onsdag 25 juni 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Pontus Frithiof lanserar Matmanifest – ny milstolpe i Hållbarhet 360
    • Visita – en viss ökning på hotellmarknaden i maj
    • Swedish Lapland – ny flyglinje mellan Zürich och Luleå
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 25 -25
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
    • Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Simon och Emma Greentime
    2019-04-23 12:59

    Emma och Simon Strandvik, från Greentime lanserar certifieringen Hållbart Evenemang

    För tre år sedan skapades det digitala verktyget Hållbart Evenemang som ger arrangörer struktur och vägledning. Nu tar Greentime nästa steg och växlar upp verktyget till en tredjepartscertifiering som lanseras som certifieringen Hållbart Evenemang. Här möter vi personerna bakom – Emma och Simon Strandvik.

    1. Vilka är ni vad är er bakgrund?

    Vi har länge arbetat med hållbarhetsfrågor i branschen och drivs av att arrangörer ska kunna arrangera mer hållbara evenemang. Det finns en stor efterfrågan på allt som har med hållbarhet att göra och här sitter vi på mycket kunskap efter att ha tagit del av hållbarhetsarbetet i samband med hundratals evenemang. När vi har varit runt i hela Sverige och föreläst om samma sak kände vi att vi ville skapa något som kunde komma fler till nytta. Det ledde till att vi för 3 år sen tog fram ett digitalt planeringsverktyg för arrangörer. Idén med verktyget är att hjälpa till att ändra branschens arbetssätt genom att inspirera och vägleda men också kan pusha branschens aktörer framåt.

    1. Ett planeringsverktyg låter ju bra, räcker inte det?

    För vissa, absolut, men det finns idag ett stort behov av att visa att man jobbar seriöst med de här frågorna. Då behöver man också som arrangör kunna visa upp vad man har presterat inom miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet. Det räcker inte längre att bara säga att man har arbetat i ett verktyg utan man vill visa upp sina faktiska prestationer. Så vi bestämde oss för att inte vänta på någon annan utan själva ta fram en tredjepartscertifiering som kan intyga arrangörers fina arbete. Vi tycker att det har saknats.

    1. Hur har tankarna gått kring utformningen av certifieringen?

    Vi ville skapa något som verkligen kommer till nytta, något äkta som gör att fler arrangörer tar ytterligare kliv för att arbeta mer hållbart. Arbetssättet måste vara lustfyllt och inspirerande men samtidigt måste kraven vara rimligt hårda. Som en liten aktör är detta ett stort steg och vi har varit noga med att göra allt enligt konstens alla regler med tredjepartsrevisor, mätbara kriterier, protokoll och så vidare.

    1. Jag har ju fått titta lite på verktyget och det känns mer som en vägledning och inspiratör, än som ett testverktyg, hur gick tankarna där?

    Vi ville att det skulle vara en hjälp i ett kontinuerligt arbete med de här frågorna. Det skall hjälpa arrangören att nå den nivå som krävs och på så många punkter som möjligt. Det skall inte kännas som en kontrollapparat utan ett verktyg som ger stöd och struktur i hållbarhetsfrågor. Det gör att man får bonuseffekter som inspiration, engagemang och boostad kreativitet. Det blir också en hjälp i att göra ett tydligare strukturerat och systematiskt arbete med de här frågorna och utmaningarna.

    1. Hur går själva certifieringen till och vem gör den?

    För att nå certifieringen ska ett evenemang uppnå ett antal hållbarhetskrav i planeringsverktyget och bli reviderat av en oberoende revisor. I planeringsverktyget är det markerat vilka frågor som är obligatoriska att uppnå för att få certifieringen. Dessutom måste evenemanget uppnå minst 50% av de poäng som går att plocka i verktyget. När arrangören känner sig nöjd med sina svar kopplas en extern revisor in som granskar svaren i planeringsverktyget. Godkänner revisorn svaren har arrangören rätt att kommunicera att evenemanget är ett certifierat Hållbart Evenemang. Platskontroll genomförs under evenemanget och därefter får arrangören ett protokoll med iakttagelser och förbättringsförslag.

    1. Vilka är det här tänkt för och vad kostar det?

    Det kan användas av såväl stora som små arrangörer, men även regioner, destinationer och destinationsbolag som vill kunna mäta hur många evenemang faktiskt arbetar med hållbarhet. Tack vare att kostnaden ligger på en mycket rimligare nivå än exempelvis en ISO-certifiering så blir det rimligt även för mindre aktörer, arrangörer och eventbolag. Eftersom det är en oberoende revisor som gör den slutliga bedömningen är det såklart förknippat med kostnader liksom verktyget och vår rådgivning. Men om man sätter det i ett sammanhang där vikten av att hänga med i de här frågorna har blivit en hygienfaktor och till och med en överlevnadsfråga så är det värt varenda krona, tycker ju vi förstås, men även våra befintliga kunder. Dessutom kan de åtgärder man gör för att förbättra sig i verktyget/processen leda till stora vinster och besparingar för evenemanget, så det är väl investerade pengar.

