-
En ny arktisk agenda för ansvarsfull besöksnäring – Care for the Arctic
Swedish Lapland Visitors Board står i startgroparna att lansera en strategisk färdplan för besöksnäringen. Samtidigt initieras en ny arktisk agenda för ett ansvarsfullt resmål kopplat mot de globala målen för hållbar utveckling, Agenda 2030 – Care for the Arctic.
Den arktiska agendan, Care for the Arctic, ska fungera som en vägvisare för resmålets huvudintressenter. Syftet är att skapa engagemang för åtgärder som bidrar till lokalsamhällets välmående och kommande generationers möjligheter och behov.
”Hos oss i Sveriges arktiska region måste vi som är resmålets huvudintressenter – besökaren, besöksnäringen samt det omgivande ekosystemet av möjliggörare och förutsättningsskapare fokusera på konkreta åtgärder som bidrar till att bygga vår framtid på den här platsen.” Säger Annika Fredriksson, VD för Swedish Lapland Visitors Board.
Jämställdhet är en av de viktigaste demokratiska frågorna
Ända sedan den industriella revolutionen har den moderna människans påverkan på den känsliga arktiska miljön varit omfattande. Den nordligaste delen av Sverige har varit det framtidsland för framgång och välfärd som det moderna efterkrigssamhället krävde. Inte sällan på bekostnad av befolkningen och i synnerhet vårt urfolk, samerna.
Här sker nu den globala uppvärmningen mer än dubbelt så snabbt som på andra platser på jorden. Klimatet och den biologiska mångfalden är vår tids största utmaningar. Samtidigt är jämställdhet en av de viktigaste demokratiska frågorna bland näringsliv och offentlighet i länet, jämte behovet av långsiktigt kvalitativa och attraktiva livsmiljöer.
Dagens mål behöver kopplas till ett mer regenerativt perspektiv
Besöksnäringen hade fram till 2020 som mål att fördubbla omsättningen. Ett ekonomiskt mål, framtaget på nationell nivå och som antogs av många regionala resmål i Sverige.
”Vi har arbetat fram ett antal handfasta och vägledande tips och råd som vi hoppas kan bidra till det viktiga omställningsarbetet. En användbar verktygslåda för hållbarhetsarbete i praktiken.” Säger Camilla Bondareva, Head of Brand Communication på Swedish Lapland Visitors Board. ”För att kunna utveckla en besöksnäring inom planetens gränser behöver dagens mål kopplas till ett mer regenerativt perspektiv som bygger på en större och bredare rörelse mot starkare inkludering av lokalsamhället, besöksförvaltning och ökat ansvarstagande hos aktörer och individer.”
Vi som bor här var inte först och vi ska inte vara sist
Swedish Lapland Visitors Boards övergripande mål är att resmålets besökare uppfyller sin potential att bidra till regionens sociala, kulturella och ekonomiskt hållbara utveckling. Detta samtidigt som negativa avtryck på miljö- och klimat reduceras.
”Att verka för, och arbeta som, ett ansvarstagande resmål är att ses om en egen resa. Vi som bor här nu var inte först på plats. Och vi som bor här nu ska inte heller vara här sist. I detta arbete, för Sveriges arktiska region är målsättningen modig där vi strävar efter att bli Arktis mest ansvarsfulla resmål. Vår ambition är att ta ledartröjan.” Avslutar Annika Fredriksson.
Vad ÄR Care for the Arctic?
Care for the Arctic med tillhörande vägledande råd för ansvarsfullt agerande ska fungera som en vägvisare för besöksnäringens intressenter för att skapa engagemang för åtgärder som bidrar till lokalsamhällets välmående, i enlighet med Agenda 2030 och globala standarder för hållbar turism (GSTC).
Med intressenter menas kommunala och regionala aktörer, myndigheter och delar av civilsamhället som har inflytande över förutsättningar för besöksnäringens utveckling. Även företag verksamma inom besöksnäringen och besökaren själv hör till intressenterna.
Care for the Arctic användes i april 2023 vid emigrationsmässan Emigration Expo i Nederländerna och var då en del av narrativet om den omfattande samhällsomställningen som pågår.
Vad är Sveriges mål med Care for the Arctic?
Swedish Lapland Visitors Boards vision är att bli det mest ansvarsfulla arktiska resmålet. Totalt åtta länder hör till Arktis: Danmark inklusive Grönland och Färöarna, Finland, Island, Kanada, Norge, Ryssland, Sverige och USA.
I Sveriges arktiska strategi beskrivs det hur landet kommer ”som ett av de åtta arktiska länderna att aktivt bidra till en fredlig, stabil och hållbar utveckling i Arktis. Med utgångspunkt i Sveriges samlade kunskaper och resurser vill regeringen stärka Sveriges arktiska profil”.
En reviderad strategi och färdplan för besöksnäringen 2030 lanseras under augusti 2023.
- Text: Swedish Lapland Visitors Board
- Foto: Tomas Bergman
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-