckande sömnmästerskap som arrangerats av Scandic har lockat deltagare från hela landet. Vinnaren har nu korats.
-
Granö Beckasin blir en del av Svenska Turistföreningen
Nu ansluter Granö Beckasin, en framstående aktör inom ekoturism längs Umeälven, sig till Svenska Turistföreningen.
-
Nu inleds rivning- och saneringsarbeten på Liseberg Oceana
Nyligen färdigställde parken och NCC en plan för rivnings- och saneringsarbete på Liseberg Oceana efter branden.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Detta kan besöksnäringen lära sig från Kosta
Härom veckan fick jag (Marcus Ståhl) äran att föreläsa i Kosta på uppdrag av Smålands Turismnäring med Småland Tu...
-
Måltidsupplevelser blir allt viktigare för turism till Sverige
Intresset för gastronomi och måltidsupplevelser är stort bland globala resenärer som vill resa till Sverige. Hela...
-
Nya nöjeskryssaren Birka Gotland är helt rätt i tiden
Pandemi, inflation och en orolig omvärld är några exempel på faktorer som påverkat svenskarnas sätt att resa. Nu ...
-
En ny arktisk agenda – Care for the Arctic – it’s our home
Föreställ dig världens bästa plats. Tänk dig sedan att den är hotad Här, i den arktiska delen av Sverige, går kli...
-
-
Gästbloggare
-