    Om Certifieringen Hållbart Evenemang

    Syftet med certifieringen är att möten och evenemang ska bli mer hållbara. För att uppnå certifieringen arbetar arrangören bakom evenemanget i planeringsverktyget Hållbart Evenemang där det är markerat vilka frågor som är obligatoriska.

    Evenemanget måste också uppnå minst 50 procent av de poäng som går att plocka i verktyget. När arrangören känner sig klar kopplas en extern revisor in som granskar svaren och vid godkänd revision har arrangören rätt att kommunicera att evenemanget är ett certifierat Hållbart Evenemang. Platskontroll genomförs under evenemanget och därefter får arrangören ett protokoll med iakttagelser och förbättringsförslag.

    Här kan ni läsa mer om Hållbart Evenemang

    Emma och Simon Strandvik, från Greentime lanserar certifieringen Hållbart Evenemang

    Här kan du läsa tidigare intervjuer med intressanta personer inom besöksnäringen

    • Text: Jakob Norrby
    • Foto: Greentime
    Tweet
  • Pontus Frithiof som besöker Menhammar Gård och deras kreatur.
    2025-06-24 22:33

    Pontus Frithiof lanserar Matmanifest – ny milstolpe i Hållbarhet 360

    Pontus Group, ledd av entreprenören Pontus Frithiof, tar ett stort kliv i sitt hållbarhetsarbete genom lanseringen av ett Matmanifest.

  • Visita logga.
    2025-06-24 22:27

    Visita – en viss ökning på hotellmarknaden i maj

    Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i maj med 2 procent samtidigt som hotellrumspriserna minskade. Det visar statistik från Visita.

  • I vinter kommer det bli enklare för schweizare att uppleva norra Sverige. Flyglinjen Zürich-Luleå kommer trafikeras av flygbolaget Edelweiss.
    2025-06-24 22:22

    Swedish Lapland – ny flyglinje mellan Zürich och Luleå

    Schweiziska flygbolaget Edelweiss etablerar en ny flyglinje från Zürich till Luleå Airport under vintersäsongen 2025/2026.

  • Ros - besöksnäring
    2025-06-23 05:39

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 25 -25

    Mest om Destination, Hållbarhet/Tillgänglighet, Rapporter och Stöd/Utmärkelser/Initiativ

  • Cykelleden Skåne har utsetts till vinnare av Cykelplaneringspriset 2025.
    2025-06-22 17:11

    Cykelleden Skåne får pris för tillgänglighet och nytänkande

    Cykelleden Skåne är vinnare av Cykelplaneringspriset 2025. Utmärkelsen delas ut årligen av föreningen Svenska Cykelstäder.

  • Fjällcykling på fyra fjäll är ett nytt paket framtaget av två destinationer, fyra anläggningar och sex företag i Härjedalen via samverkan.
    2025-06-21 16:08

    Fjällcykling på fyra fjäll – ett resultat av samverkan

    Två destinationer, fyra anläggningar och sex företag i Härjedalen har med hjälp av samverkan skapat ett unikt paket.

  • Maj 2025 blev en stark månad för Göteborg hotellnäring och besöksnäring.
    2025-06-20 21:35

    Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025

    Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på statistik. Maj hade en hög hotellbeläggning.

  • Kittelfältet Naturreservat, Värmland. Sverige är populärt när det kommer till Coolcation trenden.
    2025-06-20 20:51

    Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna

    Förra sommarens kanske hetaste resetrend Coolcation har inte svalnat visar en undersökning från Visit Sweden.

  • I det rådande marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare som möter de krav staden ställt. Processen att sälja Stockholmsmässan har avbrutits och staden fortsätter nu utveckla mässan i egen regi.
    2025-06-20 14:18

    Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo

    I marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare till Stockholmsmässan. Processen att sälja har avbrutits och staden fortsätter att utveckla den i egen regi.

  • Naturen lockar svenskarnas sommarplaner – en av tre vill vandra i fjällen visar en undersökning från SkiStar/Infostat.
    2025-06-20 01:05

    Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen

    En ny undersökning från SkiStar visar att svenskarnas sommarplaner i präglas av ett intresse för natur och tid med familjen

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 maj

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-06-15 23:18

      Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser

      Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt s...

    • 2025-06-17 15:03

      Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten

      Efter drygt två decennier som en samlande kraft för besöksnäring och regional utveckling i Sörmland, har styrelse...

    • 2025-06-16 06:14

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhe...

    • 2025-06-15 22:26

      Nature Travels erbjuder paket hos Nordic Husky Farm

      Det brittiska företaget Nature Travels har introducerat ett nytt paket i sin repertoir. Detta tack vare kontakter...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet