-
Emma och Simon Strandvik, från Greentime lanserar certifieringen Hållbart Evenemang
För tre år sedan skapades det digitala verktyget Hållbart Evenemang som ger arrangörer struktur och vägledning. Nu tar Greentime nästa steg och växlar upp verktyget till en tredjepartscertifiering som lanseras som certifieringen Hållbart Evenemang. Här möter vi personerna bakom – Emma och Simon Strandvik.
-
Vilka är ni vad är er bakgrund?
Vi har länge arbetat med hållbarhetsfrågor i branschen och drivs av att arrangörer ska kunna arrangera mer hållbara evenemang. Det finns en stor efterfrågan på allt som har med hållbarhet att göra och här sitter vi på mycket kunskap efter att ha tagit del av hållbarhetsarbetet i samband med hundratals evenemang. När vi har varit runt i hela Sverige och föreläst om samma sak kände vi att vi ville skapa något som kunde komma fler till nytta. Det ledde till att vi för 3 år sen tog fram ett digitalt planeringsverktyg för arrangörer. Idén med verktyget är att hjälpa till att ändra branschens arbetssätt genom att inspirera och vägleda men också kan pusha branschens aktörer framåt.
-
Ett planeringsverktyg låter ju bra, räcker inte det?
För vissa, absolut, men det finns idag ett stort behov av att visa att man jobbar seriöst med de här frågorna. Då behöver man också som arrangör kunna visa upp vad man har presterat inom miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet. Det räcker inte längre att bara säga att man har arbetat i ett verktyg utan man vill visa upp sina faktiska prestationer. Så vi bestämde oss för att inte vänta på någon annan utan själva ta fram en tredjepartscertifiering som kan intyga arrangörers fina arbete. Vi tycker att det har saknats.
-
Hur har tankarna gått kring utformningen av certifieringen?
Vi ville skapa något som verkligen kommer till nytta, något äkta som gör att fler arrangörer tar ytterligare kliv för att arbeta mer hållbart. Arbetssättet måste vara lustfyllt och inspirerande men samtidigt måste kraven vara rimligt hårda. Som en liten aktör är detta ett stort steg och vi har varit noga med att göra allt enligt konstens alla regler med tredjepartsrevisor, mätbara kriterier, protokoll och så vidare.
-
Jag har ju fått titta lite på verktyget och det känns mer som en vägledning och inspiratör, än som ett testverktyg, hur gick tankarna där?
Vi ville att det skulle vara en hjälp i ett kontinuerligt arbete med de här frågorna. Det skall hjälpa arrangören att nå den nivå som krävs och på så många punkter som möjligt. Det skall inte kännas som en kontrollapparat utan ett verktyg som ger stöd och struktur i hållbarhetsfrågor. Det gör att man får bonuseffekter som inspiration, engagemang och boostad kreativitet. Det blir också en hjälp i att göra ett tydligare strukturerat och systematiskt arbete med de här frågorna och utmaningarna.
-
Hur går själva certifieringen till och vem gör den?
För att nå certifieringen ska ett evenemang uppnå ett antal hållbarhetskrav i planeringsverktyget och bli reviderat av en oberoende revisor. I planeringsverktyget är det markerat vilka frågor som är obligatoriska att uppnå för att få certifieringen. Dessutom måste evenemanget uppnå minst 50% av de poäng som går att plocka i verktyget. När arrangören känner sig nöjd med sina svar kopplas en extern revisor in som granskar svaren i planeringsverktyget. Godkänner revisorn svaren har arrangören rätt att kommunicera att evenemanget är ett certifierat Hållbart Evenemang. Platskontroll genomförs under evenemanget och därefter får arrangören ett protokoll med iakttagelser och förbättringsförslag.
-
Vilka är det här tänkt för och vad kostar det?
