lördag 19 juli 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • SM-veckan vinter återvänder till Skövde 2027
    • Stockholm får en ny sommarpärla: ”Badholmen Sju Veckor”
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Svenska Taxiförbundet – konkurrensbegränsning gynnar inte Kalmar
  • Platsannonser:
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Care for the Arctic
    2024-03-25 01:41

    En ny arktisk agenda – Care for the Arctic – it’s our home

    Föreställ dig världens bästa plats. Tänk dig sedan att den är hotad

    Här, i den arktiska delen av Sverige, går klimatförändringarna snabbare än någon annanstans på jorden, samtidigt som lokalsamhället står inför både ekonomiska och sociala utmaningar. Här pågår många olika initiativ för samhällsomställning.

    – På Swedish Lapland Visitors Board anser vi att det behövs en större rörelse, där många är inkluderade; lokalsamhället, besöksförvaltning, privata och offentliga aktörer och individer. Vi vill involvera och ta vara på människors engagemang för sin hembygd, säger Annika Fredriksson, vd Swedish Lapland Visitors Board.

    Care for the Arctic – it’s our home är en gemensam arktisk agenda med tillhörande verktygslåda för Sveriges arktiska resmåls huvudintressenter och adresserar de utmaningar som vi tillsammans står inför, lokalt som globalt. Socialt, ekonomiskt och miljömässigt.

    Med gemensamma krafter drivs positiv förändring i riktning mot visionen att bli världens mest ansvarsfulla arktiska resmål och bidra till lokalsamhällets bästa.

    En ny arktisk agenda – Care for the Arctic – it’s our home

    Med gemensamma krafter drivs positiv förändring för att nå målet att det ska vara enkelt för den ansvarsfulle resenären att besöka vårt arktiska resmål, att göra medvetna val på plats och att aktivt bidra till en hållbar lokal utveckling.

    Varför Care for the Arctic?

    – När besöksnäringen sköts på rätt sätt kan den bli en regenerativ kraft som tjänar hela lokalsamhället. Resande som görs med medvetenhet kan bli mer hållbar och skapa större värden för lokalsamhället, säger Annika Fredriksson.

    Med agendan vill Swedish Lapland Visitors Board få resmålets huvudintressenter att göra medvetna val, ta genomtänkta beslut och ta ansvar. I agendans verktygslåda finns handfasta uppmaningar som vänder sig till den ansvarsfulla resenären, den ansvarsfulla företagaren och den ansvarsfulla samhällsaktören. Intentionen är ett gemensamt metodiskt arbete mot ökad hållbarhet i alla dimensioner; miljömässigt, socialt och ekonomiskt.

    En ny arktisk agenda – Care for the Arctic – it’s our home

    Care for the Arctic – it’s our home

    Agendan Care for the Arctic är en del av Norrbottens strategiska färdplan för Sveriges arktiska resmål 2030 som antogs av Region Norrbotten 2023. Den bygger på en inkluderande och engagerande metod för att gemensamt gå från ord till handling – att bidra till, driva och leda förändringsprocesser och omställning mot Agenda 2030.

    Det är en agenda som drivs av ansvarsfulla besöksnäringsföretag, ansvarsfulla resenärer och ansvarsfulla samhällsaktörer. I stället för att arbeta med separata initiativ gentemot olika intressegrupper använder man en gemensam agenda som bygger på samverkan.

    En ny arktisk agenda – Care for the Arctic – it’s our home

    Annika Fredriksson, vd Swedish Lapland Visitors Board, berättar om Care for the Arctic.

    Här kan ni se en väldigt bra film som ger bakgrunden till Care for the Arctic

    Reflektioner från Turismnytt på plats

    Agendan presenterades i onsdags under ett lanseringsevent på länskonsthallen Havremagasinet i Boden och Turismnytt var där.

    Vid första anblicken kanske det inte är alldeles självklart vad detta handlar om även om det är väl sammanfattat ovan (från Swedish Lapland Tourism Boards pressmeddelande) men på plats blir det tydligt att det här handlar om ett skifte till en mer cirkulär ekonomi och ett nytt mindset. Ett sätt att se på tillvaron och verksamheten som utgår från platsen, naturen, de som lever där och inte minst de som verkat där i generationer. Det som kallas regeneration.

