-
En ny arktisk agenda för ansvarsfull besöksnäring – Care for the Arctic
Swedish Lapland Visitors Board står i startgroparna att lansera en strategisk färdplan för besöksnäringen. Samtidigt initieras en ny arktisk agenda för ett ansvarsfullt resmål kopplat mot de globala målen för hållbar utveckling, Agenda 2030 – Care for the Arctic.
Den arktiska agendan, Care for the Arctic, ska fungera som en vägvisare för resmålets huvudintressenter. Syftet är att skapa engagemang för åtgärder som bidrar till lokalsamhällets välmående och kommande generationers möjligheter och behov.
”Hos oss i Sveriges arktiska region måste vi som är resmålets huvudintressenter – besökaren, besöksnäringen samt det omgivande ekosystemet av möjliggörare och förutsättningsskapare fokusera på konkreta åtgärder som bidrar till att bygga vår framtid på den här platsen.” Säger Annika Fredriksson, VD för Swedish Lapland Visitors Board.
Jämställdhet är en av de viktigaste demokratiska frågorna
Ända sedan den industriella revolutionen har den moderna människans påverkan på den känsliga arktiska miljön varit omfattande. Den nordligaste delen av Sverige har varit det framtidsland för framgång och välfärd som det moderna efterkrigssamhället krävde. Inte sällan på bekostnad av befolkningen och i synnerhet vårt urfolk, samerna.
Här sker nu den globala uppvärmningen mer än dubbelt så snabbt som på andra platser på jorden. Klimatet och den biologiska mångfalden är vår tids största utmaningar. Samtidigt är jämställdhet en av de viktigaste demokratiska frågorna bland näringsliv och offentlighet i länet, jämte behovet av långsiktigt kvalitativa och attraktiva livsmiljöer.
Dagens mål behöver kopplas till ett mer regenerativt perspektiv
Besöksnäringen hade fram till 2020 som mål att fördubbla omsättningen. Ett ekonomiskt mål, framtaget på nationell nivå och som antogs av många regionala resmål i Sverige.
”Vi har arbetat fram ett antal handfasta och vägledande tips och råd som vi hoppas kan bidra till det viktiga omställningsarbetet. En användbar verktygslåda för hållbarhetsarbete i praktiken.” Säger Camilla Bondareva, Head of Brand Communication på Swedish Lapland Visitors Board. ”För att kunna utveckla en besöksnäring inom planetens gränser behöver dagens mål kopplas till ett mer regenerativt perspektiv som bygger på en större och bredare rörelse mot starkare inkludering av lokalsamhället, besöksförvaltning och ökat ansvarstagande hos aktörer och individer.”
Vi som bor här var inte först och vi ska inte vara sist
Swedish Lapland Visitors Boards övergripande mål är att resmålets besökare uppfyller sin potential att bidra till regionens sociala, kulturella och ekonomiskt hållbara utveckling. Detta samtidigt som negativa avtryck på miljö- och klimat reduceras.
”Att verka för, och arbeta som, ett ansvarstagande resmål är att ses om en egen resa. Vi som bor här nu var inte först på plats. Och vi som bor här nu ska inte heller vara här sist. I detta arbete, för Sveriges arktiska region är målsättningen modig där vi strävar efter att bli Arktis mest ansvarsfulla resmål. Vår ambition är att ta ledartröjan.” Avslutar Annika Fredriksson.
Vad ÄR Care for the Arctic?
Care for the Arctic med tillhörande vägledande råd för ansvarsfullt agerande ska fungera som en vägvisare för besöksnäringens intressenter för att skapa engagemang för åtgärder som bidrar till lokalsamhällets välmående, i enlighet med Agenda 2030 och globala standarder för hållbar turism (GSTC).
Med intressenter menas kommunala och regionala aktörer, myndigheter och delar av civilsamhället som har inflytande över förutsättningar för besöksnäringens utveckling. Även företag verksamma inom besöksnäringen och besökaren själv hör till intressenterna.
Care for the Arctic användes i april 2023 vid emigrationsmässan Emigration Expo i Nederländerna och var då en del av narrativet om den omfattande samhällsomställningen som pågår.
Vad är Sveriges mål med Care for the Arctic?
Swedish Lapland Visitors Boards vision är att bli det mest ansvarsfulla arktiska resmålet. Totalt åtta länder hör till Arktis: Danmark inklusive Grönland och Färöarna, Finland, Island, Kanada, Norge, Ryssland, Sverige och USA.
I Sveriges arktiska strategi beskrivs det hur landet kommer ”som ett av de åtta arktiska länderna att aktivt bidra till en fredlig, stabil och hållbar utveckling i Arktis. Med utgångspunkt i Sveriges samlade kunskaper och resurser vill regeringen stärka Sveriges arktiska profil”.
En reviderad strategi och färdplan för besöksnäringen 2030 lanseras under augusti 2023.
- Text: Swedish Lapland Visitors Board
- Foto: Tomas Bergman
-
Första fasen av Trelleborgs platsvarumärkesarbete är i mål
Visit Trelleborg har med stöd från Placebrander gått i mål med den första fasen av sitt platsvarumärkesarbete.
-
Rosendals Trädgård storsatsar – nya byggnader och nytt ledarskap i köket
Den 14 maj presenterade Rosendals Trädgård sin största satsning. Nya byggnader, nya ledare i köket och ett totalrenoverat växthus.
-
Fler utbildningar hos YH Akademin ska validera yrkeskunskap
Under våren har utbudet av utbildningar som erbjuder YH-flex på YH Akademin breddats. En förkortad väg till yrkeshögskoleexamen.
-
Göteborg bygger digital tvilling för för arrangörer av möten
Snart kan arrangörer av möten och evenemang besöka Göteborg i en interaktiv digital värld.
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Priset Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Hon har satt Öland och camping på kartan för sommarsverige.
-
Svensk Handel – tondövt att hasta fram beslut om miljözon
Implementering av miljözon i Stockholm sker utan att nödvändig infrastruktur finns och utan tid för omställning enligt Svensk Handel.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Mest om Destination, Evenemang, Hållbarhet samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Kongress-sektorn ser bra ut för Stockholm under 2024. Kryssningssäsongen likaså. Totalt är 121 fartyg inbokade.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild baserad på statistik. April såg en ökning av utländska gäster.
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli, Precamp 2024.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Det var några skakiga år under pandemin då ingen riktigt inte visste om kongress-sektorn någonsin skulle komma ti...
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Visitas pris Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Anna har ...
-
-
Gästbloggare
-