Det kan användas av såväl stora som små arrangörer, men även regioner, destinationer och destinationsbolag som vill kunna mäta hur många evenemang faktiskt arbetar med hållbarhet. Tack vare att kostnaden ligger på en mycket rimligare nivå än exempelvis en ISO-certifiering så blir det rimligt även för mindre aktörer, arrangörer och eventbolag. Eftersom det är en oberoende revisor som gör den slutliga bedömningen är det såklart förknippat med kostnader liksom verktyget och vår rådgivning. Men om man sätter det i ett sammanhang där vikten av att hänga med i de här frågorna har blivit en hygienfaktor och till och med en överlevnadsfråga så är det värt varenda krona, tycker ju vi förstås, men även våra befintliga kunder. Dessutom kan de åtgärder man gör för att förbättra sig i verktyget/processen leda till stora vinster och besparingar för evenemanget, så det är väl investerade pengar.
Om Certifieringen Hållbart Evenemang
Syftet med certifieringen är att möten och evenemang ska bli mer hållbara. För att uppnå certifieringen arbetar arrangören bakom evenemanget i planeringsverktyget Hållbart Evenemang där det är markerat vilka frågor som är obligatoriska.
Evenemanget måste också uppnå minst 50 procent av de poäng som går att plocka i verktyget. När arrangören känner sig klar kopplas en extern revisor in som granskar svaren och vid godkänd revision har arrangören rätt att kommunicera att evenemanget är ett certifierat Hållbart Evenemang. Platskontroll genomförs under evenemanget och därefter får arrangören ett protokoll med iakttagelser och förbättringsförslag.
Här kan ni läsa mer om Hållbart Evenemang
Här kan du läsa tidigare intervjuer med intressanta personer inom besöksnäringen
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Greentime
-
-
RNBT – nätverket är nu fulltaligt och täcker hela Sverige
Regionala Nätverket för besöksnäring och Turism (RNBT) meddelar med stor glädje att samtliga Sveriges regioner är nu representeras.
-
Ironman Kalmar 2025 är fullbokat – totalt 2 850 atleter
Nu är alla startplatser bokade till Ironman Kalmar 2025, som äger rum den 16 augusti. Antalet internationella deltagare är rekordhögt.
-
Visit Dalarna tilldelas internationellt guld för klusterarbete
Visit Dalarna har lyckats uppnå ESCA guld. Inom branschkod besöksnäring är destinationsbolaget den enda i världen med guldcertifiering.
-
Guideutbildning för snöskoter bidrar till tryggare skotersafari
Ett fokus inom BOHST har varit att höja kompetensen bland snöskoterguider via utbildning. Det skapar en säkrare skotersafari.
-
Hjortviken Country Club öppnar hotell utan TV på rummen
Nu öppnar ESS Group nya destination Hjortviken upp dörrarna till en värld utan TV-apparater på hotellrummen.
-
Visita – ökad efterfrågan på hotellrum i december
Efter månader där efterfrågan minskade på hotellrum i Sverige ökade den i december, trots fler klämdagar än normalt, enligt Visita.
-
Stockholm bland världens topp-destinationer 2025
Med erbjudande om både skärgård och stadspuls har Stockholm etablerat sig som en av världens mest eftertraktade resmål 2025.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Mest om Boende, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang, Museer/utställningar samt Konstateranden/Beslut/Rapporter
-
Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum
Nu byter personalen på Nationalmuseum sina jackor. I ett samarbete med Beskow von Post får kläder nytt liv genom ett cirkulärt koncept.
-
Vy Norge lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö
Vy tar ytterligare ett steg i sin satsning på internationell trafik och lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö i sommar.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan ganska jämnt fördelat på många kategorier så...
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser, en direkt konsekvens av en utmanande ekon...
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag har glädjen att presentera Thérèse Liljeqvist som ny verkställande direktör för Artipe...
-
Vrak – Museum of wrecks i samarbete med The museum of World War II i Gdansk
I samband med ett kundevent i Gdansk i maj 2024 hade Marknadsutvecklare Annika Torstenson från Vrak ̵...
-
-
Gästbloggare
-