    En ny arktisk agenda – Care for the Arctic – it’s our home

    Ett internationellt perspektiv

    På plats var Anna Pollock som var inbjuden för att hålla en utbildning dagen efter men som också kunde berätta mer om regeneration och regenerativ besöksnäring. Hon beskrev det som att skapa nytta utifrån det befintliga istället för att åtgärda det som har blivit dåligt med det vi har gjort hittills. På det sättet genereras hälsa, vitalitet, harmoni, mångfald, inkludering och fler möjligheter och det blir mer uthålligt. Hon påpekade också att det här inte är ”hållbarhet på steroider” eller att göra ”mer gott”. Hon hoppas att det skall bli ett levande ”löfte” och en lärande resa för besöksnäringen.

    Vem är då denna fascinerande kvinna? Hon har en lång karriär som forskare, strateg och förändringskatalysator för den internationella turism- och besöksnäringen och är en legend inom sitt område. Hon beskrivs ofta som både visionär och före sin tid. Hon ser sig själv som en förändringsagent med uppdrag att hjälpa människor att förbereda sig för en helt annan framtid. Mer om henne finns att läsa här och här.

    Destinationens aktörer

    I samband med lanseringen medverkade också några av destinationens aktörer och exempel på ”best practice” såsom Claes Nordmark, Kommunalråd I Boden och ordförande I Norrbottens kommuner som ser Care for the Arctic som ett uppfriskande initiativ.

    Mariangela Méndez Prenke, chef för Havremagasinet, berättade den fantastiska historien om byggnaden vi var i. Det är Bodens största byggnad och var magasin för havret som var foder till militärens hästar. Boden har fram till 90-talet varit i princip helt fokuserat på militären. Byggnaden stod öde från 50-60-talet till 2010 då det blev en konsthall för samtida konst.

    En ny arktisk agenda – Care for the Arctic – it’s our home

    Camp Ripan

    Jana Stridfeldt Bjuhr som är hållbarhetschef berättade om Camp Ripans resa från radhusby 2002 till 90 stugor med hotellstandard, White guiderestaurang, prisbelönt spa, gym och padelhall, gäster året runt från 53 länder, topprankad på booking.com, 54 650 gästnätter, 33 018 middagsgäster och 12 434 spa gäster förra året. Man lyfter fram naturen som anledning att resa och det lokala genom att engagera gästerna i lokala upplevelser och kultur, utbilda samarbetspartners, personal och gäster via sin code of conduct och sin röda tråd, den samiska, tornedalsfinska och svenska kulturen. De jobbar också med det sociala perspektivet, att vara ett attraktivt företag att jobba på.

    Utöver det har de ett av Sveriges mest energieffektiva kök, en kompostmaskin ”Nasse” och jobbar hårt med matsvinn och serverar inga tropiska frukter. De har även ett samarbete med Generation Waste där man mäter matsvinn.

    En ny arktisk agenda – Care for the Arctic – it’s our home

    Aurora Safari Lodge

    Vi fick också höra Jonas Gejke, delägare i Aurora Safari Lodge berätta om sin resa från att ha drivit en safari lodge i Kenya i 25 år för att sedan flytta till Gunnarsbyn utanför Boden och där driva en arktisk motsvarighet. De jobbar tätt ihop med lokalbefolkningen i Råne älvdal där det bor ungefär 2.600 personer, liksom med entreprenörerna där.

    Han lyfte också fram den ekonomiska hållbarheten – Det går inte att säga att pengar inte är viktigt. Det måste bära sig. Det gäller också att hitta kunnandet som kommer med dem som flyttar in eller bor där och bygga produkter runt det för pengarna stannar lokalt och blir underlag för handel och annan verksamhet.

    Han har också medverkat i att starta Arctic Getaways – Samlar aktörer som jobbar mot samma målgrupp för att samarbeta kring olika frågor som kollegor istället för konkurrenter. De är också del av Arctic income – en lokal DMC för hela regionen, både Sverige, Norge och Finland.

    Jonas poängterade också att stödet från kommunen (Boden) är fantastiskt. De är otroligt hjälpsamma, företagsvänliga och tillmötesgående.

    Här inflikade Anna Pollock från publiken att det fungerar för det är så naturen fungerar och då blir det uthålligt – Hospitality kan bli en katalysator. ”Inte JAG, det är alla inblandade tillsammans. Alla som jobbar med det nu men också allt som gjorts av andra genom åren”.

