-
En ny arktisk agenda – Care for the Arctic – it’s our home
Föreställ dig världens bästa plats. Tänk dig sedan att den är hotad
Här, i den arktiska delen av Sverige, går klimatförändringarna snabbare än någon annanstans på jorden, samtidigt som lokalsamhället står inför både ekonomiska och sociala utmaningar. Här pågår många olika initiativ för samhällsomställning.
– På Swedish Lapland Visitors Board anser vi att det behövs en större rörelse, där många är inkluderade; lokalsamhället, besöksförvaltning, privata och offentliga aktörer och individer. Vi vill involvera och ta vara på människors engagemang för sin hembygd, säger Annika Fredriksson, vd Swedish Lapland Visitors Board.
Care for the Arctic – it’s our home är en gemensam arktisk agenda med tillhörande verktygslåda för Sveriges arktiska resmåls huvudintressenter och adresserar de utmaningar som vi tillsammans står inför, lokalt som globalt. Socialt, ekonomiskt och miljömässigt.
Med gemensamma krafter drivs positiv förändring i riktning mot visionen att bli världens mest ansvarsfulla arktiska resmål och bidra till lokalsamhällets bästa.
Varför Care for the Arctic?
– När besöksnäringen sköts på rätt sätt kan den bli en regenerativ kraft som tjänar hela lokalsamhället. Resande som görs med medvetenhet kan bli mer hållbar och skapa större värden för lokalsamhället, säger Annika Fredriksson.
Med agendan vill Swedish Lapland Visitors Board få resmålets huvudintressenter att göra medvetna val, ta genomtänkta beslut och ta ansvar. I agendans verktygslåda finns handfasta uppmaningar som vänder sig till den ansvarsfulla resenären, den ansvarsfulla företagaren och den ansvarsfulla samhällsaktören. Intentionen är ett gemensamt metodiskt arbete mot ökad hållbarhet i alla dimensioner; miljömässigt, socialt och ekonomiskt.
Care for the Arctic – it’s our home
Agendan Care for the Arctic är en del av Norrbottens strategiska färdplan för Sveriges arktiska resmål 2030 som antogs av Region Norrbotten 2023. Den bygger på en inkluderande och engagerande metod för att gemensamt gå från ord till handling – att bidra till, driva och leda förändringsprocesser och omställning mot Agenda 2030.
Det är en agenda som drivs av ansvarsfulla besöksnäringsföretag, ansvarsfulla resenärer och ansvarsfulla samhällsaktörer. I stället för att arbeta med separata initiativ gentemot olika intressegrupper använder man en gemensam agenda som bygger på samverkan.
Här kan ni se en väldigt bra film som ger bakgrunden till Care for the Arctic
Reflektioner från Turismnytt på plats
Agendan presenterades i onsdags under ett lanseringsevent på länskonsthallen Havremagasinet i Boden och Turismnytt var där.
Vid första anblicken kanske det inte är alldeles självklart vad detta handlar om även om det är väl sammanfattat ovan (från Swedish Lapland Tourism Boards pressmeddelande) men på plats blir det tydligt att det här handlar om ett skifte till en mer cirkulär ekonomi och ett nytt mindset. Ett sätt att se på tillvaron och verksamheten som utgår från platsen, naturen, de som lever där och inte minst de som verkat där i generationer. Det som kallas regeneration.
Ett internationellt perspektiv
På plats var Anna Pollock som var inbjuden för att hålla en utbildning dagen efter men som också kunde berätta mer om regeneration och regenerativ besöksnäring. Hon beskrev det som att skapa nytta utifrån det befintliga istället för att åtgärda det som har blivit dåligt med det vi har gjort hittills. På det sättet genereras hälsa, vitalitet, harmoni, mångfald, inkludering och fler möjligheter och det blir mer uthålligt. Hon påpekade också att det här inte är ”hållbarhet på steroider” eller att göra ”mer gott”. Hon hoppas att det skall bli ett levande ”löfte” och en lärande resa för besöksnäringen.
Vem är då denna fascinerande kvinna? Hon har en lång karriär som forskare, strateg och förändringskatalysator för den internationella turism- och besöksnäringen och är en legend inom sitt område. Hon beskrivs ofta som både visionär och före sin tid. Hon ser sig själv som en förändringsagent med uppdrag att hjälpa människor att förbereda sig för en helt annan framtid. Mer om henne finns att läsa här och här.
Destinationens aktörer
I samband med lanseringen medverkade också några av destinationens aktörer och exempel på ”best practice” såsom Claes Nordmark, Kommunalråd I Boden och ordförande I Norrbottens kommuner som ser Care for the Arctic som ett uppfriskande initiativ.
Mariangela Méndez Prenke, chef för Havremagasinet, berättade den fantastiska historien om byggnaden vi var i. Det är Bodens största byggnad och var magasin för havret som var foder till militärens hästar. Boden har fram till 90-talet varit i princip helt fokuserat på militären. Byggnaden stod öde från 50-60-talet till 2010 då det blev en konsthall för samtida konst.
Camp Ripan
Jana Stridfeldt Bjuhr som är hållbarhetschef berättade om Camp Ripans resa från radhusby 2002 till 90 stugor med hotellstandard, White guiderestaurang, prisbelönt spa, gym och padelhall, gäster året runt från 53 länder, topprankad på booking.com, 54 650 gästnätter, 33 018 middagsgäster och 12 434 spa gäster förra året. Man lyfter fram naturen som anledning att resa och det lokala genom att engagera gästerna i lokala upplevelser och kultur, utbilda samarbetspartners, personal och gäster via sin code of conduct och sin röda tråd, den samiska, tornedalsfinska och svenska kulturen. De jobbar också med det sociala perspektivet, att vara ett attraktivt företag att jobba på.
Utöver det har de ett av Sveriges mest energieffektiva kök, en kompostmaskin ”Nasse” och jobbar hårt med matsvinn och serverar inga tropiska frukter. De har även ett samarbete med Generation Waste där man mäter matsvinn.
Aurora Safari Lodge
Vi fick också höra Jonas Gejke, delägare i Aurora Safari Lodge berätta om sin resa från att ha drivit en safari lodge i Kenya i 25 år för att sedan flytta till Gunnarsbyn utanför Boden och där driva en arktisk motsvarighet. De jobbar tätt ihop med lokalbefolkningen i Råne älvdal där det bor ungefär 2.600 personer, liksom med entreprenörerna där.
Han lyfte också fram den ekonomiska hållbarheten – Det går inte att säga att pengar inte är viktigt. Det måste bära sig. Det gäller också att hitta kunnandet som kommer med dem som flyttar in eller bor där och bygga produkter runt det för pengarna stannar lokalt och blir underlag för handel och annan verksamhet.
Han har också medverkat i att starta Arctic Getaways – Samlar aktörer som jobbar mot samma målgrupp för att samarbeta kring olika frågor som kollegor istället för konkurrenter. De är också del av Arctic income – en lokal DMC för hela regionen, både Sverige, Norge och Finland.
Jonas poängterade också att stödet från kommunen (Boden) är fantastiskt. De är otroligt hjälpsamma, företagsvänliga och tillmötesgående.
Här inflikade Anna Pollock från publiken att det fungerar för det är så naturen fungerar och då blir det uthålligt – Hospitality kan bli en katalysator. ”Inte JAG, det är alla inblandade tillsammans. Alla som jobbar med det nu men också allt som gjorts av andra genom åren”.
Swedish Lapland Visitors Board tar på sig ledartröjan
Det märks att Swedish Lapland Visitors Board har höga ambitioner och vill ta på sig ledartröjan här och att det ska bli verkstad och inte bara prat.
I den fantastiska filmen som tagits fram för att skapa förståelse för agendan beskriver Lennart Pittja det såhär: ”Det är inte en quick fix – det är ett beslut! – Vi bryr oss om Arktis för att det är vårt hem!”
Care for the Arctic – it’s our home! – www.careforthearctic.com
- Text: Swedish Lapland Tourism Board och Jakob Norrby
- Foto: Swedish Lapland Tourism Board
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Titta hit! Nu söker Hög...
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 ...
-
-
Gästbloggare
-