    En ny arktisk agenda – Care for the Arctic – it’s our home

    Swedish Lapland Visitors Board tar på sig ledartröjan

    Det märks att Swedish Lapland Visitors Board har höga ambitioner och vill ta på sig ledartröjan här och att det ska bli verkstad och inte bara prat.

    I den fantastiska filmen som tagits fram för att skapa förståelse för agendan beskriver Lennart Pittja det såhär: ”Det är inte en quick fix – det är ett beslut! – Vi bryr oss om Arktis för att det är vårt hem!”

    Care for the Arctic – it’s our home! – www.careforthearctic.com

    • Text: Swedish Lapland Tourism Board och Jakob Norrby
    • Foto: Swedish Lapland Tourism Board
    Tweet
  • Vintern 2027 kommer SM-veckan åter att arrangeras i Skövde.
    2025-07-18 01:27

    SM-veckan vinter återvänder till Skövde 2027

    Efter att Riksidrottsförbundet och SVT har utvärderat städer är det nu klart att Skövde kommer stå värd för SM-veckan vinter 2027.

  • Under sju veckor förvandlas Badholmen i Stockholm till en levande beach club där musik, mat och människor möts.
    2025-07-18 01:21

    Stockholm får en ny sommarpärla: ”Badholmen Sju Veckor”

    I sommar får Stockholms skärgård nytt liv. Under sju veckor förvandlas Badholmen till en beach club där musik, mat och människor möts.

  • Nöjesparkerna Gröna Lund, Kolmården och Furuvik söker nu efter medarbetare till höstens spännande Halloween.
    2025-07-18 01:16

    Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween

    När höstmörkret sänker sig förvandlas Gröna Lund, Kolmården och Furuvik till halloweenvärldar. Nu öppnar nöjesparkerna sina rekryteringar.

  • Lennart Kalderén, ordförande för Svenska Taxiförbundet.
    2025-07-18 01:11

    Svenska Taxiförbundet – konkurrensbegränsning gynnar inte Kalmar

    Svenska Taxiförbundet ser en konkurrensbegränsning i Kalmars upphandling av skolskjuts. Mindre taxiföretag riskeras att slås ut.

  • Sommartorget i Härnösand.
    2025-07-18 01:04

    En rekordökning av gästnätter i Härnösand under året

    Turismen i Härnösand visar stark tillväxt. Under årets fem första månader har gästnätter ökat med 49,4 procent jämfört med i fjol.

  • Öppningsceremonin vid Word Choir Games 2024 i Auckland på Nya Zeeland.
    2025-07-18 01:00

    Helsingborg blir värdstad för World Choir Games 2026

    Sommaren 2026 står Helsingborg i centrum för världens största internationella körfestival - World Choir Games.

  • Camping 2025 - besöksnäring
    2025-07-14 04:55

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 28 -25

    Mest om Destination, Boende, Evenemang och Konstateranden/beslut/rapporter

  • Almedalen 2025 - Norwegian och St1
    2025-07-14 00:56

    Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 3

    Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna, här del 3

  • Logga för Regeringen.
    2025-07-13 22:23

    Regeringen föreslår ett förbättrat resegarantisystem

    Ökad trygghet för resenärer och förenkling för branschens aktörer. Regeringen föreslår en reform av dagens resegarantisystem.

  • EVS38, en global konferens om eldrivna fordon, lockade 3900 deltagare i Göteborg under juni.
    2025-07-13 22:18

    Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – juni 2025

    Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen i destinationen. Juni var en händelserik månad.

  • Veckans profil

    Madelaine Pettersson, Spritmuseum

    Madelaine Pettersson

    Spritmuseums kommersiella chef

    Om produktutveckling och att skapa ett levande museum

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 juni

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-07-13 22:23

      Regeringen föreslår ett förbättrat resegarantisystem

      Ökad trygghet för resenärer och förenkling för resebranschens aktörer. Regeringen har beslutat o...

    • 2025-07-11 01:47

      Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar

      Vid aktuell upphandling av tågbolag som ska köra nattågen mellan Stockholm och Narvik från december 2026 fick Tra...

    • 2025-07-11 01:28

      Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer

      Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun – där näringslivsenheten och kommunikationsenheten samarbet...

    • 2025-07-14 04:55

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 28 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang oc...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet